Avertisment al specialiștilor în securitate cibernetică: Fraude online în creștere în sezonul sărbătorilor

În sezonul sărbătorilor, tentativele de fraudă online ating cote maxime. Experții în securitate cibernetică ai Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), alături de reprezentanți ai Poliției și Asociației Române a Băncilor (ARB), avertizează asupra capcanelor precum reducerile false, investițiile miraculoase sau concursurile frauduloase pe rețelele sociale. Pentru a evita să deveniți victime, urmați sfaturile oferite de autorități și rămâneți vigilenți online.

 

Frauda „Reduceri false”

 

Sezonul sărbătorilor este o perioadă în care tentativele de fraudă online ating cote maxime, motiv pentru care reprezentanții DNSC, ai Poliției și ARB au realizat un ghid cu 5 tipuri de fraude în mediul online și sfaturi pentru cetățeni astfel încât să nu ajungă victime ale acestor înșelătorii.


Exemplu: Reducerile exagerate sau ofertele care par „prea bune pentru a fi adevărate” sunt adesea capcane. Accesarea linkurilor sau efectuarea plăților prin aceste platforme poate duce la furtul datelor personale și financiare.
Recomandare: Acordați o atenție sporită site-urilor de cumpărături și evitați mirajul ofertelor prea bune ca să fie adevărate, scrie hotnews.ro.
 


Frauda de tip „Investiții miraculoase”


Exemplu: Dacă cineva îți oferă o oportunitate „unică” de investiție cu „zero riscuri” și „venituri garantate” într-un timp scurt, fii sigur că este o fraudă.
Recomandare: Nu există surse de îmbogățire rapidă! Nu instalați aplicații legate de investiții la cererea unor consultanți financiari și, înainte de a investi, verificați dacă oferta este reală.
 

 

Frauda de tip Spoofing (preluarea identității altei instituții/persoane)
 


Exemplu: Indiferent de numărul/denumirea instituției afișat/ă pe ecranul telefonului, rețineți că niciun angajat al Băncii, Poliției sau altei autorități nu va cere să faceți un transfer, să accesați un credit sau să oferiți datele cardului bancar.
Recomandare: Nu vă lăsați manipulați! Evitați să faceți orice plată sub presiune! Infractorii pot să folosească orice pretexte, datoria dumneavoastră este să faceți toate verificările înainte de a acționa. Spre exemplu, sunați la bancă apelând numărul de telefon de pe site-ul băncii, dacă primiți un telefon suspect legat de conturile bancare.
 


Frauda „Phishing” (e-mailuri sau mesaje suspecte)
 


Exemplu: Mesajele care solicită actualizarea urgentă a datelor contului sau confirmarea plății prin linkuri suspecte pot redirecționa utilizatorii către pagini false care colectează informații sensibile.
Recomandare: Actualizați datele personale prin canalele oficiale puse la dispoziție de banca la care aveți cont. Nu furnizați niciodată datele de conectate la Intermet/Mobile Banking și nici datele de pe fața și spatele cardului. Datele de card se folosesc doar de utilizatorul acestuia când efectuează plăți pe site-uri securizate și nu atunci când este conentat la o rețea WI-FI public, ci trebuie să fie securizată.
 


Frauda „Social Media Giveaway”
 


Exemplu: Concursurile false de pe rețele sociale care solicită date personale sau plăți „pentru revendicarea premiului” pot fi capcane pentru furtul identității sau accesarea conturilor financiare.
Recomandare: Rămâneți vigilenți la tentativele de fraudă online.

Alte recomandări pentru ca utilizatorii să evite astfel de capcane online sunt: folosirea unor metode sigure de plată prin platforme recunoscute; protejarea dispozitivelor cu software actualizat şi cu soluţii antivirus; datele sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele nu trebuie partajate prin e-mail sau telefon, potrivit hotnews.ro

 

(foto: moldova.org)