Cum poți calcula și raporta amprenta de carbon a companiei tale?

(P) Conștientizarea efectelor activității de afaceri asupra mediului înconjurător a devenit o prioritate pentru companii, iar calcularea și raportarea amprentei de carbon reprezintă un pas esențial în consolidarea unei poziții competitive în piață, fără a fi, în prezent, și o obligație legală.

 

Cum se calculează și raportează amprenta de carbon a unei companii?

 

 

1. Stabilirea domeniului de aplicare

 

 

Primul pas este reprezentat de identificarea tuturor surselor de emisii relevante pentru compania ta și încadrarea lor în Scope 1, 2 și 3, conform Protocolului privind Gazele cu Efect de Seră (GHG Protocol):

 

  • scope 1 înseamnă emisiile directe, generate de activitățile proprii ale companiei (cum ar fi arderea combustibililor în vehiculele companiei sau emisiile fugitive de la instalațiile de producție);
  • scope 2 încadrează emisiile indirecte, generate de energia electrică și termică achiziționată și consumată de companie.
  • scope 3 include alte emisii indirecte, care apar în lanțul valoric al companiei, dar nu sunt controlate direct de către aceasta (spre exemplu, transportul materiilor prime și al produselor finite, deplasările angajaților, utilizarea produselor vândute).

 

2. Colectarea datelor

 

 

În următorul pas, se adună toate informațiile necesare, pentru calcularea emisiilor din fiecare categorie:

 

  • consum de energie: facturi de energie electrică, gaze naturale etc.
  • consum de combustibili: facturi de combustibil pentru vehiculele companiei, pentru încălzire etc.
  • date despre transport: distanțe parcurse, moduri de transport utilizate pentru transportul de mărfuri și pentru deplasările angajaților;
  • date despre lanțul de aprovizionare: informații de la furnizori despre emisiile generate de producția și transportul materiilor prime;
  • alte date relevante: informații despre deșeuri, utilizarea apei, consumul de hârtie etc.

 

3. Calcularea emisiilor

 

 

Pentru calcularea propriu-zisă se utilizează o metodologie recunoscută, cum ar fi GHG Protocol sau ISO 14064, și factorii de emisie relevanți, disponibili în bazele de date publice sau obținuți de la furnizori specializați. Prin intermediul acestora, datele colectate se convertesc în echivalent CO2 (tCO2e). După ce se calculează emisiile pentru fiecare categorie (scope 1, 2 și 3), ele se însumează, rezultând totalul amprentei de carbon a companiei. Toate acestea pot fi complicate pentru cineva care nu deține cunoștințele necesare. Din fericire, pe piață există companii specializate în calcularea amprentei de carbon, precum Stratos, care te vor ajuta să dezvolți planuri de acțiune prin care să contribui la reducerea amprentei de carbon la nivel global.

 

 

4. Elaborarea raportului

 

 

Este foarte important, în crearea raportului, ca rezultatele obținute să fie prezentate într-un format clar și ușor de înțeles, conform standardelor de raportare alese. Recomandarea este de a include o descriere a metodologiei utilizate, a surselor de date și a ipotezelor făcute. De asemenea, trebuie evidențiate principalele surse de emisii și oportunitățile de reducere a acestora. 

 

 

6. Comunicarea rezultatelor

 

 

La final, raportul obținut se poate publica pe website-ul companiei, integra în raportul anual de sustenabilitate sau prezenta pe alte canale de comunicare relevante, pentru a-ți informa stakeholderii despre performanța de mediu a companiei și angajamentul tău pentru un viitor sustenabil. Companiile care demonstrează o preocupare reală și activă față de aspectele de mediu sunt mai atractive în mediul de business și se pot bucura de avantaje precum costurile de finanțare mai mici, din partea unor actori ai mediului de afaceri care împărtășesc aceeași viziune. 

 

Iată de ce asumarea responsabilității față de mediul înconjurător și angajamentul de a contribui la un viitor mai sustenabil începe cu calcularea amprentei de carbon. În funcție de rezultate, prin utilizarea metodologiilor și instrumentelor adecvate, o companie poate efectua mai apoi demersurile necesare pentru reducerea amprentei de carbon, contribuind la bunăstarea companiei și a întregii lumi. 

 

(Sursă foto: shutterstock.com)