Istoria automobilelor a apărut pe la începutul secolului al XX-lea la noi, cu mașini ce speriau trecătorii sau animalele și a început să se tot modernizeze. De la automobile marca Mors și Pipe, până acum, la Ferrari și Porsche.
În România primul autoturism a fost adus de baronul Barbu Bellu, după numele căruia s-a format și Cimitirul Bellu, din capitală, spațiul pe care este amplasat acum locul de veci fiind, cândva, al lui. În 1889 a apărut pe străzile Bucureștiului un Peugeot de 4 c.p, o trăsură cu patru locuri cu care se plimba baronul. “Arătania” făcea zgomot puternic și mirosea urât, dar și murdărea totul prin jur, iar caii de la trăsurile ce mai circulau pe stradă se speriau groaznic.
În 1905 apare automobilismul în Botoșani, inițial ca un sport. Primele astfel de mașinării au circulat pe străzile de aici încă din ultimul deceniu al secolului XIX-lea o și o făceau fără niciun regulament, la libera înțelegere, deoarece primele astfel de legi au apărut după Primul Război Mondial.Teribiliștii de la volan se distrau pe Calea Națională și adeseau băgau spaima în trecători. De aceea și presa locală a publicat de multe ori isprăvile săvârșite de ei.
Cei interesați pentru achiziționarea unor automobile aveau la dispoziție un centru numit “Noul autogaraj”, deținut de Gh. Ursian, care vindea în 1911 automobile marca Mors, Pipe, Delauny-Belleville, Renault, Lancia și Minerva. Benzina putea fi procurată din mai multe mici stații amenajate în centrul orașului. Printre acestea le amintim pe cele ale lui Florea Gheorghiu și Mișu Rizachievici.
În 1904, când erau la București doar 64 de automobile, la Botoșani se găseau doar în posesia celor avuți. Astfel, la 27 octombrie în acel an, două echipaje compuse din Nicu Rosetti împreună cu soția sa și Titus Canano-Bebe Ciolac au pornit spre capitală. Aceștia au trecut prin Tg-Frumos, Roman, Bacău, Trecătoarea Oituz și Brașov. S-au întors în Moldova după două zile.
Cel mai bun automobilist de la noi a fost la vremea aceea Dan Ionășescu. În 1927 a câștigat Cupa “Fiat”, după un concurs organizat de ACR . A pilotat o mașină marca Alfa Romeo, de tip “R.L.Turism” și a obținut cea mai bună viteză medie din țară pe o distanță de 2.200 de kilometri.
Primul accident cunoscut suferit de un botoșănean a avut loc în 1909, la 19 septembrie. Atunci, la o rampă de la Roman, când a vrut să treacă peste o trecere de cale ferată cu viteză mare, mașina unui domn numit Ursian a găsit rampa închisă și s-a lovit cu putere de un tren. Toți cei din mașină au fost aruncați în șanț. Din fericire, aceștia au scăpat cu viață.
Sursa: Monografia orașului Botoșani- Ștefan Ciubotaru