Botoșani, capăt de linie… și de civilizație: CUM au ”obosit” trenurile după 40 de ani

O analiză despre cum au evoluat vitezele și frecvența trenurilor în ultimii 40 de ani pe secțiile feroviare secundare.

 

Pe mai bine de 45 de linii secundare trenurile nu mai circulă, însă mai sunt alte 40 care încă au rezistat, iar câteva dintre ele merg foarte bine și au peste 10 trenuri pe zi pe sens. Din păcate, pe foarte multe dintre liniile secundare sunt cel mult 4-5 trenuri pe zi, ceea ce nu oferă multe alegeri călătorilor.

 

În general, vitezele medii sunt de 35-40 km/h și pe cele mai rapide porțiuni se ating 70-80 km/h. Pe liniile unde nu s-au făcut modernizări vitezele medii sunt de sub 30 km/h, net inferioare față de anii 80.

 

O analiză despre cumau evoluat vitezele și frecvența trenurilor în ultimii 40 de ani pe 40 de secții feroviare secundare, realizată de Hotnews, scoate la iveală faptul că marea problemă pentru multe linii secundare este frecvența trenurilor: în multe cazuri sunt 3-4 trenuri/zi, în timp ce în anii 80 și 90 erau 7-8 trenuri pe zi.

 

Așa aflăm că în 1998, de pildă, un tren Rapid oprea în toate stațiile dintre Botoșani și Verești.

 

Unele linii au decăzut din cauza nepăsării autorităților, altele din cauza mafiei microbuzelor, iar altele s-au dus de râpă fiindcă nu a mai existat industrie în micile orașe pe provincie care aveau pe vremuri și trenuri Personale cu peste 10 vagoane.

 

Pe foarte puține linii viteza medie a trenurilor Regio trece de 50 km/h. Pe cei 154 km/h dintre Iași și Dorohoi, cel mai rapid tren rulează cu 47 km/h, oprind în 23 de gări intermediare.

 

În analiza de mai jos putem vedea: cel mai rapid tren, cel mai lent tren și numărul de trenuri pe zi pe sens:

 

Linia 511 Verești - Botoșani, 44 km, CFR Călători

 

La linia 511 a scăzut frecvența trenurilor și nu mai circulă decât trenuri Regio.

1980: 47 - 64 minute, 7 trenuri

1989: 46 - 70 minute, 8 trenuri

1998: 58 - 82 minute, 9 trenuri

2005: 57 - 68 minute, 6 trenuri

2015: 62 - 81 minute, 6 trenuri

2021: 65 - 84 minute, 5 trenuri

 

Observăm, așadar, că dacă cel mai lent tren străbătea, în 1980, ruta Verești - Botoșani în 47 de minute, în anul 2021, pe aceeași rută, cel mai lent tren străbate distanța în 65 de minute. De asemenea, cel mai rapid tren în 1980 reușea să străbată drumul în 64 de minute, în timp ce astăzi aceeași distanță este parcursă în 84 de minute.

 

Până acum un deceniu circula și un tren accelerat pe această rută, iar în 2005 era și un tren Rapid (R 753 și 754). În 1980 circula trenul rapid 59, cu perechea sa R 60.

 

Amănunt interesant: în 1989 erau trei trenuri accelerate între Botoșani și Verești, la fel și în 1998 când un accelerat oprea în toate stațiile de pe traseu și făcea pe cei 44 km mai mult decât Personalele. Și un rapid, R 751, oprea în toate stațiile. făcând 61 de minute la dus și 67 de minute la întors. În 1998 erau două trenuri Rapide pe linia 511.

 

 

Linia 608 Iași - Dângeni - Dorohoi, 154 km, Regio Călători

 

Este o linie de lungă distanță cu porțiuni destul de mari în care trenurile rulează cu 60 - 70 km/h. Sunt peste 20 de opriri, iar cel mai rapid tren Regio parcurgea linia cu o viteză medie de 50 km/h în 2015 și 47 km/h în prezent, media fiind superioară multor linii secundare.

1980: 3 ore și 30 minute - 3 ore și 51 minute, 3 trenuri

1989: 4 ore și 13 minute - 5 ore și 3 minute, 3 trenuri

1998: 3 ore și 19 minute - 4 ore și 15 minute, 2 trenuri

2005: 3 ore și 41 minute - 4 ore și 4 minute, 3 trenuri

2015: 3 ore și 2 minute - 3 ore și 25 minute, 5 trenuri

2021: 3 ore și 16 minute - 3 ore și 38 minute, 5 trenuri

 

DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store