Proiectul de lege propus de deputatul Petru Movilă în urmă cu câteva luni, aducea în atenție sistemul american de obținere a permisului de conducere, acela prin care viitorii șoferi pot avea vârsta minimă de 16 ani, nu 18 ani cum este în prezent.
Proiectul prevedea ca tinerii de 16 ani să conducă doar mașini cu capacitatea cilindrică de 1000 de centimetri cubi și însoțiți în autovehicul de un șofer cu experiență. Ideea nu ar pune atât de multe probleme, crede șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Botoșani, Dănuț Ciubotaru, pentru că tinerii de 16 ani pot obține permis la categoria A1 (motociclete cu capacitate cilindrică de 125 centimentri cubi), și nu se numără printre primii în producerea accidentelor rutiere.
Ceea ce însă reprezintă o adevărată probleme, crede acesta, este factorul uman, responsabil pentru producerea a 90% dintre accidentele rutiere din România.
„La noi extistă factorii om-drum-condiții meteo rutiere. 90% din accidente se întâmplă datorită factorului uman. Și, într-adevăr, este îngrijorător pentru că România este pe primul loc în UE la numărul de evenimente rutiere. Acum, când stăm de vorbă, un om poate a murit într-un eveniment rutier. 3500 de oameni pe an mor în accidente rutiere, alte 6, 7.000 persoane sunt accidentate grav. Este un număr mare. România pierde anual peste 1,5 miliarde de euro din PIB pentru a despăgubi evenimentele rutiere, spitalizare și pensii, fără să discutăm de trauma umană care se produce la cei care îi pierd pe cei dragi. Deci, practic, dispare un oraș din România cu 3.500 de oameni. Sunt mulți care rămân cu handicap, fără să mai poată munci”, a precizat Dănuț Ciubotaru.
Pe locul doi la cauza producerii accidentelor rutiere se află infrastructura proastă a drumurilor, mai ales că numărul vehiculelor a explodat în ultimii 20 de ani, a mai spus șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Botoșani.
(C.B.)