Olimpici după pandemie: Excelența s-a mutat la Darabani și la Dorohoi / ”A avea elevi participanţi la Olimpiade a devenit un etalon pentru cadrul didactic, pentru şcoală”

Pe 30 decembrie 2021, după o perioadă de întrerupere de doi ani a tuturor olimpiadelor şi concursurilor şcolare internaţionale, ministrul Educației anunța că a semnat Ordinul de ministru prin care aceste olimpiade şi concursuri şcolare sunt reluate.

 

Mai exact, spunea ministrul Sorin Cîmpeanu, este vorba despre 76 de olimpiade şi concursuri internaţionale, la care se adaugă 34 de olimpiade şi concursuri naţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei.

 

O revenire la normalitate, s-ar spune, după o pandemie care a transferat în on-line sistemul de învățământ, însă într-un an în care, cel puțin la Botoșani, luase ființă Centrul Județean de Excelență, menit să vină în întâmpinarea elevilor dornici de performanță.

 

Cum au revenit elevii în competiție, ce rezultate s-au înregistrat? Peste 420 de elevi din clasele V-XII au reușit să obțină premii și mențiuni la diverse olimpiade și concursuri școlare, a anunțat ISJ Botoșani. Dintre aceștia, 73 vor reprezenta județul Botoșani la etapa națională.

 

 

Limba Română, între olimpiadă și bacalaureat

 

Sute de elevi sunt înscriși din toamna anului 2021 la Centrul Județean de Excelență (CJE) Botoșani. Mai exact 628, potrivit celor precizate de către Gabriel Hârtie, directorul CJE Botoșani.

 

Întrucât Limba Română este un obiect obligatoriu atât la Evaluarea Națională cât și la Bacalaureat, am analizat rezultatele la aceasta materie la olimpiada 2022, după cei doi ani de pandemie. Se poate observa cum numărul elevilor calificați scade pe măsură ce elevii cresc, cei mai puțini fiind cei de clasa a XII-a.

 

De asemenea, un fapt demn de menționat este acela că, anul acesta, elevii din Dorohoi și Darabani au rezultate remarcabile.

 

Clasa a V-a

-71 de calificați la etapa județeană
-Premiul I – Școala Gimnazială ”Leon Dănăilă” Darabani (calificat la etapa națională)
-Premiul II - Școala Gimnazială ”Leon Dănăilă” Darabani (calificat la I. Teodoreanu)
-Premiul III – Școala Gimnazială ”Elena Rareș” Botoșani
-13 participanți de la Centrul de Excelență (1 Mențiune)

 

Clasa a VI-a

-73 de elevi calificați la etapa județeană
-Premiul I – Școala Gimnazială Cornerstone Dorohoi (calificat la etapa națională)
-Premiul II - Centrul de Excelență (calificat la I. Teodoreanu)
-Premiul III – Școala Gimnazială ”Spiru Haret” Dorohoi
-15 participanți de la Centrul de Excelență (Premiul II și 5 Mențiuni)

 

Clasa a VII-a

-55 de elevi calificați la etapa județeană
-Premiul I – Colegiul Național ”Mihai Eminescu” Botoșani (calificat la etapa națională)
-Premiul II - Colegiul Național ”A.T.Laurian” Botoșani (calificat la I. Teodoreanu)
-Premiul II - Colegiul Național ”A.T.Laurian” Botoșani
-Premiul III – Școala Gimnazială ”Leon Dănăilă” Darabani
-Premiul III – Școala Gimnazială ”Spiru Haret” Dorohoi
-Premiul III – Școala Gimnazială nr. 7 Botoșani
-6 participanți de la Centrul de Excelență (2 Mențiuni)

 

Clasa a VIII-a

-39 de elevi calificați la etapa județeană
-Premiul I – Școala Gimnazială ”Leon Dănăilă” Darabani (calificat la etapa națională)
-Premiul II - Colegiul Național ”Mihai Eminescu” Botoșani (calificat la I. Teodoreanu)
-Premiul III – Școala Gimnazială Bajura
-1 participant de la Centrul de Excelență

 

Clasa a IX-a

-35 de elevi calificați la etapa județeană
-Premiul I – Colegiul Național ”Mihai Eminescu” Botoșani (calificat la etapa națională)
-Premiul II – Centrul de Excelență (calificat la I. Teodoreanu)
-Premiul III – Liceul ”Regina Maria” Dorohoi
-6 participanți de la Centrul de Excelență (Premiul II)

 

Clasa a X-a

-10 elevi calificați la etapa județeană (2 absenți)
-Premiul I – Colegiul Național ”Mihai Eminescu” Botoșani (calificat la etapa națională)
-2 participanți de la Centrul de Excelență

 

Clasa a XI-a

-10 elevi calificați la etapa județeană
-Premiul I – Liceul Pedagogic ”Nicolae Iorga” Botoșani (calificat la etapa națională)
-Premiul II – Liceul ”Regina Maria” Dorohoi
-Premiul III – Liceul ”Regina Maria” Dorohoi
-0 participanți de la Centrul de Excelență

 

Clasa a XII-a

-6 elevi calificați la etapa județeană
-Premiul I – Liceul ”Regina Maria” Dorohoi (calificat la etapa națională)
-Premiul II – Colegiul Național ”Gr. Ghica” Dorohoi
-Premiul III - Liceul ”Dimitrie Cantemir” Darabani
-0 participanți de la Centrul de Excelență

 

 

”Ar fi trebuit să fie înscriși pe unitatea de învățământ”

 

Gabriel Hârtie, director al Centrului Județean de Excelență Botoșani, spune că menționarea premianților ca provenind din Centrul de Excelență nu este un lucru tocmai potrivit.

 

”Noi nu am cerut așa ceva (să fie trecuți ca provenind din CJE, nota red.), în mod normal ei ar fi trebuit să fie înscriși pe unitatea de învățământ. Au fost câteva cazuri singulare, la anumite olimpiade, de care noi nu am știut. Dar copilul este al unității de învățământ”,

Gabriel Hârtie, director CJE

 

 

La Centrul de Excelență, menționează Gabriel Hârtie, elevii sunt pregătiți în special pentru olimpiadele școlare, pentru performanță.

 

”La Limba Română, per total, avem 63 de participanți din cadrul Centrului de Excelență, desigur că sunt și premii, și anume 30, de la calificări la etapa națională până la mențiuni”,

Gabriel Hârtie, director CJE

 

628 de copii sunt înscriși în Centrul Județean de Excelență Botoșani.

 

 

”Elevi buni avem peste tot în județ”

 

Din partea cealaltă, a Inspectoratului Școlar, slaba participare a elevilor de liceu la Olimpiada de Limba Română este pusă pe seama pandemiei, dar și a faptului că elevii preferă să se pregătească doar pentru programa de bacalaureat.

 

”La liceu mereu vin puțini participanți, nu atât de puțini ca anul acesta, ce e drept. După doi ani de pandemie și de sistare a olimpiadelor, probabil că unii dintre ei au fost și nepregătiți. Nu ne așteptam să reintre în circuit olimpiadele începând cu anul acesta. Au mai fost modificate și regulamentele pentru olimpiade tot de anul acesta și atunci cred că așa se explică participarea redusă în special la liceu.

Numărul de participanți la olimpiada clasică de limba română a fost rezonabil până la urmă. La liceu întotdeauna am avut puțini participanți, mai ales la clasa a XII-a. Aici elevii pregătesc examenele, lucrează mai mult pe programa școlară și mai puțin pe programa de olimpiadă, care presupune un curriculum extins. Nu au timp să se împartă pe două programe”

Ciprian Manolache, inspector școlar Limba Română

 

 

Inspectorul școlar recunoaște, însă, că rezultatele elevilor din Darabani și Dorohoi sunt remarcabile.

 

”În ultimii ani am observat și noi o creștere semnificativă a nivelului de pregătire a elevilor din Darabani și Dorohoi, mă refer aici la Liceul ”Regina Maria” din Dorohoi. La Darabani, prin tradiție au avut și în anii trecuți premianți la etapele județene. Cei de la Școala Gimnazială ”Leon Dănăilă”, dar și de la Liceul ”Dimitrie Cantemir” am avut elevi calificați la etapele naționale. Nu e lucru nou sau nefiresc ca elevii din Darabani să fi obținut rezultate bune. Sunt și acolo elevi buni, profesori buni”,

Ciprian Manolache, inspector școlar Limba Română

 

Cu atât mai mult cu cât podiumul le-a aparținut de cele mai multe ori elevilor din Darabani și Dorohoi.

