După incidentul grav de vineri după amiază soldat cu avarierea unui taximetru și o amendă record aplicată societății Eltrans, primarul Cătălin Flutur a comandat o ședință la prima oră, în dimineața zilei de luni, 4 noiembrie 2019.
Directorul societății Eltrans a arătat că incidentul a avut loc din cauza căii de rulare, deja mult prea învechită pentru a mai putea fi folosită și nu de tramvai, contrar opiniei generale din Botoșani care pune aceste deraieri pe seama anticității acestor mijloace de transport.
Și au fost identificate și erorile care au dus la accidentul de vineri.
„Nu există o cauză obiectivă. S-a întâmplat că nu știu ce a fost. Noi luăm în calcul o uzură foarte accentuată a căii de rulare și o manevră greșită a vatmanului sau ceva la tramvai. Dar ieri am chemat șeful de depou și am inspectat tramvaiul. Nu are nimic la burghiu, totul este în regulă. Rămâne doar eroarea de manevraj a vatmanului sau uzura accentuată. Sau cele două coroborate”,
Victor Ivănescu, director general SC Eltrans SA
Vatmanul care este pensionar dar care a rămas în activitate pentru că nu a avut cine să îl înlocuiască nu și-ar fi dat seama că tramvaiul a sărit pe dală și nu mai este pe șină. Când a făcut-o a fost prea târziu.
Director băgat în ședință
Primarul Cătălin Flutur a avut o discuție în această dimineață cu directorul societății Eltrans, Victor Ivănescu dar și cu secretarul general al Primăriei, Oana Georgescu pentru găsirea de soluții imediate, viabile și legale pentru scoaterea tramvaielor de pe cele două trasee.
Pentru că din bugetul Primăriei Botoșani nu se poate susține o asemenea investiție.
„Situația aici este foarte clară. Dacă am aduna toți banii noștri din dezvoltare, investiții și ce mai avem, alea 16 milioane de lei, dacă am renunța la absolut tot, nu am putea să facem niciun kilometru de cale de rulare. Problema în momentul acesta nu sunt tramvaiele în sine ci calea de rulare. Deci, dacă am renunța la orice investiție, nu putem noi să facem niciun km de cale de rulare. Iar strategia noastră a fost clar să folosim fondurile europene”,
Cătălin Flutur, primarul municipiului Botoșani
are la dispoziție Primăria Botoșani pentru reabilitarea transportului în comun cu tramvaiul la Botoșani prin Programul Operațional Regional (POR), axa 4.
Din nefericire, în trei ani de zile, în Guvernul PSD nu s-a semnat niciun contract important pe această axă de finanțare, motiveșe rămânând necunoscute la acest moment.
Singurul contract de finanțare semnat este pentru reabilitarea unei grădinițe din Parcul Tineretului, important pentru cartierul respectiv însă insignifiant ca impact, față de celelalte proiecte aflate pe lista de așteptare de ordinul zecilor de milioane de euro.
Primăria, din punctul de vedere al birocrației a parcurs toate etapele pe care le avea ca obligație, fiind adoptată o hotărâre în luna august 2019 prin care tramvaiele să fie înlocuite cu autobuze noi, achiziționate prin leasing operațional.
Însă acest pas nu poate fi făcut fără semnarea contractului de finanțare pe proiectul europen.
Semnătură care trebuie asumată de ministrul dezvoltării.
„Primul pas în implementarea proiectului este semnarea contractului de finanțare. Abia atunci se consideră că implementăm proiectul. Indecizia și tot ce s-a întâmplat, lucruri pe care le spun de atâta amar de timp, că suntem într-un exercițiu financiar și nu numai Botoșaniul ci marea majoritate a județelor, suntem într-un blocaj din cauza acestei guvernări care n-a fost în stare prin Ministerul Dezvoltării să ducem la capăt, să semnăm acele contracte. Și în condițiile astea apar fenomene de genul acesta”,
Cătălin Flutur, primarul municipiului Botoșani
Primarul își pune speranța în noua configurație guvernamentală. Și într-un ministru al dezvoltării care să-și asume semnarea acestor contracte importante pentru Botoșani.
Importante și ținute în stand-by.
„Eu sper că odată cu schimbarea Guvernului, dacă se întâmplă azi, nu știu, să vină un ministru să spună, da Botoșaniul, vino încoace să semnați. Avem absolut tot timpul am luat toate hotărârile de CL, am făcut toate documentațiile. Numai nu a semnat nimeni cu noi. Acum eu nu vreau să spun că nu a semnat Botoșaniul, aș merge prea departe, adică mă gândesc la asta de foarte mult timp. Acest blocaj ne-a dus în imposibilitatea de a asigura autobuze pe perioada cât se lucrează”,
Cătălin Flutur, primarul municipiului Botoșani
S-a gândit inclusiv o achiziție directă pentru o lună sau două până la licitația mare, adică creditul operațional pentru achiziția autobuzelor noi. Și asta pentru a nu se întrerupe acest serviciu public.
Însă se revine de unde s-a plecat și anume la semnătura de pe contractul de finanțare prin POR. Primarul înțelege și faptul că botoșănenii s-au săturat de explicații și mai ales de scuze: „Oamenii nu ne așteaptă. Nu înțeleg ei despre caiete de sarcini, regulamente, licitații. Ei spun că tramvaiul are o problemă. Noi căutăm soluțiile cele mai rapide”.
În România, doar două sau trei orașe au contractele de finanțare semnate pentru absorbția de fonduri europene pe axa 4.1 - investiții destinate îmbunătățirii transportului public urban de călători.
DESCARCÃ APLICATIA BOTOSÃNEANUL PENTRU MOBIL: