Școala cu ochii minții: Eleva cu probleme de vedere pe care mama nu voia s-o dea la școală și care a ajuns profesor pentru copiii cu deficiențe vizuale

Copii cu deficiențe vizuale, părinți ai acestora, profesori de școală specială și reprezentanți ai autorităților care încearcă să îi ajute și pe unii și pe ceilalți s-au întâlnit joi la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) pentru a discuta ”Despre creșterea și educarea copiilor cu deficiențe vizuale”.

 

”Ne-am reunit astăzi sufletele”


Așa s-a intitulat schimbul de experiență părinte-profesor organizat la inițiativa consilierului județean Cristina Breșug și a psihologului și logopedului Laura Dănilă, președintele filialei Botoșani a Asociației Nevăzătorilor din România (ANR), desfășurat în prezența președintelui Consiliului Județean, Doina Federovici.


”Ne-am reunit astăzi sufletele pentru a face viața acestor copii mult mai bună, pentru a îmbunătăți calitatea vieții lor astfel încât viitor lor să fie mai facil, cu șanse egale la educație, la o viață independentă și la muncă, așa cum își dorește cu siguranță orice tânăr și fiecare familie în general”,


Cristina Breșug, consilier județean.

 

Șansa unui liceu cu totul... special


Au fost aduse laolaltă cadre didactice de la Liceul Special „Moldova” din Târgu-Frumos, singurul din Moldova adresat exclusiv copiilor care au probleme cu vederea, dar și foști și actuali elevi ai acestei unități de învățământ, inclusiv proveniți din Botoșani.


Întâlnirea a fost una dătătoare de speranțe atât pentru copii, cât și pentru părinții acestora. Și aceasta pentru că au putut cunoaște cazuri concrete de actuali adulți orbi sau cu vedere deficitară, cărora în copilărie li se dădeau puține șanse de a izbândi în viață, dar care au avut șansa de a învăța la Liceul Special „Moldova” din Târgu-Frumos.

 

O poveste de viață


Cei prezenți la schimbul de experiență derulat în prezența directorilor Doina Nacu și Valentin Colbu de la DGASPC au aflat astfel povestea emoționantă a Ramonei Butnaru, fostă elevă a amintitei unități de învățământ.


”Mă bucur că am avut maturitatea să îi transmit mamei mele, la vârsta aceea mică, să mă dea la școală pentru că avea acest obicei de a spune: «eu nu te dau la școală că tu ai probleme de vedere». Și i-am spus: «mama, vreau să fac școala așa cum o fac și ceilalți elevi». Și mama mea a înțeles că cel mai bun lucru pentru mine este să ajung la școală și mă bucur că a luat această decizie pentru mine. De aceea sunt astăzi prezentă aici, să vă inspir cumva din demersul, din parcursul meu în calitate de persoană cu dizabilități vizuale”,


Ramona Butnaru, profesor Liceul Special „Moldova” din Târgu-Frumos.


Cea mai mare parte a copilăriei și-a petrecut-o astfel la unitatea de învățământ menționată. A intrat acolo la 6 ani și a plecat la 19 ani. Însă nu definitiv, s-a întors după terminarea studiilor superioare ca profesor astfel încât de cinci ani este colegă tocmai cu foștii săi dascăli.


A împărtășit din experiența sa tocmai pentru a oferi un motiv în plus părinților să își înscrie copiii cu probleme vizuale la școală pentru că astfel le dau practic șansa unui viitor mai bun.

 

Și încă o poveste


”Am făcut și eu 12 clase la Liceul Special Moldova, motiv pentru care acum sunt recunoscătoare având în vedere că am dobândit o educație corespunzătoare ca să pot urma și studii superioare”,


Claudia Țilea, masterand.


Aceasta a adăugat că în cazul copiilor cu probleme vizuale, dar și a celor surdomuți, ar trebui să intervină mult mai devreme pentru a le conferi autonomie.


Claudia Țilea tocmai le-a dat de veste celor prezenți că nu peste mult timp va publica o carte, care se află în lucru la editură.

 

claudia tilea

 

”Un singur scop: îmbunătățirea calității vieții copiilor nevăzători din acest județ”


”Ne-am întâlnit cu toții aici pentru că avem un singur scop comun și anume: îmbunătățirea calității vieții copiilor nevăzători din acest județ. Trebuie să recunosc că în grupul meu de prieteni și în familie nu am nici o persoană cu grad mare de dizabilitate, nici nevăzătoare. De aceea, am luat contact cu lumea acestor copii în momentul în care am cunoscut-o pe d-na psiholog Laura Dănilă. În momentul acela am realizat că fără implicarea noastră, a comunității, nu va avea niciodată șanse reale la o viață normală un copil nevăzător și nu va avea o integrare corectă în societate. Așa a prins aripi visul d-nei Laura Dănilă, ludoteca adaptată”,


Cristina Breșug, consilier județean.

 

cristina bresug


La întrunire au luat parte inclusiv Margareta Pristavu, directorul Liceului Special „Moldova” din Târgu-Frumos și Maria Dardai, medic primar psihiatrie pediatrică.


Pe lângă unitățile menționate, Inspectoratul Școlar Județean și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională au fost parteneri ai evenimentului.

 

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL