La două luni după instaurarea Guvernului Orban, proiectul Autostrăzii Unirii bate pasul pe loc, la fel ca în guvernarea PSD. Finanţarea construirii cu fondurile europene alocate prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 „nu este posibilă în condiţiile legislaţiei actuale, iar finanţarea în cadrul următoarei perioade de programare depinde de modificarea legislaţiei, de rezultatele studiului de fezabilitate şi de alocarea financiară disponibilă“.
Verdictul a fost dat de ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, citat de Ziarul de Iași, care a explicat şi cum să fie modificată iarăşi legislaţia: printr-o hotărâre de guvern, astfel încât execuţia tronsonului Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni să treacă din responsabilitatea Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză (CNSP) în cea a Ministerului Transporturilor.
În mai 2018, Guvernul Dăncilă a decretat că pregătirea şi atribuirea acestui segment de autostradă în parteneriat public - privat (PPP) vor fi făcute de către CNSP, alături de autostrăzile Ploieşti-Braşov şi Bucureşti-Craiova-Lugoj.
Lucrările nu au început la niciuna, dar la începutul lunii decembrie 2018 a intrat în vigoare Legea 291, care prevede că Ministerul Transporturilor are responsabilitatea construirii Autostrăzii Iaşi - Tg. Mureş. Prin urmare, toate procedurile iniţiate de CNSP după 1 decembrie 2018 sunt lovite de nulitate, susţine iniţiatorul legii, Petru Movilă.
Deputatul ieşean aşteaptă, la rândul lui, ca Guvernul Orban să îndrepte lucrurile printr-o hotărâre de guvern. Pe de altă parte, Adrian Covăsnianu, vicepreşedintele Asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă“, este convins că decizia politică de renunţare la PPP va fi luată chiar luna aceasta.
„Guvernul PSD-ALDE şi-a bătut atât de mult joc de acest proiect, mimând că face licitaţii şi studii de fezabilitate, încât ieşenii au senzaţia că s-au făcut o mulţime de documente necesare“, a explicat Petru Movilă confuzia menţinută în jurul proiectului A8.
Dacă PSD-ALDE ar fi făcut ce era corect, în anul 2020 am fi avut SF-ul integral pe toată lungimea, iar la sfârşitul anului s-ar fi ştiut ce bani pentru autostradă trebuie alocaţi de la buget şi ce finanţare europeană urma să fie solicitată.
„Astfel, în 2021 puteau să înceapă lucrările pe toată lungimea autostrăzii“, a marcat deputatul Movilă timpul pierdut sub regimul social-democrat.
Pe parcursul anului trecut, a fost încheiat un contract de actualizare a studiului de fezabilitate pe segmentul montan al A8, Tg. Neamţ-Ditrău, care ar urma să fie finalizat la sfârşitul lui 2020. O licitaţie similară, aflată şi acum în evaluare, a fost iniţiată pentru segmentul Iaşi (Vânători)-Ungheni, deşi încă nu a fost fixat amplasamentul podului peste Prut. Tot în evaluare se află cele patru oferte depuse pentru proiectarea şi execuţia în regim PPP a celor 60 km dintre Leţcani şi Soci (punctul de traversare a DN2/E85). Segmentul dintre Leţcani şi Vânători, cunoscut şi sub denumirea de Centura de Nord, se află în faza pregătirii documentaţiei pentru licitaţie.
Ministrul Boloş a mai spus că Guvernul va trebui să recurgă şi la împrumuturi pentru că Autostrada Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş este cel mai complex proiect de infrastructură al României şi are o valoare estimată între 7 şi 9 miliarde de euro.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL