Design UX sau servicii SEO? Iată de ce ai nevoie de ambele!

(P) In ultimii ani, experienta utilizatorilor (sau, pe scurt, UX) a devenit un factor de o mare importanta in ceea ce priveste pozitionarea unui site in pagina de rezultate Google. Prin urmare, din ce in ce mai multi specialisti care asigura servicii SEO au capatat un interes si in tehnicile UX.

 

Deci, ce stim pana acum este ca UX afecteaza SEO. Insa cum poti da nastere unei experiente de top a utilizatorului, care sa tina cont si sa nu afecteze website-ul din perspectiva SEO? Despre acest subiect vom discuta pe larg in continuare:

 

Ce impact au UX și serviciile SEO în procesul de ranking?

 

Unele persoane cred ca aceste doua notiuni pot da nastere la diverse conflicte, care afecteaza atat durata sesiunilor, cat si pozitionarea in SERP (Search Engine Results Page). UX nu influenteaza in mod direct SEO in privinta cuvintelor cheie sau a meta-tag-urilor. Cu toate acestea, o abordare nepotrivita a UX-ului poate impiedica optimizarea SEO, dar si viceversa.

 

Motoarele de cautare, precum Google, nu pot viziona continutul unui site la fel cum o face o persoana reala. In schimb, acestea se bazeaza pe diverse informatii despre modul de interactiune a utilizatorilor cu elementele site-ului.

 

Prin urmare, un UX designer trebuie sa se asigure ca intreaga "calatorie" a utilizatorului este lejera, dand rezultatele asteptate. Atunci cand un utilizator ramane pe website-ul tau pentru o perioada mai lunga de timp, citeste continutul, da click sau share la URL-uri si te viziteaza de mai multe ori, Google iti va rasplati credibilitatea site-ului cu un ranking mai bun.

 

Aici intervine de cele mai multe ori "conflictul". Cei care ofera servicii SEO stiu cat de mult timp si efort sunt investite pentru a obtine trafic relevant, precum si de a retine utilizatorii odata ce au intrat pe site. De aceea, daca lipseste acea "calatorie lejera" data de UX, pana si cele mai bune strategii si sevicii SEO pot fi practic anulate.

 

Un designer UX nu este de regula preocupat de pozitionarea site-ului sau daca un produs sau serviciu se vinde sau nu. Rolul lor este de a crea cea mai buna experienta posibila pentru utilizatori, odata ce acestia se afla DEJA pe site. Astfel, profesionistii in UX iau in considerare factori precum design-ul continutului, uzabilitatea, usurinta de folosire si satisfactia utilizatorului.

 

Asadar, pentru a evita orice fel de conflict, trebuie sa ne asiguram ca atat serviciile UX, cat si serviciile SEO lucreaza impreuna pentru a-i oferi vizitatorului acel "customer journey" sau "calatorie lejera" de care vorbeam mai sus, si nu ca entitati individuale ce joaca roluri diferite.

 

Care sunt beneficiile "colaborării" dintre UX si SEO?

 

Specialistii in UX prioritizeaza utilizatorii prin intelegerea nevoilor acestora, creand astfel un design "prietenos". In schimb, cei care ofera servicii SEO trebuie sa se concentreze atat asupra utilizatorilor, cat si asupra modului in care algoritmii Google functioneaza, prin prioritizarea diverselor elemente. Rezultatul?
Motoarele de cautare raspund pozitiv atat la UX-ul relevant, cat si la serviciile SEO corect implementate. Astfel, ambele "tabere" sunt recompensate atunci cand se ajuta una pe cealalta. Iata si cateva efecte ale acestor tactici, care te vor ajuta sa obtii un ranking mai bun:

 

1. Reducerea bounce rate-ului

 

Vizitatorii au multe motive pentru a parasi un site. Cele mai comune pot fi evitate daca te asiguri ca strategia de cuvinte cheie este relavanta pentru continutul site-ului, ca acesta se incarca rapid si ca utilizatorii nu intampina erori cand deschid o pagina. Respectarea standardelor de accesibilitate contribuie la o mai buna experienta a utilizatorului, reducand rata de respingere.

 

2. Navigarea pe site

 

Felul in care navighezi pe un site are un efect major asupra celor care iti viziteaza paginile. Atunci cand site-ul nu este usor de "parcurs", acest lucru va avea un impact negativ atat din perspectiva UX, cat si din cea SEO. Daca ai un site usor de folosit, vei observa o crestere a numarului de vizitatori si a duratei sesiunilor, precum si a pozitiilor in pagina de rezultate Google.

 

3. Durata sesiunii

 

A nu fi confundata cu rata de respingere (bounce rate), durata sesiunii este dependenta de numarul de click-uri/interactiuni ale userului cu site-ul tau. Cu cat site-ul tau este mai bogat in continut de calitate, cu atat vizitatorii vor petrece o perioada mai lunga de timp explorandu-l, imbunatatind atat UX, cat si SEO.

 

Concluzie

 

Motoarele de cautare, cat si specialistii care ofera servicii SEO sau UX pun in prezent accentul pe usurinta de navigare, cat si pe aspectul vizual al site-ului. Alaturi de acestea, utilizatorii doresc si un continut creativ, care inspira la dialog, precum si acces la informatii relevante.

 

Acum, poate mai mult ca niciodata, este important sa lasam deoparte miturile si controversele iscate in jurul colaborarii dintre UX si serviciile SEO. Ambele tehnici de optimizare evolueaza constant, atat impreuna, cat si paralel, pentru obtinerea unei experiente de top a utilizatorilor.