Numărul celor care îmbrățișează această metodă de educație a copiilor este încă restrâns la Botoșani.
În cadrul unităților de învățământ existente sunt înființate doar patru clase step by step pentru copiii care se înscriu în ciclul primar.
Majoritatea celorlalți optează pentru sistemul clasic de învățământ.
”La nivelul județului Botoșani avem 4 clase de step by step cu o capacitate de 93 de locuri, clase pentru tradițional buget, clase întregi, în număr de 136 și o capacitate de 2.730 de locuri. Pentru învățământul particular clase întregi este una cu 25 de locuri iar pentru tradiționl buget clase simultane, 60 de clase cu 944 de locuri”,
Ciprian Manolache, purtător de cuvânt IȘJ Botoșani
Vor fi de asemenea înființate și 2 clase învățământ special cu 12 locuri.
”Până la această dată, dintr-o capacitate de 3.804 locuri s-au ocupat 2.110, în prima etapă. Au fost introduse până pe 7 martie 2017. Oricum înscrierile continuă până pe data de 16 martie”,
Ciprian Manolache, purtător de cuvânt IȘJ Botoșani
Ce este step by step?
Clasele step by step te invită să le descoperi, sprijinind nevoia de dezvoltare a copiilor şi creând un spaţiu în care elevii pot învăţa prin descoperire. La această vârstă, copiii învaţă prin asocierea informaţiilor noi cu cele deja cunoscute, utilizând deopotrivă materiale noi, alături de cele familiare. Modul de organizare al unei clase step by step este foarte important, deoarece trebuie să creeze spaţii în care copiii să se simtă confortabil, în siguranţă şi dornici de explorare.
În clasele step by step, mobilierul din lemn are dimensiunile potrivite pentru nivelul de vârstă şi este distribuit în sală, astfel încât să creeze spaţii sau centre de studiu. În cadrul centrelor de studiu copiii îşi pot desfăşura activitatea individual sau în grupuri mici sub îndrumarea unui cadru didactic. Materialele cu care sunt dotate aceste centre sunt accesibile copiilor, încurajând alegerea şi negocierea.
Într-o clasă step by step întâlnim centrele: alfabetizare, matematică şi materiale manipulative, ştiinţe, arte, joc de rol, construcţii şi nisip şi apă, însă cadrele didactice pot decide să introducă, pe parcursul anului noi centre care să răspunde nevoilor, preocupărilor şi intereselor elevilor. Centre de studiu sunt etichetate şi accesibile tuturor.
Sălile sunt decorate de copii împreună cu echipa de învăţătoare şi profesoarele de arte plastice, iar în dreptul fiecărui centru de activitate există spaţii speciale pentru afişarea tuturor lucrărilor realizate de elevi pe parcursul zilei.
La nivelul fiecărei clase sunt amenajate:
- un panou special pentru anunţarea aniversărilor şi marcarea sărbătoriţilor;
- un spaţiu în care se afişează regulile după care funcţionează fiecare clasă în parte, stabilite de elevi, sub îndrumarea învăţătoarelor la fiecare începutul anului şcolar şi îmbogăţite sau modificate pe parcursul anului, în funcţie de nevoile grupei;
- un centru tematic în care sunt puse la dispoziţia copiilor materiale specifice temei (zilnice sau săptămânale) abordate;
- un spaţiu în care se afişează orarul clasei şi programul zilnic, stabilit de elevi împreună cu învăţătoarele;
- un spaţiu larg, în care se realizează Întâlnirea de dimineaţă, în care scăunelele sau salteluţele pot fi aranjate în cerc. Spaţiul este personalizat de Calendarul naturii, care îi ajută pe copii să discute despre aspecte legate de trecerea timpului, despre starea vremii sau despre evenimente de interes pentru întregul grup. În acelaşi spaţiu întâlnim şi Scaunul autorului, care se diferenţiază de celelalte scaune din clasă prin mărime, culoare sau prin simbolurile care îl împodobesc. Scaunul autorului oferă elevului aşezat pe el posibilitatea de a expune în faţa colegilor opiniile şi ideile personale, de a povesti experienţe sau de a propune rezolvări pentru anumite situaţii cu care grupul se confruntă. Scaunul autorului îi conferă elevului o poziţie specială în faţa colegilor, încurajându-l să se exprime liber datorită faptului că are atenţia şi respectul grupului.