Asta da lovitură! Doi botoşăneni şi-au vândut afacerea unor americani cu 50 de milioane de euro

La 17 ani după ce au încheiat una dintre cele mai mari afaceri din istoria judeţului, doi botoşăneni au repetat isprava, numai că departe de oraş, chiar peste graniţă. Ei şi-au vândut business-ul cu o sumă asemănătoare celei cheltuită de Primăria Botoşani, din fonduri europene, pentru modernizarea sistemului de termoficare.

 

Americanii le dau banii în cinci ani

Un grup de trei români discreţi au făcut o reţea de cablu în Belgrad, pe care au vândut-o unuia dintre cele mai mari fonduri de investiţii din America pentru aproape 50 de milioane de euro, anunţă Ziarul Financiar.
Mihai Şotropa, unul dintre puţinii antreprenori locali care au intrat pe piaţa de cablu TV la începutul anilor ’90 şi care încă sunt activi în industrie, a vândut alături de ceilalţi doi asociaţi ai săi din România compania de cablu IKOM, înfiinţată la începutul anilor 2000 în Belgrad. Compania, care a ajuns între timp unul dintre cei mai mari jucători de profil din capitala Serbiei, a fost preluată de gigantul american KKR (Kohlberg Kravis Roberts), un fond de private equity cu investiţii în real estate, telecom, energie şi infrastructură.
Tranzacţia dintre IKOM şi KKR (prin compania de cablu SBB) a fost semnată în toamna anului trecut şi a primit în urmă cu trei luni acordul Comisiei pentru Protecţia Competiţiei din Serbia, ultimele formalităţi urmând să fie finalizate în această perioadă.
Tranzacţia a avut o valoare de aproximativ 50 de milioane de euro, sumă care va fi achitată integral într-o perioadă de cinci ani de zile, conform datelor ZF.

 

Afacere pornită cu banii făcuţi la Botoşani


IKOM, un business care a fost lansat iniţial în Serbia cu cinci acţionari din România, era controlat la data vânzării către gigantul american de către Mihai Şotropa, Marcel Martin şi Nicolae Gavra, primii doi foşti asociaţi în business-ul de la Botoşani. IKOM era al doilea jucător de pe piaţa de cablu din Belgrad, cu un număr de aproximativ 100.000 de abonaţi la servicii de televiziune, internet şi telefonie, conform datelor ZF.

Mihai Şotropa a dezvăluit în urmă cu un an de zile, într-un interviu pentru ZF, date despre operatorul din Serbia, despre care afirma la acea dată că este liderul pieţei de cablu din Belgrad. El a precizat că businessul din ţara vecină a fost lansat cu banii obţinuţi din vânzarea în anul 2000 către compania de cablu UPC a operatorului de cablu pe care îl dezvoltase începând cu anul 1992 în regiunea Botoşani:


„Nu au fost puţini banii pe care i-am luat din tranzacţia cu UPC, trei sferturi din ei i-am investit în Belgrad, alături de alţi colegi“.


Şotropa, care a absolvit Electronică şi Telecomunicaţii în 1980 în Iaşi, a lucrat la Direcţia de Poştă şi Telecomunicaţii, iar la doi ani după căderea regimului Ceauşescu şi-a deschis primul business în cablu, pe care l-a vândut în 2000 către UPC. Până la tranzacţia cu UPC din anul 2000, operatorul deţinut de Şotropa intrase şi pe piaţa din Bucureşti, de unde a ieşit printr-o tranzacţie cu RCS, în prezent cel mai mare jucător de pe această piaţă, companie deţinută de antreprenorul Zoltan Teszari din Oradea.

 

 

DESCARCĂ APLICAŢIA BOTOŞĂNEANUL PENTRU MOBIL:

 

 

 

download from google play download from apple store