În doar câteva luni de activitate, de când Serviciul de Control și Antifraudă din cadrul SC Nova Apaserv SA a fost preluat de Sorin Ciobanu, au fost depistate zeci de cazuri de consum fraudulos de apă.
Cel mai de notorietate a fost evident cel de la Ipotești, cu apa deversată în iazul care se spune că ar fi al comunei, prin intermediul unui hidrant. Au existat însă și alte situații numeroase în care prejudiciile calculate sunt de ordinul miilor de euro.
În primă fază, pentru a se recupera mare parte din pierderile suferite când identifică situații de consum ilegal, reprezentanții Nova Apaserv apelează la varianta calculării unui prejudiciu pentru ultimii trei ani.
Calculul este făcut în regim de urgență: „Îmi focalizez energiile astfel încât aia e prioritatea pe ziua respectivă”, descrie Sorin Ciobanu modul în care se acționează.
Odată stabilit prejudiciul, persoana depistată cu consum fraudulos se obligă să achite pe loc 50% din valoarea prejudiciului, iar pentru cealaltă jumătate se face un grafic de reeșalonare care să se întindă pe maximum 6 luni.
Există deja situații în care botoșănenii (persoane fizice sau juridice) acceptă pe loc să plătească din urmă, pentru a nu ajunge în situația unei cercetări penale. Ulterior, însă, nu se mai grăbesc să stingă datoria.
„Am prins pe cineva de la Ștefănești, i-am imputat o sumă, el fură în continuare. S-a branșat înapoi. La o săptămână am trimis control acolo. Era o firmă de construcții și utiliza apă de la Nova Apaserv cu un branșament ilegal. Prejudiciul în acest caz a fost stabilit la 16.000 de lei, nu a respectat termenii, fapt pentru care s-a dat pe rolul unui executor judecătoresc”,
Sorin Ciobanu, șeful Serviciul de Control și Antifraudă
Facturile emise de Nova Apaserv sunt cu titlu executoriu astfel încât nu mai este nevoie de instanță pentru ca dosarele să fie predate executorilor judecătorești. În acest demers început anul acesta, de identificare a furturilor de apă și recuperare a prejudiciului, compania județului se află în căutare de noi executori.
„Ne-am gândit să lucrăm și cu alți executori să vedem care sunt rezultatele după 3 – 6 luni. Am încredere că vom reuși, noi să oferim calitate pentru că țevile sunt cum sunt, dar și de cealaltă parte oamenii să conștientizeze că furtul nu este o soluție și toată lumea să-și plătească ceea ce se consumă”,
Sorin Ciobanu, șeful Serviciul de Control și Antifraudă
În general Serviciul Antifraudă a depistat consumuri ilegale la operatori economici și case, până la acest moment. Însă metodele sunt diversificate și ingenioase cu scopul de a nu fi depistate. Se apelează inclusiv la conducte din polietilenă care nu pot fi detectate cu aparatură specifică. Iar uneori nici legislația în vigoare nu ajută prea mult în astfel de situații.
„Rămân la părerea că legislația este permisivă pentru cei care fraudează. Noi nu prea avem putere decizională, ci doar de execuție. Mergem la organele de cercetare, sunt cazuri în care beneficiem de sprijin dar sunt cazuri în care și ei spun: dle, nu am cum intra pe proprietatea lui, nu avem ce face. Vă dau un exemplu a decedat un om. Vecinii din jur s-au racordat toți la instalația lui”,
Sorin Ciobanu, șeful Serviciul de Control și Antifraudă
Cum pe proprietatea decedatului nu s-a putut intra fără mandat, într-un final s-a dispus debranșarea casei care a revenit aparținătorilor.
Datoriile sunt cu greu recuperate și de la abonații casnici din condominii unde, la acest moment suma restantă se ridică la 11 milioane de lei.
„Noi ca și recuperări de creanțe avem milioane de lei de încasat de la populație. Ori rata asta de recuperare mie mi se pare mică, la momentul acesta. Practic noi mai adăugăm la cei trei executori cu care lucrăm mai adăugăm un alt birou de executare silită, să vedem poate creștem rata asta de recuperare. Facturile noastre au valoare cu titlu executoriu și noi le dăm prin proces verbal la executori și ei mai departe își fac treaba. Dar asta spun, rata de recuperare a creanțelor prin metoda asta e foarte mică. Orice alt executor care vine pentru această activitate pentru noi este un câștig ”,
Liviu Ștefan, director general SC Nova Apaserv SA
De altfel, având în vedere rezultatele obținute, conducerea Nova Apaserv intenționează să mărească numărul angajaților de la Serviciul Control și Antifraudă: „O să mărim cu siguranță. Nu e corect să spun o extrapolare a activității de acum, dar păstrând ritmul acesta eu cred că o să avem rezultate bune la anul pe vremea asta. Este o problemă de imagine”.
Astfel de acțiuni întreprinse de companie, prin care să fie scoși la iveală cei care fură din rețeaua publică cantități uriașe de apă, aproape că nu au existat în istoria recentă a societății. Iar actualul director este decis să continue cu această politică: „Nu neapărat că suntem mulțumiți dar prin comparație vremurile trecute, am mai identificat multe lucruri care până la urmă produc o rumoare. Probabil că acum lumea se gândește de două ori înainte de a...”.
Până la finele lunii iunie a anului în curs Serviciul Antifraudă a găsit un număr de 24 de situații cu branșamente ilegale. Cantitatea totală consumată fraudulos este de zeci de mii de metri cubi de apă, cu o valoare a prejudiciului de peste 350.000 de lei.