Construcţia celei mai scumpe autostrăzi din România nu va începe prea curând.
Proiectul autostrăzii care urmează să lege Ardealul de Moldova este blocat până la soluţionarea anchetei DNA cu privire la revizuirea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureş – Ditrău
Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) a trimis pe 7 iulie 2017 o solicitare către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în urma unui raport primit de la Curtea de Conturi. DNA a cerut documentele privind revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş - Ditrău, parte a şoselei de mare viteză ce va lega Transilvania de Moldova, potrivit ziarului Economica.
Solicitarea a venit în urma raportului Curţii de Conturi din noiembrie 2016 în care se constată "irosirea banului public" prin contractarea unui nou studiu pentru o autostradă, fără să se ţină cont că mai fusese realizat un alt studiu de fezabilitate.
Este vorba despre contractul de "Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş-Ditrău", atribuit pe 20 mai 2015 Asocierii Aecom Ingenieria - Consitrans - Search Corporation pentru suma de 22,71 milioane de lei (circa 5 milioane de euro).
Deşi semnat în urmă cu peste doi ani, contractul pentru Târgu Mureş – Ditrău nu a fost pus în aplicare, fiind suspendat deja de două ori, prima dată din cauză lipsei de fonduri iar a doua oară din cauza unor aspecte semnalate de către Curtea de Conturi, potrivit CNAIR.
Pe de altă parte, Curtea de Conturi a explicat că nu a dispus suspenderea contractului, ci reanalizarea acestuia în condiţiile în care valoarea contractului de revizuire a studiului de fezabilitate este de peste şase ori mai mare decât cea a studiului realizat în 2010, de circa 767.000 de euro.
Inspectorii Curţii de Conturi au constatat în urma unui control efectuat în 2016 că programarea revizuirii SF-ului pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău a fost făcută avându-se în vedere executarea unui studiu de fezabilitate nou, fără a se ţine seama în nicio măsură de documentele existente în studiul iniţial, cel puţin formal, recepţionate şi achitate ca fiind corespunzătoare.
În urma controlului, Curtea de Conturi a mai dispus extinderea verificărilor de către CNAIR asupra tuturor cazurilor similare din perioada 2013-2015, stabilirea întinderii eventualelor prejudicii determinate de plata studiilor de fezabilitate (SF) realizate şi neutilizate, studii ulterior revizuite, fără a se avea în vedere documentele/informaţiile din SF-ul iniţial (reactualizarea acestora fiind în realitate execuţia unor SF noi pentru aceeaşi investiţie) şi recuperarea acestuia, potrivit legii. (Sursa: Economica)