 

”Elevi buni avem peste tot în județ. Important este să îi descoperim, iar ei să vină în competiții. Anul acesta școlar 2021-2022 s-a înființat și un centru de excelență la Dorohoi, mulți dintre acești elevi au participat la olimpiade, au venit sâmbăta și s-au pregătit în mod special pentru olimpiade. Scopul acestor centre, înființate și la Dorohoi și la Botoșani, a fost tocmai de a veni în sprijinul elevilor capabili de performanță. Și atunci pregătirea de la clasă, plus pregătirea din centrele de excelență au dus la situarea lor pe podium”,

Ciprian Manolache, inspector școlar Limba Română

 

 

Pandemia, dezinteresul sau lipsa de motivație?

 

Pentru a înțelege de ce elevii participă/sau nu la olimpiadele și concursurile școlare, am cerut opinia unui profesor cu 36 de ani de experiență la catedră, care de-a lungul anilor a însoțit sute de elevi la competiții.

 

Potrivit profesorului de limba română consultat de Botoșăneanul, o cauză a participării reduse la olimpiadele şi concursurile şcolare din acest an este lipsa de implicare a elevilor în pregătirea pentru şcoală, în general, şi pentru performanţă, în special. Însă ”vina”, dacă există cu adevărat, este și ea împărțită.

 

”Nu este corect să dăm vina doar pe calitatea orelor desfăşurate în timpul pandemiei, care a devenit ţap ispăşitor pentru orice eşec al perioadei actuale. Absenţa de la ore, mascată de dreptul de a sta cu camera închisă şi de a nu participa activ la lecţie a fost alegerea fiecăruia. A dispărut şi motivaţia de a face ceva suplimentar, de a te autodepăşi, de a ieşi din starea de confort, pentru a te perfecţiona şi pentru a te pregăti”, spune profesorul.

 

La fel de adevărat este că, acolo unde a fost seriozitate şi implicare, ”indiferent de calitatea logisticii de care a dispus şcoala, cadrul didactic sau familia, s-au văzut rezultatele”, spune cadrul didactic.

 

”Elevii au participat şi au avut succes. Dacă vrei să devii, nu cauţi scuze, nici acuze.  Ai un ritm constant în pregătire şi în autodepăşire. (…) Standardele tot mai reduse şi pretenţiile tot mai mari şi de cele mai multe ori nejustificate, lipsa lucrului individual, superficialitatea, au determinat o scădere a numărului celor care îşi doresc să facă ceva în plus faţă de ceea ce se punctează la şcoală. De aici, participarea redusă la o activitate care, înainte vreme, era considerată un plus de valoare al activităţii fiecăruia”, comentează profesorul de limba română.

 

 

Unele voci spun că au participat puţini elevi din cauza lipsei de implicare a autorităţilor în motivarea cu premii a elevilor capabili de performanţă.

 

”Mi se pare total greşit, ne-am coborî elevii la nivelul domnului Goe. Ideea a fost indusă şi elevilor şi părinţilor, şi unii au preluat-o, fericiţi că au găsit alt ţap ispăşitor. Elevii capabili de performanţă nu participă la Olimpiade şi Concursuri şcolare pentru premiile materiale oferite, ci pentru satisfacţia personală, pentru ceea ce achiziţionează în materie de cunoştinţe şi abilităţi, pentru sine, pentru evoluţia personală. Ar trebui să existe alt fel de motivaţii, nu cele financiare”, precizează profesorul.

 

Însă trebuie precizat și faptul că perioadele multor Olimpiade şi Concursuri şcolare din acest an s-au suprapus.

 

”S-au suprapus nu doar cu perioadele altor Olimpiade (de exemplu, cu preselecţiile şi cu Olimpiadele de specialitate, şi nu numai), ci şi cu datele simulării Examenelor de Bacalaureat şi de Evaluare Naţională, pentru că învăţământul românesc merge pe repede înainte, nu se gândeşte nimeni că efortul trebuie dozat, atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice. Trebuie marcată o activitate în calendar, trebuie adăugată o hârtie la dosarul pentru gradaţia de merit, trebuie îndeplinit un ordin etc. A avea elevi participanţi la Olimpiade a devenit un etalon pentru cadrul didactic, pentru şcoală, ceea ce nu este greşit, dacă nu se transformă într-un orgoliu personal, din care este uitat elevul şi este minimalizat efortul lui. Cine are putere de decizie nu are, clar, o viziune de ansamblu asupra a ceea ce se petrece în şcoala românească”, a încheiat dascălul botoșănean.