Proiectele de sprijinire a învățâmântului românesc ar trebui continuate dincolo de mandatele efemere ale unor miniștri!
Deblocarea Proiectului ROSE înseamnă o viață mai bună pentru 1,6 milioane de elevi români. Pe 3 decembrie 2015, Guvernul PONTA a lansat Proiectul privind Învățământul Secundar din România (ROSE). Proiectul, finanțat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro acordat de Banca Mondială, și-a propus să sprijine elevii cu performanțe scăzute, din medii defavorizate, aflați în imposibilitatea tranziției către învățământul terțiar și a dobândirii de competențe esențiale pentru adaptarea cu succes pe piața muncii. Totodată, proiectul și-a propus să intervină la nivel de sistem, inclusiv prin revizuirea programelor școlare și revizuirea sistemului de evaluare al elevilor, contribuind la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat.
“În fiecare an, un număr semnificativ de elevi români se confruntă cu probleme în ceea ce privește tranziția la învățământul terțiar, iar sprijinul acordat acestor elevi ar trebui să reprezinte una dintre prioritățile Guvernului României. Angajamentul Ministerului EducațieiNaționale din 2015 de a reduce abandonul în învățământul secundar și terțiar și de a crește rata de promovare a examenului de bacalaureat trebuie să fie însoțit de un demers continuu, dincolo de mandatele miniștrilor, astfel încât să se obțină rezultatul dorit”, susține membra Pro România Mihaela Huncă
“Am considerat, încă din 2015, Proiectul ROSE drept unul foarte important pentru sistemul educațional din România, cu atât mai mult cu cât venea în completarea unei strategii complexe, menite să sprijine Ministerului Educației Naționale în vederea punerii în practică a programului privind educația al Uniunii Europene, pentru perioada 2014-2020. Am fost optimistă în fața estimărilor reprezentanților de atunci ai Guvernului României și ai Băncii Mondiale, conform cărora 1,6 milioane de elevi din 1.160 de licee ar fi fost beneficiarii direcți ai acestui proiect.
La aproape trei ani de la acea lansare, mi s-a transmis oficial de la Ministerul Educației Naționale că bugetul aprobat pentru Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă este foarte redus, fiind suficient doar pentru alocarea unei singure tranșe către beneficiarii de granturi, nu patru tranșe, cum prevede Manualul de Granturi pentru Licee. Măcar acum în al 13-lea ceas trebuie ca cei care finanțează învățământul sau, mai bine spus, subfinanțează Educația, să conștientizeze că cifrele crescute ale abandonului școlar și rezultatele slabe la bacalaureat și la examenele de capacitate, reflectă întocmai lipsa de acţiune și bâlbâielile permanente ale Ministerului Educaţiei în actualizarea programelor şcolare, în asigurarea necesarului elementar de funcţionare în unele instituţii de învăţământ și nu în ultimul rând, în pregătirea şi stimularea cadrelor didactice”, declară Mihaela Huncă.
“Prin urmare, având în vedere că toate bugetele beneficiarilor de grant au fost redimensionate negativ și, pe cale de consecință, sunt insuficiente pentru atingerea țintelor propuse, solicit public Ministerului Finanțelor Publice suplimentarea bugetului alocat, evitarea blocajului apărut și respectarea obiectivelor asumate. De asemenea, cred că respectul și implicarea actualilor guvernanți sunt meritate și de cei 1,6 milioane de elevi români, beneficiari ai acestui proiect, cărora le pot schimba viața în bine”, precizează deputatul, membru Pro România, Mihaela Huncă.