Deszapezire pe bani grei

 

Mai mult a batut vintul decit a nins, mai mult a fost noroi decit zapada, dar drumarii au reusit  totusi sa cheltuie circa un milion de euro cu  activitatea de iarna in actualul sezon rece. Si asta doar pina in jurul datei de 15 ianuarie. Deszapeziti de « Regele asfaltului » Regele Asfaltului deszapezeste Botosanii Aproximativ doua treimi din aceasta suma, adica  peste doua milioane de lei, 20 de miliarde de lei  vechi, s-a dus cu intretinerea retelei de  drumuri nationale din Botosani. Sectia Drumuri  Nationale a consumat aproape 8.000 de tone de  nisip amestecat cu sare, semnificativ mai mult  decit in aceeasi perioada din precedentul sezon  rece in conditiile in care nu se poate spune ca  actuala iarna este mai apriga decit precedenta.  Reprezentantii Sectiei de Drumuri explica acest  consum ridicat prin numeroasele variatii de  temperatura si umiditate care favorizeaza  producerea poleiului si care ar fi determinat  cresterea numarului de interventii si, implicit, a  consumului de material antiderapant si carburant  si, in final, a cheltuielilor. Eugen Graur, inginer sef SDN  Botosani : « Variatiile astea de temperatura si  umiditate creeaza poleiul ala si trebuie intervenit permament cu material antiderapant » Majoritatea banilor cheltuiti cu asa-zisa  deszapezire au intrat in conturile UMB Grup,  companie patronata de Dorinel Umbrarescu,  supranumit si "Regele Asfaltului". Acesta este  unul din cei mai bogati romani, averea sa  incluzindu-l in "Top 300". Tot ca in anii precedenti SDN Botosani nu a avut  practic nici un cuvint de spus in privinta atribuirii  contractului pentru activitatea de iarna.  Licitatia a fost organizata de Directia Regionala de  Drumuri si Poduri Iasi intrucit Sectia Botosani nu are personalitate juridica. Poveste veche la drumurile judetene Sediu Construct Com Desi are in administrare o retea de drumuri cu  citeva sute de kilometri mai mare decit cea a  SDN, Directia Judeteana de Drumuri si Poduri a  cheltuit in jur de un milion de lei, 10 miliarde de lei  vechi, adica doar aproximativ jumatate din  suma consumata de cei de la drumurile nationale. Potrivit celor declarate de Geanina Pintilii, directorul  institutiei, s-ar fi imprastiat circa 4.500  tone de material antiderapant. 500.000 lei,  adica cinci miliarde de lei vechi, s-au cheltuit cu  aprovizionarea, iar alte 500.000 de lei au fost  decontate firmei Construct Com. Este  vorba de aceeasi societate care, dupa ce  firmele unde actionar este presedintele  Consiliului Judetean Constantin Contac nu au  mai avut voie prin lege sa incheie contracte directe  cu Directia de Drumuri, a cistigat de fiecare data  licitatiile pentru activitatea de iarna.  Firma nu dispune decit de patru utilaje grele care  pot fi utilizate pentru deszapezire si inchiriaza  aproape toate masinile necesare de la  Transporturi Auto, societate controlata de  familia Contac. Patronul Construct Com nu face nici un secret din  faptul ca a perfectat un contract de subinchiriere  cu Transporturi Auto pentru peste 30 de  utilaje. Ioan Andrici Ioan Andrici, patron Construct Com : « Aici lucram cu cei mai buni si mai dotati din judet, cu Transporturi Auto. Fiecare utilaj este insosit de un  reprezentant al DJDP-ului, nu facem asa Cum vrem noi » 100.000 euro pentru nici o ninsoare Desi practic nici macar o singura data nu a trebuit  sa actioneze pentru o deszapezire propriu-zisa,  societatea Urban Serv a cheltuit circa 350.000 de  lei, adica 3,5 miliarde de lei vechi, cu activitatea  de iarna. O treime din aceasta suma s-a dus cu  echiparea utilajelor pentru sezonul rece, iar  restul pentru actionare propriu-zisa. Cu toate ca  actuala iarna a fost cel putin la fel de blinda ca  precedenta, cheltuielile au crescut. Iarna incepe in functie de institutie Desi pare greu de crezut si, totodata, dificil de  inteles, la Botosani nu este clar cit dureaza  anotimpul rece pentru drumari. In iernile trecute,  potrivit legii, activitatea de iarna incepea oficial la  15 noiembrie si se termina la 15 martie,  ceea ce insemna ca firmelor care contractau  deszapezirea li se decontau lucrarile  specifice doar pentru aceasta perioada. In acest an lucrurile stau altfel. Reprezentantii Sectiei Drumuri Nationale sustin  ca, potrivit unui ordin comun semnat de  ministrii transporturilor si internelor, activitatea de  iarna a demarat la 1 noiembrie. In schimb, in cazul Directiei Judetene de  Drumuri si Poduri directorul Gianina Pintilii  spune ca intelegerea contractuala cu Construct  Com a intrat in vigoare de la 15 noiembrie.  Culmea este ca patronul societatii in cauza sustine  ca, de fapt, activitatea nu a inceput nici macar la  aceasta data. Ioan Andrici, patron Construct Com : “La drumurile judetene am inceput-o  cu 1 decembrie” Municipalitatea are la rindul ei propria varianta  privitoare la perioada activitatii de iarna. Act Transporturi Auto Act Construct Com Investigatie realizata in ianuarie 2008