În sezonul sărbătorilor, tentativele de fraudă online ating cote maxime. Experții în securitate cibernetică ai Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), alături de reprezentanți ai Poliției și Asociației Române a Băncilor (ARB), avertizează asupra capcanelor precum reducerile false, investițiile miraculoase sau concursurile frauduloase pe rețelele sociale. Pentru a evita să deveniți victime, urmați sfaturile oferite de autorități și rămâneți vigilenți online.
Sezonul sărbătorilor este o perioadă în care tentativele de fraudă online ating cote maxime, motiv pentru care reprezentanții DNSC, ai Poliției și ARB au realizat un ghid cu 5 tipuri de fraude în mediul online și sfaturi pentru cetățeni astfel încât să nu ajungă victime ale acestor înșelătorii.
Exemplu: Reducerile exagerate sau ofertele care par „prea bune pentru a fi adevărate” sunt adesea capcane. Accesarea linkurilor sau efectuarea plăților prin aceste platforme poate duce la furtul datelor personale și financiare.
Recomandare: Acordați o atenție sporită site-urilor de cumpărături și evitați mirajul ofertelor prea bune ca să fie adevărate, scrie hotnews.ro.
Exemplu: Dacă cineva îți oferă o oportunitate „unică” de investiție cu „zero riscuri” și „venituri garantate” într-un timp scurt, fii sigur că este o fraudă.
Recomandare: Nu există surse de îmbogățire rapidă! Nu instalați aplicații legate de investiții la cererea unor consultanți financiari și, înainte de a investi, verificați dacă oferta este reală.
Exemplu: Indiferent de numărul/denumirea instituției afișat/ă pe ecranul telefonului, rețineți că niciun angajat al Băncii, Poliției sau altei autorități nu va cere să faceți un transfer, să accesați un credit sau să oferiți datele cardului bancar.
Recomandare: Nu vă lăsați manipulați! Evitați să faceți orice plată sub presiune! Infractorii pot să folosească orice pretexte, datoria dumneavoastră este să faceți toate verificările înainte de a acționa. Spre exemplu, sunați la bancă apelând numărul de telefon de pe site-ul băncii, dacă primiți un telefon suspect legat de conturile bancare.
Exemplu: Mesajele care solicită actualizarea urgentă a datelor contului sau confirmarea plății prin linkuri suspecte pot redirecționa utilizatorii către pagini false care colectează informații sensibile.
Recomandare: Actualizați datele personale prin canalele oficiale puse la dispoziție de banca la care aveți cont. Nu furnizați niciodată datele de conectate la Intermet/Mobile Banking și nici datele de pe fața și spatele cardului. Datele de card se folosesc doar de utilizatorul acestuia când efectuează plăți pe site-uri securizate și nu atunci când este conentat la o rețea WI-FI public, ci trebuie să fie securizată.
Exemplu: Concursurile false de pe rețele sociale care solicită date personale sau plăți „pentru revendicarea premiului” pot fi capcane pentru furtul identității sau accesarea conturilor financiare.
Recomandare: Rămâneți vigilenți la tentativele de fraudă online.
Alte recomandări pentru ca utilizatorii să evite astfel de capcane online sunt: folosirea unor metode sigure de plată prin platforme recunoscute; protejarea dispozitivelor cu software actualizat şi cu soluţii antivirus; datele sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele nu trebuie partajate prin e-mail sau telefon, potrivit hotnews.ro
(foto: moldova.org)