Valeriu Iftime, președinte Elsaco: În criză se fac mai mult transferuri decât achiziții

În 1994, Valeriu Iftime înființează Elsaco iar între timp firma sa a devenit una dintre principalele companii care oferă servicii de furnizare de energie în România. Grupul cu cele 8 companii ale sale se ocupă de domenii precum: distribuția și vânzarea de echipamente de măsură și control, soluții în domeniul eficienței energetice, software de proces și business, soluții IT&C, smart metering dar și proiecte EPC.

 

-    Ce achiziții ați făcut, direct sau prin intermediul firmelor deținute, în 2020, respectiv în 2021?
-    Nu știu dacă din păcate sau din fericire, în 2020 nu am făcut nicio achiziție. Nu știu dacă a fost frică, o perioadă de așteptare sau de neîncredere față de ceea ce se va întâmpla. E adevărat că în 2021 avem câteva discuții deschise, dar nu aș putea spune că anul acesta finalizăm vreo achiziție.
Suntem în poziția de a vinde ceva din grupul nostru de firme, suntem în poziția de a cumpăra niște activități care să ne sporească nivelul de afaceri, dar încă nu avem nimic de comunicat în acest sens.
În 2020, chiar dacă pare că pierzi atunci când vinzi, am vândut un hotel din patrimoniul nostru, este vorba de cel de la Voroneț, era o afacere care nu se potrivea cu filosofia noastră și ca atare l-am vândut. Cineva spunea că e un lucru bun să vinzi în criză, când afacerile din HoReCa erau în mare dificultate.

 

-  Care au fost cele mai mari realizări și care au fost cele mai mari eșecuri din ultimii ani? Care au fost greșelile din care ați învățat lecții importante în derularea afacerilor?
-  Marea realizare a acestor ani este că am consolidat sistemul de management și avem în grup 7 companii care înregistrează profit și au o direcție bună de mers. Foarte interesant a fost faptul că ne-am focusat pe digitalizare, fără să știm că va veni un PNRR și perioada de criză ne-a forțat spre digitalizare, lucru virtual, de acasă, și asta a fost un câștig.
Criza generată de pandemie ne-a demonstrat într-adevăr că digitalizarea este o chestiune de modernitate și de maximă importanță. Am făcut o divizie specială în cadrul uneia dintre firmele din grup, Truix de la Vestra Industry, care se ocupă ca activitate clară, focusată, targetată de digitalizare, vânzare de software pentru gestiune economică, conducere de procese.
În același timp, pot menționa energia neconvențională. Cunoscând orientările europene în domeniu și atenți la cerințele pieței am început să gândim o firmă în grup care să se ocupe de dezvoltarea parcurilor eoliene și a fost un plus pentru noi.
Lecții importante sau greșeli: poate că am fost neatenți, în criză se fac mai mult transferuri decât achiziții și au fost niște oportunități în perioada respectivă, dar nu le-am gestionat bine. Un grup de firme, o firmă care trece prin criză și are o anumită rezistență financiară e clar că poate crește prin achiziții. Noi am mers pas cu pas, prin a face grupul nostru să se ocupe de energie regenerabilă, de digitalizare, când puteam să fi cumpărat niște companii care se ocupă cu acest tip de activități.

 

CLICK pentru interviul integral