SCANDALOS : Ridicarea maşinilor la Botoşani, mai scumpă decît la Iaşi sau Cluj

 

Botoşănenii au plătit sau încă mai plătesc firmei Hi Speed Recovery tarife mai mari pentru ridicatul maşinilor decît în municipii reşedinţă de judeţ mult mai dezvoltate economic.

Facilităţi pentru şoferii din Cluj şi Braşov

Astfel, pînă la 1 octombrie ieşenii trebuiau să achite 230 de lei dacă li se ridica aututurismul. Preţul era valabil din 2007, ceea ce înseamnă că în aproape întreg anul 2009 plus în nouă luni din 2010 botoşănenii au scos din buzunar mai mulţi bani decît ieşenii. Abia de la începutul acestei luni municipalitatea ieşeană a majorat tarifele. Chiar şi la Cluj, în anumite situaţii, şoferi sunt taxaţi mai puţin aspru decît la Botoşani. Tariful este de 300 de lei plus TVA, adică ceva peste cel practicat la Botoşani. Spre deosebire însă de HSR, firma care desfăşoară această activitate la Cluj percepe doar 240 de lei fără TVA în cazul în care conducătorul auto ajunge la faţa locului, facilitate de care cei de la Botoşani nu au parte. De o reducere de acest gen beneficiază şi conducătorii auto dintr-un alt municipiu incomparabil mai dezvoltat decît Botoşani. La Braşov, recuperarea unui autoturism ridicat de "hingherii de maşini" costă 380 de lei, tarif neschimbat de câţiva ani. Dacă a avut norocul să ajungă la "locul faptei" în timpul operaţiunii de ridicare, proprietarul scapă doar cu 20% din cuantumul taxei, adică 76 de lei.

În alte oraşe banii nu ajung în conturile unei firme private

Mai mult, dacă la Botoşani activitatea a fost încredinţată unei firme private, care păstrează în jur de 85% din încasări, la Cluj firma abilitată în ridicarea maşinilor de pe domeniul public este a Primăriei, fiind vorba de Regia Autonomă a Domeniului Public. Acelaşi lucru se întîmplă şi la Timişoara, unde de blocatul/ridicatul maşinilor parcate în locuri de nepermise se ocupă Serviciului de Ridicări Auto ce aparţine Administraţiei Domeniului Public. Şi la Braşov această activitatea este derulată de o unitate care ţine de municipalitate, fiind vorba de Regia de Transport. Cu alte cuvinte, în timp ce în alte localităţi banii făcuţi pe spatele şoferilor merg direct la unităţile municipiului, la Botoşani rămîn în mare parte la o firmă privată, care plăteşte o redevenţă. Cît a încasat Primăria Botoşani din această activitate constituie în continuare un mister. “Chiar nu ştiu cît s-a încasat”, ne-a declarat viceprimarul Florin Ghiorghiţă. Cert este că în primul an de activitate HSR a avut la Botoşani o cifră de afacaeri de circa 1,5 milioane de lei.