Metoda ar putea fi implementată în România în mediul educațional dar și, în premieră, în cel clinic, spitalicesc.
O parte dintre cei peste 300 de specialişti în metoda Feurstein, care lucrează în domeniul psihologiei, de la cea clinică până la cea educaţională, din întreaga ţară, au participat, miercuri după-amiază, la lansarea Centrului Internaţional de Formare Feuerstein România, care reprezintă, din punctul de vedere al iniţiatorilor, un pas important nu doar în popularizarea metodei şi formarea de specialişti, ci şi o mai largă implementare a acesteia în mediul educaţional şi, pe viitor, în premieră, în cel clinic, spitalicesc.
Centrul a luat fiinţă la Brașov, în urma eforturilor decanului Facultăţii de Psihologie - Universitatea Braşov, prof. dr. Otilia Todor, şi a colectivului condus de ea, potrivit Agerpres. Astfel, centrul reprezintă o "întoarcere acasă" a metodei Feuerstein, creatorul acesteia, profesorul israelian Reven Feuerstein fiind născut, în 1921, în România, la Botoşani.
"Condiţia ca într-un stat să existe un astfel de centru este ca acesta să se bazeze pe un număr foarte mare de specialişti. În prezent, în România, există peste 300 de specialişti, care au parcurs formare în programul de îmbogăţire instrumentală, specialişti care lucrează în foarte multe domenii, în psihologie clinică, în psihologia educaţiei, care lucrează cu copii, începând cu vârsta de 5 ani, şi până la persoane adulte. (...) În urmă cu foarte mulţi ani, am avut ocazia să fiu invitată la un curs de formare în această metodă şi este singura metodă a învăţării instrumentată în instrumente de lucru, care ne oferă caiete şi fişe concrete prin care învăţăm copiii cum să înveţe şi remediem şi structurăm procesele de gândire, mecanismele cognitive. Cu alte cuvinte, dezvoltăm inteligenţa şi capacitatea de adaptare a indivizilor la realităţile concrete", a declarat, cu prilejul lansării centrului, prof. dr. Otilia Todor.
Conform psihologului, utilizarea acestei metode de învăţare la copiii de clasă pregătitoare ar face mai uşoară trecerea acestora de la grădiniţă la şcoală şi de aceea ar fi benefică introducerea ei, pe scară mai largă, în sistemul educaţional. Dar ea poate fi utilă şi pentru copiii mai mari, dacă ar fi introdusă între materiile opţionale, pe care i-ar ajuta în dezvoltarea personală.
"Deja demersul a fost făcut, în şcolile braşovene şi, mai nou, şi în alte şcoli din oraşele ţării, metoda a fost introdusă ca şi opţional şi se foloseşte foarte mult în orele de dezvoltare personală. Din perspectiva mea, această metodă este extrem de eficientă pentru integrarea şcolară şi dezvoltarea emoţională a copiilor de clasă pregătitoare. Mult mai simplă ar fi trecerea de la grădiniţă la şcoală a acestor copii dacă, începând cu vârsta de 5 ani şi jumătate, ar parcurge acest curs de îmbogăţire instrumentală", a mai spus ea.
Prof. dr. Florian Colceag, expert internaţional gifted education, prezent la evenimentul de lansare a Centrului Internaţional Feuerstein şi a revistei "Jurnal de învăţare mediată", a menţionat că introducerea acesteia în şcoli ar fi un lucru benefic, nu doar pentru învăţarea copiilor, ci şi pentru formarea cadrelor didactice.
"Această metodă este absolut remarcabilă, pentru că, unde lucrează, formează oameni, oameni devotaţi, umani, nu oameni care aleargă după trei lei, ci oameni care contribuie la echilibrare, la salvare", a spus Florian Colceag.
România este campioană europeană în domeniul inovării Educaţiei, pentru că este prima ţară europeană care are introduse trei metode - Feuerstein, Cira - care este şi ea introdusă în aprilie, şi Soroban, a mai, potivit sursei citate, spus reputatul profesor.
”Faptul că, în România, în momentul actual, Asociaţia Feuerstein are posibilitatea să formeze profesori este mai mult decât minunat, este salvator. Pentru că nu educăm cunoştinţele, educăm mintea, sufletul, atenţia educăm capacitatea de procesare, educăm calităţile umane, modul de gândire. Altfel, poţi să ţii minte o grămadă de lucruri fără valoare, iar tu eşti un om pierdut, în derivă, dar nu te formezi ca personalitate. Metoda Feuerstein formează ca personalitate. (...) Ar fi benefic să fie să fie introdusă în şcoli. Toate cele trei metode şi de fapt toate celelalte, pentru că mai există şi altele - ar trebui să fie generalizate peste tot, în fiecare şcoală. Nu manualul, acesta este lipsit complet de valoare, e un text, sufletul îi dă valoare şi dacă profesorul are suflet, dar ca să ştie cum să-şi dea sufletul învăţământului, dezvoltării copilului, metoda Feuerstein este bună pentru antrenarea profesorilor în primul rând", a subliniat prof. dr. Florian Colceag.
Reuven Feuerstein s-a născut în anul 1921 la Botoșani, ca al cincilea dintre cei nouă copii ai unei familii de evrei. În anul 1944 a emigrat în Palestina, aflată pe atunci sub mandat britanic. Aici, a studiat în anii la un Seminar pedagogic din Ierusalim, obținând certificatul de profesor. Înainte de proclamarea Statului Israel, el a lucrat ca profesor în „sate de tineret”, în domeniul „învățământului special” rezervat copiilor cu tulburări de învățătură, emoționale și cognitive, și ca pedagog pentru copii imigranți supraviețuitori ai Holocaustului. Îmbolnăvindu-se de tuberculoză, a fost trimis la sanatoriu în Elveția. S-a stins din viață pe 29 aprilie 2014, în Ierusalim.
Feuerstein este autorul teoriei modificabilităţii cognitive structurale şi al teoriei experienţei mediate de învăţare. Metoda creată de el este utilizată în peste 30 de state ale lumii, de mai bine de 60 de ani. Printre alte distincţii, profesorul a fost declarat erou al statului Israel, deoarece cu aceste instrumente a reuşit să reabiliteze copiii supravieţuitori ai celui de-al Doilea Război Mondial, salvaţi din lagărele naziste.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL: