Situaţia asistenţilor personali dezbătută de autorităţi la Prefectură

 

În cursul zilei de vineri, 4 februarie a anului în curs, la Palatul Administrativ a avut loc o întîlnire cu privire la situaţia asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap, care sunt încadraţi la administraţiile publice locale. Practic s-au luat în discuţii anumite modificări legislative prin care primăriile pot trimite în şomaj asistenţii personali în cazul în care nu au buget suficient la capitolul drepturi salariale.

Problema asistenţilor personali a fost dezbătută de subprefectul Silvana Tudorache, primarii din judeţ, sindicalişti dar şi reprezentanţi ai Inspectoratului Teritorial de Muncă, ai Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, precum şi ai Direcţiei Generale a Finanţelor Publice. Întîlnirea a avut loc la solicitarea preşedintelui Asociaţiei Comunelor, pe marginea legii 448/2006 privind protecţia persoanelor cu handicap, în condiţiile în care administraţiile publice locale întîmpină dificultăţi la plata salariilor asistenţilor personali. Primarii se plîng că, la capitolul cheltuieli salariale sunt acoperiţi doar pentru prima jumătate din an chiar şi pentru proprii angajaţi, din cauza alocaţiilor bugetare scăzute. În aceste condiţii, singura posibilitate ar fi de a-i trimite în şomaj pe asistenţii personali ai persoanelor cu handicap, însă şi acest lucru este valabil doar pentru acele persoane care au încheiate contracte legale de muncă după data de 22 septembrie 2010, cînd a intrat în vigoare un al normativ, respectiv ordonanţa de Guvern 84/2010. „Ştiţi foarte bine că anul acesta au apărut multe restricţionări, multe justificate, altele însă nejustificate. (…) Ţinînd cont de faptul că salariile personalului primăriilor la ora aceasta sunt insuficiente şi majoritatea comunelor nu îli asigură salariile decît undeva pînă la jumătatea anului, am considerat că este bine să ascultăm şi punctul de vedere al celor de la Finanţe. Mie îmi este clar cum o să procedăm, dăm bani cît avem şi restul aşteptăm rectificarea”, a declarat Vasile Capotă, preşedintele Asociaţiei Comunelor. Reprezentanţii Instituţiei Prefectului susţin că potrivit normativului în vigoare, primarii au obligaţia de a menţine încadrate persoanele care ocupă posturi de asistenţi personali şi totodată să facă demersurile necesare pentru plata salariilor. La nivelul judeţului Botoşani sunt înregistraţi peste 2.500 de asistenţi personali indemnizaţi, dintre care aproximativ 200 sunt membri ai Sindicatului Impact, cea mai mare structură sindicală pe linia asistenţei sociale. „A fost o întîlnire de bun augur din cauza faptului că s-a clarificat situaţia asistenţilor personali profesionişti, clar legea nu se aplică retroactiv, este vorba de asistenţii personali care apar de acum înainte, cei care sunt deja în sistem şi au contract de muncă dinainte de data de 22 septembrie 2010, nu intră în calcul. Le recomandăm în continuare să nu semneze nici un fel de act în care să accepte trecerea în şomaj, este dreptul lor şi este treaba angajatorului şi a celor de la Finanţe de a face rost de bani”, a declarat Nicolae Macovei, preşedintele Sindicatului Impact. Sindicalistul a afirmat că, în cazul în care vor fi situaţii în care asistenţii personali sunt trimişi în şomaj de angajatori, aceştia trebuie să se adreseze instanţei de judecată.