Unul dintre cei mai discreți oameni de afaceri, cu magazin şi la Botoşani, la un pas să-şi vândă businessul unei companii celebre

The Rohatyn Group, un fond de investiţii care tatona piaţa locală de câţiva ani, este la un pas să preia o reţea de magazine şi să-şi facă astfel intrarea în România într-o tranzacţie estimată în jurul a 20 milioane de  euro, potrivit surselor din piaţă.

 

Lanţul de pet-shopuri Animax, cu o isto­rie de peste 15 ani pe piaţă, a ajuns la o reţea de aproape 80 de magazine şi afaceri de circa 100 mil. lei în 2016, ultimul an pen­tru care există date publice. Acesta este cel mai puternic busi­ness din domeniu pe o piaţă care se dezvoltă constant odată cu creşterea pu­terii de cumpărare pe de-o parte şi a schim­bării comportamentului de consum după mo­delul din Occident. Mai exact, românii îşi cumpără sau adoptă tot mai mult un animal de companie.

 

În acest context, a avut loc vânzarea busi­nessului Animax despre care Ziarul Financiar a scris încă de acum aproape un an. Până la închiderea ediţiei reprezen­tanţii Animax nu au răspuns solicitării ZF. Ofi­cialii Rohatyn Group au declarat că „nu comentăm“.

 

Antreprenorul Cristian Ludovic Pop, care a deschis acum mai bine de 15 ani primul petshop Animax, a început să tatoneze vânzarea reţelei de anul trecut, însă valoarea mică a businessului şi implicit a tranzacţiei a făcut ca nu multe fonduri de investiţii să se înscrie la masa negocierilor. Există fonduri de investiţii care caută mandate de peste 50 mil. euro, sau chiar peste 100 mil. euro.

 

Totuşi, decizia de vânzare a venit într-o perioadă bună pentru businessul Animax, care a crescut constant din 2008 până în 2016 (ultimul an pentru care există date publice). Avansul a fost susţinut în special de expansiune, însă şi de faptul că în ultimii ani tot mai mulţi români au decis să îşi cum­pere un animal de companie. Mai mult, în perioada 2015-2016 economia a avut o evoluţie pozitivă, la fel şi consumul. În acest context, românii au ajuns să cheltuie 300 mil. euro pentru hrana şi îngrijirea anima­lelor lor de companie, această piaţă dublându-se în criză, potrivit datelor com­paniei de cercetare de piaţă Euromonitor.

 

Pe fondul acestei evoluţii pozitive, Animax s-a extins şi a acoperit principalele oraşe din ţară, reţeaua fiind de circa 80 de unităţi. Compania a mers atât în Bucureşti şi în principalele centre urbane din ţară, cât şi în oraşe din eşalonul secund precum Năvodari, Bistriţa sau Botoşani.

 

Compania Pet Product, care admi­nis­trea­ză businessul şi care era controlată în pro­porţie de 100% de Cristian Ludovic Pop, a ajuns în 2016 la o cifră de afaceri de 97 mil. lei, după un avans de aproape 25% faţă de 2015. Businessul s-a triplat faţă de 2008 spre exem­plu. Cu aproape 430 de salariaţi, com­pa­nia a avut un profit net de 6,3 mil. lei în 2016. Spre deosebire de celelalte busines­suri, în retail evaluarea unei afaceri se face la cifra de afaceri, nu la EBITDA. În cazul retailerilor importanţi ponderea este de 50-55% din cifra de afaceri, spun sursele ZF.

 

Decizia de vânzare a Animax vine într-o perioadă în care există interes pentru piaţa locală, atât din partea investitorilor strategici, cât şi din partea celor financiari. Mai mult, retailul – indiferent de tipul lui – este unul dintre cele mai căutate domenii dat fiind că este legat de consumul privat care creşte de doi ani cu circa 10%.

 

Aceasta este a doua tranzacţie din dome­niu după ce în 2015 Henry Schein, una dintre cele mai mari com­panii veterinare din lume, a cumpărat 50% din acţiunile Maravet, o companie locală care activează pe piaţa distribuţiei de medica­mente de uz veterinar. 

 

Antreprenorul Cristian Ludovic Pop a lansat businessul Animax în 1998 axân­du-se pe distribuţie, iar după trei ani a des­chis şi primul magazin, într-o perioadă în care mo­da animalelor de companie era doar apanajul Occidentului. Compania s-a dezvoltat însă apoi an de an, acoperind cele mai mari oraşe ale ţării cu magazine am­plasate în special în malluri, centre comerciale şi în galeriile hipermarketurilor.

 

Începutul a fost dificil în contextul în care „înainte de ’90 o astfel de afacere era de neconceput, iar după Revoluţie consu­mul se centra pe lucrurile care ne lipsiseră cel mai mult, respectiv televizoare, blugi“, spunea în 2013 un manager al reţelei Animax.

 

Piaţa hranei şi a accesoriilor pen­tru animale era mult subdezvoltată în acel mo­ment şi provocarea consta în a-i convinge pe oameni că acest concept de one-stop shop nu li se aplică doar lor ci este valabil şi în cazul animalelor.

 

Acesta a fost unul dintre ultimele interviuri oferite de companie. Antreprenorul Cristian Ludovic Pop nu a oferit până acum interviuri, fiind unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri locali. Pe piaţa aceasta, a pet-shop-urilor, Animax se luptă în special cu magazinele mici, de bloc. Există însă şi alte reţele de astfel de magazine, deşi de mai mici dimensiuni, precum Zoomania.

 

Rohatyn Group este un fond apărut în 2002 la iniţiativa lui Nicolas Rohatyn şi a altor parteneri. Nicolas Rohatyn este cel care s-a ocupat de dezvoltarea businessului JPMorgan pe pieţele emergente, pentru ca apoi să pună bazele propriului fond. Acum Rohatyn Group are birouri în 18 oraşe din lume printre care New York şi Singapore. Din datele Ziarului Financiarul, fondul tatona piaţa locală de câţiva ani.

download from google play download from apple store