Proprietarii de locuințe și firme OBLIGAȚI să achite mai devreme factura de întreținere

Botoșănenii, proprietarii de case și firme vor fi obligați să achite mult mai devreme facturile pentru întreținerea locuinței, respectiv a spațiului de birouri, ca efect al unor modificări operate acum asupra unui sistem aplicat de 10 ani și care vor fi valabile începând de mâine.

 

Astăzi, factura pentru serviciile de utilități publice este emisă cel mai târziu până la data de 15 a lunii următoare celei în care prestația a fost efectuată, iar persoanele fizice sau juridice, sunt obligate să o achite în termenul de scadență de 15 zile lucrătoare de la data primirii facturilor. Termenul de scadență privind plata facturii este astfel luat în calcul începând cu data primirii facturii.

 

Sistemul a fost însă modificat acum, iar de mâine va fi valabilă o nouă regulă: Factura pentru serviciile de utilități publice va fi emisă tot cel mai târziu până la data de 15 a lunii următoare celei în care prestația a fost efectuată, dar persoane fizice sau juridice vor fi obligate să o achite în termenul de scadență de 15 zile de la data emiterii, înscrisă în factură. Termenul de scadență privind plata facturii va fi astfel luat în calcul începând cu data emiterii facturii.

 

Mai exact, intervalul în care va trebui achitată o factură nu va mai fi calculat în zile lucrătoare, ci calendaristice, incluzând weekendurile, și nu va mai curge de la data primirii, ci de la data emiterii facturii, deci cu încă alte câteva zile mai devreme. În plus, factura emisă pentru serviciile de utilități publice va constitui titlu executoriu, putând genera mult mai ușor executarea silită a restanțierilor.

 

Rămân în schimb valabile celelalte reguli, și anume: penalitățile de întârziere sunt impuse doar după 30 de zile de neachitare a facturii de la data scadenței, iar furnizarea serviciului (căldura, apa, ridicarea gunoiului menajer etc) poate fi întreruptă dacă restanța, inclusiv penalitățile, nu a fost achitată după 45 de zile de la primirea facturii. În acest ultim caz, furnizorul trimite un preaviz de 5 zile lucrătoare și are dreptul să solicite recuperarea debitelor în instanță.

 

Reluarea furnizării serviciului este posibilă în termen de maximum 3 zile de la data efectuării plății, dar cheltuielile aferente suspendării, respectiv reluării furnizării serviciului sunt impuse persoanei fizice sau juridice beneficiare. (Sursa: ziarul Profit)