În anul 2024 au fost emise 2.154 de avize de angajare în muncă, 592 de permise de ședere pentru diferite scopuri, 22 de străini au fost depistați în situații ilegale, dar și alte activități au fost desfășurate de polițiștii de imigrări din Botoșani.
În ceea ce privește dreptul de ședere/rezidență pe teritoriul României, în anul 2024, poliţiştii de imigrări au asigurat managementul șederii și rezidenței pentru 1.177 de persoane, dintre care 850 de străini din state terțe, cei mai mulți din Republica Moldova, respectiv 256 și 327 de cetățeni ai Uniunii Europene/Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene, majoritatea din Italia.
Principalele scopuri pentru care străinii şi-au stabilit reşedinţa pe raza Județului Botoșani, sunt: angajare – 399 de străini și reîntregirea familiei – 333 (311 au calitatea de membru de familie al unui cetățean român, iar 22 sunt membrii de familie ai unor cetățeni străini).
Ca urmare a aprobării dreptului de ședere au fost emise 598 de permise de ședere, dintre care 581 pentru ședere temporară și 17 pentru ședere pe termen lung. Au fost eliberate 46 de certificate de înregistrare și 9 cărți de rezidență permanentă pentru cetățenii Uniunii Europene/Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene/ membrii de familie din state terțe.
În perioada analizată au fost înregistrate 2.154 de cereri pentru eliberarea avizelor de angajare în muncă, fiind emise 1.712 avize de angajare pentru lucrători permanenţi şi detașați, iar 442de cereri au fost respinse.
De asemenea, au fost înregistrate 11 invitații pentru cetățenii din state terțe, 10 fiind aprobate și una respinsă. Au mai fost înregistrate 3 cereri privind reîntregirea familiei cu cetățeni din state terțe, toate fiind avizate.
Activitatea de prevenire și combatere a muncii nedeclarate a străinilor reprezintă o prioritate a polițiștilor de imigrări din Botoșani, în vederea creșterii gradului de siguranță al cetățeanului, printr-un control permanent asupra respectării legislației în domeniul migrației.
Pe linia combaterii șederii ilegale, în perioada de referință, au fost organizate 45 de activități specifice de control, în urma cărora au fost depistați 22 de cetățeni străini în situații ilegale.
Întrucât persoanele în cauză se aflau în ședere ilegală, au fost emise 3 decizii de returnare de pe teritoriul României, iar în celelalte cazuri, persoanele au fost puse în legalitate.
Ca urmare a emiterii deciziilor de returnare, într-un caz a fost instituită măsura nepermiterii intrării pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene, pentru o perioadă de 3 luni în conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Totodată, au fost aplicate 108 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 7.400 lei, pentru nerespectarea prevederilor O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, și a prevederilor O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României, cu modificările și completările ulterioare.
De asemenea, în perioada de referință, la nivelul Biroului pentru Imigrări al Județului Botoșani au fost emise 592 de permise de ședere pentru beneficiarii protecției temporare.
Acțiunile întreprinse de Biroul pentru Imigrări al Județului Botoșani fac parte din eforturile continue ale Inspectoratului General pentru Imigrări de a asigura respectarea legislației privind regimul juridic al străinilor în România și de a contribui la menținerea unui climat de ordine și siguranță publică.
Ca element de noutate, pentru a veni în sprijinul cetățenilor, Inspectoratul General pentru Imigrări a îmbunătățit și a crescut eficiența sistemului informatic în anul 2024, astfel avizele de angajare în muncă și detașare, în prezent sunt emise în sistem electronic, semnate cu semnătură electronică calificată și transmise solicitanților către adresa de e-mail comunicată, fără a mai fi necesară prezența acestora la ghișeu în vederea înmânării.
Noile modificări aduse aplicației Portal IGI oferă posibilitatea de a alege data și ora la care solicitanții doresc să se prezinte la ghișeu, iar cererile privind obținerea avizelor de angajare în muncă și detașare sunt preluate exclusiv în baza unei programări prin intermediul acestei aplicații, astfel fiind eliminate cozile de așteptare la ghișeu.