Reglementările din Codul Administrativ care vizau modul de acordare a indemnizațiilor speciale pentru limită de vârstă aleșilor locali au fost clarificate ulterior printr-o Hotărâre de Guvern cu norme de aplicare. Norme care s-au dovedit a fi în favoarea foștilor primari sau viceprimari.
Dacă în primă fază s-a vehiculat ideea că pensiile speciale pentru foști primari sau viceprimari ori președinți și vicepreședinți de consilii județee vor fi derizorii, în normele de aplicare s-a stabilit că baza de calcul se face în funcție de indemnizația viceprimarului/primarului aflată în plată la momentul prezent, al depunerii solicitării.
La acest moment nu avem foști primari care să aibă calitatea de pensionari.
În 2020, indemnizația viceprimarului este de 16.640 de lei.
Ar urma să beneficieze de pensii speciale patru foști viceprimari care au ajuns la vârsta standard de pensionare de 65 de ani:
Corneliu Daniliuc – 1 mandat
Ioan Ciobanu - 1 mandat
Ion Ilie - 1 mandat
Romulus Eram – 2 mandate
Clar, cel mai avantajat la stabilirea cuantumului indemnizației pentru limită de vârstă este Romulus Eram, cu două mandate.
Pentru că, calculul se face la 0.4% din venitul lunar actual (adică 16.640 de lei) înmulțit cu numărul de luni de mandat 48 – pentru 1 mandat sau 96 pentru 2 mandate.
Și reiese…
3.195 lei
pentru un singur mandat, pe lună
6.390 de lei,
pentru două madate de viceprimari
Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională a României (CCR) pentru un control constituțional asupra Codului Administrativ care reglementează inclusiv acordarea pensiilor speciale pentru primari, viceprimari, președinți și vicepreședinți de consilii județene.
Astfel, aceste indemnizații ar urma să fie plătite în ianuarie 2021, pentru a nu exista riscul să fie returnate de beneficiari, în caz de neconstituționalitate. Asta în cazul în care vor rămâne valabile.
Până atunci…
Persoanele care solicită acordarea indemnizației pentru limită de vârstă pot depune cereri până la data de 31 martie 2020.
Situația centralizatoare întocmită de către fiecare unitate administrativ-teritorială în baza dispozițiilor de acordare a indemnizației pentru limită de vârstă, pentru cererile depuse se transmite către administraţiile finanţelor publice judeţene, până la data de 30 aprilie 2020.
Administrațiile județene ale finanțelor publice centralizează și transmit Ministerului Finanţelor Publice până la data de 31 mai 2020 situațiile primite de la unitățile administrativ-teritoriale.
Iar plata să fie efectuată din ianuarie 2021 prin unitățile administrativ-teritoriale.
„Noi făceam solicitare către ANAF iar banii erau direcționați către administrația locală. Plata efectivă o făceam noi, administrația locală”,
explică situația Anca Dumitrescu, șef serviciu resurse umane în cadrul Primăriei Botoșani
Odată cu sesizarea CCR asupra Codului Administrativ, aceste demersuri au fost suspendate. Mai mult, există formațiuni politice, respectiv USR, care solicită eliminarea din Codul Administrativ a indemnizațiilor pentru limită de vârstă pentru aleșii locali.
DESCARCÃ APLICATIA BOTOSÃNEANUL PENTRU MOBIL: