Bulgaria, România și alte țări din Europa de Sud-Est țintesc extinderea pe piața articolelor de modă de lux, iar casele de modă din Paris și Milano mută o parte tot mai mare a producției în aceste state, în contextul în care trebuie să facă față cererii pentru un număr mai mare de colecții anuale.
De mult timp, mărcile mai accesibile produc genți, eșarfe, haine și încălțăminte în Europa de Sud-Est, însă, în ultima perioadă, marjele de profit s-au diminuat în contextul în care firmele din regiune concurează cu costurile reduse din China, Turcia sau Africa. Pe de altă parte, sectorul de lux este așteptat să crească cu 5% în acest an, mai rapid decât piața de modă per ansamblu, ceea ce încurajează țările Europa de Sud-Est să se axeze pe atragerea clienților de pe acest segment. Social media promovează noi tendințe, astfel că producătorii de lux sunt nevoiți să lanseze colecții cu o frecvență mai mare decât în trecut.
Spre exemplu, Versace a declarat că o parte dintre colecțiile sale sunt fabricate în România și Bulgaria, iar Hugo Boss a afirmat că are parteneriate cu 6 furnizori bulgari.
"Costurile convenabile și proximitatea sunt doar două criterii folosite pentru alegerea furnizorilor; cerințele esențiale sunt calitatea, încrederea și codurile de conduită ale companiei", spun reprezentanții Aramani, care au confirmat că au parteneri în Europa de Est.
Mihai Tincu, director al Rapsodia Conf din Botoșani, unul dintre cei mai mari produători de haine din România, spune că realizează produse pentru case de modă de lux precum Prada sau Maison Margiela, iar comenzile sunt în creștere. Contactați de Reuters, reprezentanții Prada au refuzat să comenteze, în timp ce Maison Margiela a declarat că 90% din produsele sale sunt fabricate în Italia, restul fiind realizate în alte țări, inclusiv România.
Tincu mai spune, pentru ziarul Profit, că firma lui nu este singura care produce pentru branduri de lux:
"Sunt alte fabrici mai mici în județul Botoșani care fabrică toate tipurile de produse, de la tricouri la costume, pentru cele mai mari companii de modă din lume".
Totodată, italienii de la Moncler, care lansează lunar colecții limitate, au investit, în 2016, 5 milioane de euro într-o fabrică pe piața românească. Exporturile de haine au crescut puternic în ultimii ani, atât în România, cât și în Bulgaria, dar presiunile legate de costuri încep să se simtă. Anul trecut, exporturile de haine ale României au fost în valoare de 2,6 miliarde de dolari, cu 7% sub nivelul din anul precedent, când au atins un nivel record. Totodată, Bulgaria a exportat haine de 1,5 miliarde de euro, în coborâre ușoară de la maximul record din anul precedent. Exporturile din Croația și Slovenia sunt mai mici, dar încă în creștere.
"Pe segmentul de lux, faci mai puține piese, dar sunt mai profitabile, acesta fiind motivul pentru care țintim acești producători", spune Miglena Hristova, care are o fabrică de haine în Ruse.
Publicația britanică The Guardian a publicat, anul trecut, un material despre fabrica de la Cisnădie în care grupul francez Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH), unul dintre cei mai mari jucători mondiali din industria luxului, ar fabrica încălțăminte de lux pe care o vinde apoi ca fiind "Made in Italy". Publicația susține că muncitorii fabricii ar fi plătiți cu 133 euro pe lună, deși salariul mediu net din România depășește 200 euro.