Românii folosesc în continuare bani cash pentru cele mai multe achiziții cotidiene

(P) Majoritatea achizițiilor din viața de zi cu zi a românilor se bazează și în prezent pe plățile în numerar, arată un raport de analiză care urmărește evoluția plăților digitale la nivel național, realizat de compania de carduri MasterCard. Chiar dacă banii cash sunt în continuare o prezență de top în tranzacțiile comerciale, datele indică faptul că există o largă deschidere și pentru soluțiile de plată digitale, folosite de asemenea în mod uzual.

 

"Există un potențial semnificativ de îmbunătățire a gradului de înțelegere de către utilizatori a plăților digitale, nivelul de cunoștințe al consumatorilor români cu privire la metodele de plată digitale înregistrând 55 de puncte din 100, conform Indicelui Plăților Digitale", spun realizatorii studiului.


Acest indice (Digital Payment Index) reprezintă un instrument de analiză folosit anul acesta în patru țări - Austria, Croația, România și Ungaria - și care tratează datele înregistrate la nivelul anului 2022. România a obținut un scor general de 56 din 100 de puncte, rezultat calculat (ca medie aritmetică) pe baza punctajelor individuale ale celor trei sub-indici: 70 pentru Infrastructură, 55 pentru Cunoștințe și 44 pentru Utilizare.


Cunoștințe mai multe, încredere mai ridicată


Așa cum este firesc, folosirea metodelor de plată digitală este condiționată de o educație financiară în stil modern, care presupune cunoașterea tuturor detaliilor cu privire la noile instrumente de plată. Utilizatorii caută siguranță atunci când vine vorba despre tranzacții cu bani, iar atunci când o soluție de plată este considerată sigură, aceasta este cu atât mai acceptată, percepută ca fiind convenabilă.


Așa se întâmplă cu plata în numerar, plata cu cardul la POS și transferul între conturi bancare. Inovația este acceptată, însă serviciile de tip Buy Now Pay Later, plăți cu ajutorul unor coduri QR și plăți cu smartwatch-uri sunt mai puțin percepute drept sigure și confortabile în utilizarea cotidiană.



În cadrul raportului mai sus amintit, Sub-indicele Cunoștințe analizează "înțelegerea metodelor de plată digitale, nivelul de familiaritate al consumatorilor cu anumiți furnizori de soluții de plată, percepțiile acestora cu privire la confortul și securitatea oferite de metodele electronice de plată și nivelul de încredere în soluții și furnizori de servicii". Se iau în calcul cunoștințele generale la nivel teoretic, intenția de folosire și cunoștințele practice.


De remarcat este faptul că toți indicatorii au înregistrat îmbunătățiri, deci populația din România cunoaște din ce în ce mai bine soluțiile de plată digitale și potențialul acestora în mod curent. Rămâne însă mult loc de creștere, căci nivelul de familiaritate cu denumirile furnizorilor și soluțiile oferite de aceștia rămâne unul destul de scăzut.


Soluțiile noi în materie de plăți sunt cel mai ușor acceptate de către generația mai tânără (18-30 ani), în special de persoanele cu studii superioare. Pe această nișă, 41% dintre persoane folosesc portofele digitale și 24% au declarat că au plătit deja cu un smartwatch sau cu o soluție de tip cod QR.


Plățile online, în creștere semnificativă și în 2023


În societate, se poate observa că multe activități sunt transferate într-o proporție tot mai importantă spre mediul online. Implicit, necesitatea folosirii de instrumente de plăți digitale este mai mare.



Plățile cu cardul pe internet au atins niveluri record de Black Friday 2023, conform mai multor rapoarte din piață. Magazinele online încurajează acest mod de plată, iar consumatorii sunt tot mai receptivi.


De asemenea, plățile cu cardul sunt uzuale și în alte arii, în zona de servicii online. Mulți dintre români folosesc cardurile de debit / credit pentru plata abonamentelor la servicii de streaming online cu filme și seriale, pentru jocuri video (inclusiv achiziții în aplicații) și pentru tranzacții financiare pe platforme de jocuri ca la aparate sau alte jocuri de cazino, poker, bingo ori pariuri sportive cu mize reale.


Intenția de a folosi metodele de plată digitale în viitor a fost evaluată în studiul celor de la MasterCard și a obținut 57 de puncte din 100. Acest capitol vizează percepția cu privire la comoditatea în utilizarea diferitelor metode de plată, securitatea percepută a acestora și deschiderea generală către inovare în domeniul plăților. Pe măsură ce tehnologia devine tot mai accesibilă în jurul nostru, utilizarea soluțiilor digitale tinde să ajungă rutină, la fel cum se întâmplă spre exemplu în țările mai dezvoltate din nordul Europei.