De aproximativ doi ani de zile (și nu doar atât) botoșănenii sunt ținta bătăii de joc a celor care au guvernat țara. Drumul național de rang european care leagă acest județ de restul țării și care este perceput ca arteră vitală pentru economia și așa plăpândă din nordul țării, rămâne printre cele mai proaste din țară.
Și nu e doar asta.
După ce s-au alocat fondurile necesare pentru modernizarea DN Botoșani – Tg. Frumos, chiar și scriptic, de luni și luni de zile botoșănenii au fost readuși din starea de euforie într-una amară, din cauza amânărilor succesive privitoare la desemnarea unui câștigător.
S-a sesizat și noul prefect al județului, care circulă frecvent pe acest drum și care a simțit că demersurile pentru deblocarea situației cad în anumită proporție și în sarcina sa.
„Oamenii întreabă, trebuie să le răspund”, se explică Alexandru Colbu, prefectul județului Botoșani.
În calitate de reprezentant al acestui Guvern, în ultima ședință a Comisiei de Dialog Social, prefectul a anunțat că a redactat o adresă pe care să o transmită către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Cu o singură întrebare: În ce stadiu se află licitația?
„Asta vrem să știm și noi. În care evaluare? Tehnică, economică… aici sunt mai multe etape, să ni se explice, de ce durează. Poate nu sunt bani, poate sunt alte motive care țin de ordinul politic, de altceva. Poate putem face ceva să deblocăm, nu putem sta așa. Merg pe drumul acela destul de des și nu sunt mulțumit de cum arată. Este normal să fac un demers”,
Alexandru Colbu, prefectul județului Botoșani
Botoșănenilor li s-a promis încă de prin 2012 că acest drum va fi inclus pe lista de investiții. Politicienii și-au făcut capital electoral cu astfel de speranțe, s-au perindat de atunci două rânduri de parlamentari.
Drumul arată la fel.
Și întrebările adresate factorilor de răspundere, tot la fel.
„Partenerii de dialog social, la fiecare ședință de dialog social, avem transportatori, avem sindicaliști din transport, la fiecare ședință ne reclamă același lucru: starea drumului național Botoșani – Tg. Frumos. Este logic să facem ceva. Am făcut demersuri la nivel de regiune, facem demersuri și la nivel național. Poate cineva o să se sensibilizeze și o să ne spună despre ce este vorba, de ce nu se face nimic”,
Alexandru Colbu, prefectul județului Botoșani
Într-adevăr, la ultima ședință a acestei comisii cu partenerii social, președintele Camerei de Comerț a adus în discuție starea infrastructurii rutiere din zona noastră. Legătura județului cu restul țării, prin Botoșani – Tg. Frumos, dar și cu capitala Moldovei, drumul județean prin Prăjeni.
„A nu face acest drum Botoșani – Tg. Frumos este o chestiune care… Nu contează cine a început, că au fost cinci parlamentari, șapte sau zece. Lumea spune așa, eu plătesc impozit, dacă nu plătesc impozit statul mă închide. Eu ca om de afaceri, ca și companie, angajamentul meu care este scris prin regula jocului este să plătesc salarii și impozite. Nu plătesc salarii și impozite, mă închid. Dacă un om politic se angajează că face un drum și nu l-a făcut înseamnă că este compromis. Angajamentul de a face un drum al cui este? Al mediului, al omului politic”,
Valeriu Iftime, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură
Prefectul Alexandru Colbu recunoaște că s-a gândit să invite la întâlnirea cu sindicaliștii și mediul de afaceri și parlamentarii de Botoșani. În vreme cu tulburări masive pe scena politică, a renunțat la idee.
Pentru că...
„decât să fac un demers care știu că nu se va finaliza, mai bine nu îl fac. După ce se vor liniști apele în Parlament, sper să se liniștească, atunci cu siguranță o să fac o solicitare să se prezinte la o astfel de comisie de dialog social. Nu-i chem eu că mi-s dragi sau nu. Îi chem ca să stea de vorbă cu oamenii, cu angajatorii, cu sindicaliștii și să le răspundă la întrebări. Dacă pot să răspundă, dacă au de dat vreun răspuns”,
Alexandru Colbu, prefectul județului Botoșani
Astfel că a redactat adresa către CNAIR și așteaptă explicațiile.
Care probabil vor fi scurte, așa cum s-au obișnuit șefii de la București să trateze moldovenii de la Botoșani.
Vor face referire la noua amânare.
„A fost prelungită perioada de a da un verdict până pe 30 martie. Nu mai știu nici eu ce se mai analizează acum. Termenul fusese prelungit până la 31 ianuarie, acum este prelungit până la 30 martie. Sper și eu, poate avem o decizie totuși, până la urmă”
Cristian Achiței, deputat PNL
În cazul în care, printr-o fericită conjunctură, la finele primăverii vom avea un câștigător, acest drum Botoșani – Tg. Frumos ar putea fi modernizat până la jumătatea anului 2022.
Proiectul este evaluat la peste 50 de milioane de euro, fără TVA și presupune proiectarea drumului şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 72 kilometri de drum, dintre care 40 pe teritoriul judeţului Botoşani.
La a doua licitație s-au depus trei oferte care, teoretic, sunt evaluate de un an de zile și anume:
DESCARCÃ APLICATIA BOTOSÃNEANUL PENTRU MOBIL: