Două drumuri din Botoșani în Top 10 al celor mai puțin circulate din țară

 

Două drumuri din Botoșani fac parte dintr-un nefericit top întocmit de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Acesta a fost întocmit pe baza maşinilor care străbat căile rutiere timp de 24 de ore, iar DN D4 C Iaşi – Răduţi Prut şi  fostul DN 29 F Vorniceni – Cristineşti au intrat în rândul celor zece şosele din ţară cel mai puţin tranzitate. Primul drum este străbătut, în medie, de 443 de maşini într-o zi, iar celălalt de numai 373. în timp ce media zilnică per kilometru este de 16,9 maşini/km, respectiv 17,4 maşini/km.


Cel mai puţin circulate drumuri duc în Moldova
De altfel, drumurile naţionale cu cel mai redus trafic se află preponderent în regiunea Moldova. Recordul absolut este deţinut de un tronson de 17 kilometri din drumul naţional 2M Focşani-Odobeşti din judeţul Vrancea, care este tranzitat zilnic de doar 65 de maşini, echivalentul a mai puţin de 4 vehicule pe kilometru la fiecare 24 de ore. Puţin peste 10 maşini pe zi circulă pe fiecare kilometru al unui tronson de 25 de kilometri din DN 1R, din judeţul Alba. Podiumul tronsoanelor de drum naţional cu trafic scăzut este completat de un sector de 40 de kilometri din DN 7A Petroşani-Brezoi, unde circa 16 vehicule tranzitează zilnic fiecare kilometru. În condiţiile în care pentru drumurile naţionale se alocă mai mulţi bani pentru întreţinere şi reabilitare, întrebarea care se pune este dacă mai merită astfel de şosele să facă parte din categoria DN-urilor. Spre exemplu, scrie Ziarul Financiar, reabilitarea unui drum naţional ar trebui să coste 746.700 de euro pe kilometru, în timp ce în cazul unui drum judeţean, preţul este mult mai mic, de 273.855 de euro pe kilometru, potrivit standardelor de cost elaborate de Ministerul Transporturilor şi de Ministerul Dezvoltării Regionale.
Top întocmit în urma unui recensământ general al circulaţiei
"Infrastructura rutieră şi mai ales clasificarea drumurilor reprezintă o stare de lucruri moştenită de zeci de ani de zile. Anterior, aveau o justificare socială şi economică care acum nu mai are aceeaşi valoare. Dacă menajăm fondul de reparaţii pentru şosele prin reclasificarea drumurilor şi sporim resursele pentru drumurile care îşi justifică clasificarea, atunci este o chestiune de interes", spune Dan Cotenescu, manager Bursa Transport, aplicaţie informatică în domeniul transportului rutier de marfă, pentru Ziarul Financiar. La polul opus, cel mai circulat tronson din ţară face parte din DN 1, între Centura Bucureşti şi Aeroportul Otopeni, pe o lungime de 3,6 kilometri, acesta fiind tranzitat zilnic de peste 54.000 de vehicule, adică o medie de 15.000 de maşini pe kilometru. De asemenea, pe porţiunea de 5,4 kilometri de pe DN 1 între Bucureşti şi Centura Bucureşti circulă zilnic peste 53.000 de vehicule. Recensământul general al circulaţiei, realizat în 2010, a costat 65.700 de lei (156.000 de euro), costul fiind suportat în întregime de CNADNR. Compania de drumuri a luat în considerare la realizarea recensământului 11 grupe de vehicule, de la biciclete şi motociclete sau vehicule cu tracţiune animală până la autocamioane şi autobuze.
CITEŞTE ŞI:
 Anca de la Transporturi a tras ţeapa deceniului şefilor judeţului