Site-urile de profil sunt pline de anunțuri de vânzare a unor așa-zise proprietăți considerate de marea masă a fi chilipiruri. În general, vânzătorii vor să scape de o serie de proprietăți pentru care anual trebuie să scoată din buzunar sume consistente, mai puțin accesibile botoșănenilor care trăiesc la nivel mediu.
Ne referim la garajele din municipiul Botoșani pentru care, ani de zile, grație unei Hotărâri de Consiliu Local mai vechi, erau plătite anual taxe de concesiune derizorii. Situația a fost corectată printr-un nou normativ cu aplicabilitate locală, iar prețul pe metrul pătrat la garaje a fost reactualizat. Și astfel s-a ajuns în situația opusă, în care a deține un garaj în 2019 este considerat un lux.
Și astfel au început să curgă anunțurile:
… Și exemplele pot continua.
Evident sunt și ceva anunțuri prin care proprietarii bateriilor de garaje preferă să închirieze și să beneficieze lunar de o sumă care să acopere atât prețul taxei de concesiune plătită la Primărie cât și să rămână și cu ceva bani pentru uz propriu.
De exemplu, pe strada Împărat Traian un botoșănean închiriază un garaj la un preț de 350 de lei pe lună iar un altul cu doar 200 de lei lunar, lângă Colegiul Național Mihai Eminescu.
Clădirile aferente garajelor sunt proprietatea cetățenilor, terenul de sub acestea fiind proprietatea Primăriei. În aceste condiții, posesorii de garaje plătesc concesiune către municipalitate.
În momentul în care un garaj este vândut, noul proprietar vine și preia prin cesiune concesiunea terenului, iar prețurile sunt actualizate la zi. Nu puține au fost cazurile în care botoșănenii cu garaje au avut un șoc când și-au dat seama cât au de plătit la Primărie, taxa de concesiune.
„Am avut în zone ultracentrale situații în care erau cetățeni care aveau contracte de concesiune pe 25 de ani, iar prețurile erau în unele situații de 1 leu/mp pe an, am întâlnit chiar și situația în care cineva avea 50 de bani/mp pe an. În momentul în care acea perioadă de 25 de ani a expirat, dlor a venit la primărie să-și prelungească contractele, pe noile prețuri. Prețul nou în zona centrală este de 61 lei/mp pe an. Au avut un șoc”,
Marian Murariu, viceprimarul municipiului Botoșani.
Suprafața medie a unui garaj este de 20 de metri pătrați. Cele mai mici garaje au o suprafață de 16 mp, iar cele mai mari 25 mp.
Iar la un calcul simplu…
„Dacă facem un calcul în zona 1, unde prețul este de 61 lei/mp pe an, înmulțit cu 20 de mp ajungem la 1.200 de lei un preț mediu pe an. Dar închipuiți-vă ce puțin plăteau înainte, când era 1 leu/mp și la ce prețuri se ajunge acum”,
Marian Murariu, viceprimarul municipiului Botoșani.
Prețurile pentru concesiunea garajelor în municipiul Botoșani sunt plătite în funcție de zonă, orașul fiind împărțit în trei arii, pornindu-se de la centru către periferie. Astfel, în centru sunt mai mari și scad spre străzile care se apropie de ieșirile din municipiu.
Viitorul pentru garaje, și la Botoșani, nu mai sună bine deloc.
Dacă în prezent încă sunt tolerate, pe viitor s-ar putea lua decizia demolării lor pentru a se face mai mult loc pe domeniul public. În Iași spre exemplu, municipiu aflat în județul vecin, această decizie a fost deja luată.
„Într-adevăr, aceste garaje ne cam încurcă, în situația în care numărul de mașini crește foarte mult. Practic, dacă n-ar fi aceste garaje am putea avea mult mai multe locuri de parcare. Părerea mea este că nu ar fi trebuit să fie construite de la bun început, sunt situații, cum este Iași, unde acum 8 -10 ani, primarul de atunci a luat hotărârea de a le dărâma pe toate. Probabil la un moment dat va trebui luată o decizie mai sus, la nivelul primarului, de a se face ceva”,
Marian Murariu, viceprimarul municipiului Botoșani.
Pe de altă parte, nici la capitolul estetică garajele din municipiu nu excelează.
Într-un viitor apropiat se prea poate să se deruleze un control al polițiștilor locali, având în vedere că multe garaje din oraș nu adăpostesc de fapt autoturisme, ci sunt transformate în magazii sau debarale cu murături. Sau service-uri auto. Sau altceva.
„Din câte am înțeles, sunt unii cetățeni care nu își folosesc garajul pentru scopul pentru care au fost construite și le folosesc drept magazie. Voi discuta cu dnii de la Poliția Locală dacă există posibilitatea legală de a verifica aceste garaje”,
Marian Murariu, viceprimarul municipiului Botoșani.
Polițiștii locali nu ar avea mult de căutat pentru că pe aceeași pagină web pe care sunt promovare anunțurile de vânzare a garajelor există unul care atrage în mod special.
Și anume un garaj de pe strada Sucevei care a fost transformat într-o mică cămăruță de recreere, cu canapea, rafturi, măsuță, frigider și perdea din mărgele la intrare. Se vinde cu 7.000 de euro.
Un „chilipir”.
DESCARCÃ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL: