ANCHETELE ANULUI - MAI : Afacerea „portocalie” Diaconu – Capisco

 

Firmă cu administrator PDL, cu sediu într-un spaţiu al unei societăţi comerciale conduse de un membru PDL, face reclamă la unităţi de stat cu şefi de la PDL. Se întîmplă la Botoşani într-o afacere în care tot apare numele „Diaconu”.

Sediu Capisco

Contract de chirie „în familie”

SC Capisco SRL este o firmă relativ nouă care are ca obiect principal „activităţi ale agenţiilor de publicitate”. A fost înfiinţată abia în 2008, însă a ajuns deja să facă reclamă la cîteva unităţi arhicunoscute din Botoşani. Conform datelor de la Oficiul Registrului Comerţului, asociaţi şi totodată administratori sunt Vasile Andrieş, consilier judeţean PDL şi Daniela Diaconu, soţia lui Ion Diaconu, director general al SC Termica SA şi, la rîndul său, consilier judeţean PDL. Din tot oraşul, cei doi nu au găsit alt sediu mai bun de firmă decît un punct termic din zona Rotunda. Spaţiul respectiv a fost preluat printr-un contract de comodat care a fost încheiat cu SC Termica SA, adică a fost o înţelegere perfectată între firma condusă de soţul Diaconu şi cea administrată de soţia Diaconu. Contractul s-a parafat pe 23 februarie 2008, cu doar cinci zile înainte ca firma să obţină număr de ordine de la Registrul Comerţului. „Sunt şi alte societăţi care au închiriate. E închiriat la preţul normal. Sunt puncte termice care se pot închiria. Ei chiar căutau, aveau spaţii în punctele termice unde vroiau să închirieze”, ne-a declarat Vasile Andrieş. Acesta nu ne-a putut spune care este valoarea chiriei, dar ne-a precizat că este vorba de „preţul pe care îl practică ei, ei au un preţ oficial”.

act ORC

Miercuri ora 12:30 - Capisco face reclamă la Termica pe bani

Andries - DiaconuLuni întregi pe ecranele Capisco de pe Unirii şi Casa Cărţii au rulat spoturi publicitare la SC Termica SA. Cu alte cuvinte, firma administrată de Daniela Diaconu făcea reclamă la societatea condusă de Ion Diaconu. Cînd a trebuit să aflăm cînd a fost încheiat contractul şi cît plăteşte societatea de termoficare pentru această publicitate s-au întîmplat lucruri incredibile. Miercuri 28 mai, în jurul orei 12:00, Vasile Andrieş ne spunea : „A fost doar un contract pe un ecran publicitar, mai ieftin decît sunt preţurile normale, atît a fost, la cîteva milioane pe lună, 6 milioane sau ceva de genul ăsta, adică n-a fost mare sumă”. Totodată, acesta susţinea că afacerea s-a întins pe cîteva luni şi că în momentul de faţă nu mai există un contract între cele două părţi şi că nu cunoaşte situaţia în amănunt deoarece nu se ocupă efectiv de acest business.

Reclama Termica

Miercuri ora 13:30 - Capisco face reclamă la Termica, dar n-o mai face pe bani

Florin SanduBotoşăneanul.ro a solicitat şi conducerii Termica să îi prezinte contractele de publicitate încheiate în ultimii doi ani de zile. Apar în jur de 20 de agenţi economici, însă lipseşte tocmai SC Capisco SRL. În ciuda afirmaţiilor administratorului societăţii şi a faptului că luni întregi botoşănenii au putut vedea reclamă la Termica pe amintitele panouri, unul din reprezentanţii societăţii susţine că nu a existat vreodată un contract de publicitate cu Capisco. „Puteţi să vă interesaţi oriunde. Nu avem contract cu Capisco! Am avut o intenţie la un moment dat. Nu există contract, sincer vă spun. Nu se plăteşte nimic. A fost doar o iniţiativă şi acolo s-a oprit”, a afirmat Florin Sandu (foto dreapta), director comercial al SC Termica SA. Potrivit acestuia, Capisco ar fi dat gratuit reclamă la Termica.
La cîteva zeci de minute după cele două poziţii diametral opuse, perioadă în care reprezentanţii celor două societăţi ar fi avut timp suficient să discute şi să îşi armonizeze punctele de vedere, Vasile Andrieş şi-a schimbat total declaraţia iniţială : „M-am interesat că m-ai întrebat, nu avem nici un contract, nu există nici un contract între Termica şi Capisco şi nici n-a fost. Reclama pentru Termica a fost cam gratis, practic”.

Locativa alege Capisco

Termica nu este singura societate a Consiliului Local care şi-a făcut reclamă la Termica. SC Locativa SA încă îşi mai face. Printre altele, societatea administrează un incubator de afaceri. Reclama LocativaMai există vreun incubator de afaceri în Botoşani? Nu! Totodată, administrează locuinţele ANL. Mai administrează vreun alt agent economic ANL-uri? Nu! Cu toate acestea, conducerea unităţii municipalităţii a considerat că este foarte necesar să îşi facă reclamă. Unde? La Capisco! Cum s-a ajuns la concluzia că trebuie încheiat un contract pentru panoul de la Casa Cărţii? „Eu primesc telefoane «unde este incubatorul de afaceri? Cu ce se ocupă incubatorul de afaceri? Ce face? Unde are locaţii?» Mi-a spus cineva «am văzut o reclamă acolo». Eu acea reclamă, pînă nu am avut spaţii goale, n-am dat-o. Din august sau septembrie, fiindcă plecaseră mulţi, era jumătate gol (incubatorul de afaceri – n.r.). Păi îmi trebuie reclamă în ziare să dau, anunţuri, cum? Eu pentru orice spaţiu gol eu dau anunţuri, unu-două-trei, nu vine, insist”, ne-a explicat Florinel Gornea, directorul SC Locativa SA.

Contractul cu Locativa ba e pe şase luni, ba nu mai e pe şase luni

Spre deosebire de societatea de termoficare, acesta a spus hotărît că are un contract cu SC Capisco SRL. Problemele au început însă la durată. Iniţial a afirmat că a fost încheiat prin august-septembrie, pe şase luni, cu drept de prelungire. Cînd i-am spus că, în aceste condiţii, înseamnă că s-a făcut deja prelungirea, directorul s-a răzgîndit : contractul expiră prin aprilie-mai. Potrivit acestuia, contractul este de circa 200 lei/lună. La prima vedere suma poate părea insignifiantă chiar. Din datele contabile ale societăţii pe 2009 reiese însă că a avut cheltuieli cu protocol, reclamă şi publicitate de 14.931 de lei. F.GorneaFără a mai scădea protocolul reiese o medie lunară de 1.244 de lei, ceea ce ar însemna că, în medie, în lunile de derulare a contractului cu Capisco, aproape 20% din banii alocaţi acestui capitol bugetar au mers la această firmă.

„Eu am aflat foarte tîrziu că Capisco e ce e”

Florin Gornea a mai spus că dă publicitate şi la ziare. Cînd l-am întrebat cu ce publicaţie are contract pentru incubator, adică la ceea ce face reclamă Capisco, iar s-a răzgîndit. Nu are cu ziarele strict pentru asta. Cum a ajuns să perfecteze un contract cu firma lui Andrieş – Diaconu? „A venit un flăcăiaş, pe urmă am aflat eu că e de la Capisco. Eu am aflat foarte tîrziu că Capisco e ce e”. Deşi inclusiv el e PDL-ist, la fel ca directorul Termica, la fel ca administratorul Capisco, sigur e însă că partidul n-are nici o treabă cu chestia asta. „Nu confundăm partidul cu asta, deci eu … de ce n-a venit altă firmă care să … «băi, hai că-ţi fac publicitate»?. Analizam, vedeam oferte, care este mai corectă, deci nu stau eu să mă ocup … să negociez”, a mai spus Florinel Gornea.

Firma care plombează cu gropi îşi face reclamă la … restaurant

Publicitate ConrecPrintre altele, pe aceleaşi panouri ale Capisco mai rulează şi o reclamă la Conrec, mai exact la restaurantul acestei firme. Societatea în cauză este la rîndul ei legată „ombilical” de municipalitatea condusă de PDL. Da, este agentul economic care în iarnă punea plombe în gropile din oraş care ţineau cam la vreo zece zile. În plus, Conrec a avut şi încă mai are o sumedenie de contracte cu Primăria Botoşani pentru lucrări la drumuri.

Deşi abia înfiinţată, societatea Capisco şi-a permis în primul an de existenţă să plătească unuia dintre administratori un salariu de ceva peste 2.000 de lei pe lună, semnificativ peste salariul mediu de la Botoşani. Aceasta în condiţiile în care salariul mediu brut a fost în februarie 2010 la Botoşani de 1.634 de lei, iar cel net de numai 1.193 de lei.

Pentru a preveni unele întrebări, precizăm că în toamna anului precedent s-a perfectat o înţelegere cu Vasile Andrieş privind postarea unui link al SC Capisco SRL pe acest site în shimbul difuzării unui spot publicitar pe ecranele societăţii. Cu riscul eliminării respectivului spot am decis să publicăm acest material.

Sergiu BĂLĂŞCĂU

Cum era de aşteptat, după publicarea materialului spotul la acest ziar a dispărut de pe ecranele firmei. Acest lucru contează însă prea puţin în condiţiile în care am scos la iveală modul prin care banii unor unităţi ale Consiliului Local sau care au contracte cu municipalitatea îşi fac reclamă prin Capisco. Practica nu a încetat nici după publicarea materialului, iar despre firmă nu se poate spune că îi merge tocmai prost. În 2009, în primul an de după înfiinţare, societatea a avut o cifră de afaceri de 737.083 lei şi un profit brut de 199.784 lei.