Localitatea din Botoșani cu gară și șine dar unde trenul nu a ajuns niciodată

În partea de nord a României se află localitatea cu nici patru mii de suflete unde, deși există o gară și o cale ferată, trenul nu a ajuns niciodată. 

Vorbim de un alt proiect al regimului Ceaușescu care nu a fost dus până la capăt.

 

Drăgușeni...

 

... localitatea care are construite o gară și o cale ferată, dar unde oamenii nu au văzut niciodată trenul sosind.

De-a lungul deceniilor în care a condus România, Nicolae Ceaușescu a început mai multe proiecte ambițioase de infrastructură rutieră și feroviară pe care nu le-a putut duce la îndeplinire.

 

 

Din varii motive, aceste inițiative ale regimului totalitar au rămas de izbeliște. ”Urmările” lor se văd și în zilele noastre. Un caz aparte este cel al comunei Drăguşeni. Vorbim de localitatea cu cale ferată şi haltă, în care trenul nu a ajuns niciodată.

 

Povestea micuței așezări din județul Botoșani a început la finalul anilor 80. În 1986, într-un proces feroviar de extindere, șinele a ajuns până la Săveni. Apoi, în anul următor, s-au extins până în Drăguşeni.

 

Planul regimului lui Ceaușescu era unul complex și bine pus la punct pe hârtie. S-a ridicat și o stație de călători, cu peron şi spațiile în care personalul feroviar ar fi urmat să îşi desfășoare activitatea. Totul a fost pus la punct până la ultimul detaliu: trenul! Acesta nu a ajuns niciodată aici.

 

Trenul nu a circulat niciodată, de când s-a făcut calea ferată. Or fi vrut să fie mai aproape cu transportul, dar totul a rămas aşa. Timpul nu se mai întoarce”, spune cu amărăciunea, Vica Nistor, o femeie prin spatele casei căreia trece calea ferată, conform Agerpres.

 

 

De ce nu s-a dus, de fapt, la finalizare proiectul feroviar din Botoșani

 

Proiectul de infrastructură feroviară din nordul Moldovei era un segment al planului de conectare a municipiului Iași cu orașul Darabani, aflat în nordul județului Botoșani.

 

O explicație pentru situația din zonă a fost dată de Pavel Ignat, fost șef al Stației CFR Botoșani. El a spus că motivul pentru care proiectul a fost abandonat este calitatea slabă a lucrărilor. Ca multe alte astfel de lucrări, ele au fost grăbite de presiunea regimului comunist.

 

Prin urmare, linia de cale ferată care ar fi trebuit să asigure legătura Iaşi- Săveni- Darabani a fost executată prost în anii ’80. Din acest motiv a fost abandonată.

 

”De la Dângeni la Săveni s-a făcut, dar s-au făcut lucrurile aiurea. A început să se surpe. Era un director la Regionala de Căi Ferate Iaşi care a cerut să se facă repede, pentru că aşa cerea regimul comunist. A circulat trenul de vreo două ori, dar terasamentul a luat-o în scurt timp la vale, că lucrările au fost făcute de mântuială”, a afirmat Pavel Ignat.

 

Gara din Drăgușeni, transformată într-o fermă zootehnică de ocazie

 

La finalul anilor 80, investiția părea să fie una semnificativă. Astăzi, absolut total este abandonat. Calea ferată și clădirile gării sunt în paragină. Mari bucăți din infrastructura feroviară, precum traversele de lemn, au dispărut în timp, furate sau degradate.

 

Cei mai bătrâni din zonă povestesc cum clădirea stației de călători a fost transformată într-o fermă zootehnică. Autoritățile locale au uitat complet de acest loc. Nici nu se pune problema unei reluări a lucrărilor.

 

Am mai trecut pe acolo, că am animale și le duc la păscut în zonă. Acum totul e distrus. Nu mai sunt nici traversele de lemn. A fost aproape de funcționare, pe această cale ferată a fost un singur tren, care a adus piatra pentru construcția liniei. Cât materiale au fost băgate aici… Păcat de investiție!”, afirmă un pensionar din localitate. Livea Ursolinschi, fostul secretar al comunei, explică cum a fost dată clădirea în chirie unei familii, fără ca destinația ei inițială să fie vreodată îndeplinită.