Poate cea mai mare bătaie de joc de după revoluţie: Investiţia esenţială pentru judeţ care trebuia terminată în 59 de zile şi nu este gata nici după 4 aniGALERIE FOTO

Dacă s-ar întocmi un clasament al bătăii de joc la executarea unei investiţii publice ar avea şanse serioase să ocupe primul loc în judeţul Botoşani. Deşi pare incredibil, este totuşi adevărat: ceea ce trebuia executat în mai puţin de două luni nu s-a terminat nici măcar în patru ani şi jumătate.

 


Investiţie pornită în 2010 prin memorandum guvernamental

Este vorba de Vama Racovăţ, o investiţie esenţială pentru dezvoltarea judeţului Botoşani. În 2010 Guvernul României a aprobat Memorandumul cu tema "Punctele de trecere simplificată de la frontiera dintre România şi Ucraina", prin care erau vizate cinci puncte de trecere a frontierei cu Ucraina şi aducerea lor la standardele Schengen, în vederea deschiderii lor în regim de trafic internaţional. Printre acestea se afla şi Vama Racovăţ. Standardele Schengen prevăd dotarea punctelor de trecere cu infrastructura şi echipamentele necesare securizării frontierelor externe, concret fiind vorba de spaţii suficiente pentru cercetări şi intervievări, aparatură de zi şi de noapte, toate fiind amplasate în condiţii optime de funcţionare.

Lucrări sublicitate, s-au dat bani pentru ce nu s-a făcut

S-au alocat 500.000 de euro, Direcția pentru Accize și Operațiuni Vamale (DRAOV) Iași a organizat o licitaţie la care, pentru a prinde lucrarea, unele firme participante au sublicitat masiv, astfel încât s-a perfectat un contract de 320.000 de euro cu SC Instal Design SRL din Bacău. Firma băcăuană a intrat în insolvenţă la scurt timp după semnarea contractului şi nu a mai finalizat investiţia nici până în ziua de astăzi. Ba mai mult, s-a descoperit faptul că DRAOV Iaşi ar fi plătit nejustificat circa 400.000 de lei către amintita societate comercială, în sensul că s-ar fi decontat lucrări fictive.

Firma care şi-a bătut joc a luat din nou investiţia

Prezent la începutul acestui an la Botoşani, Ioan Pintilei, directorul de atunci al Direcţiei Regionale Vamale (DRV) Iaşi, care are în subordine şi fostul Birou Vamal Racovăţ, anunţa rezilierea contractului cu firma din Bacău şi organizarea unei licitaţii pentru restul de 20% din investiţie, a cărei valoare fusese estimată la 20%. Ei bine, foarte ciudat, într-un final tot SC Instal Design SRL a ajuns să execute lucrarea.

"Acel câştigător se obliga ca, în termen de 59 de zile să dea gata acest contract”

Recent, o echipă Somax TV  Botoşăneanul deplasată la faţa locului a constatat că promisiunile precum că Vama Racovăţ va fi inaugurată până la sfârşitul acestui an nu au acoperire în realitate. Lucrările la clădire se aflau în faza de finisaj, în schimb, la culoarele de trecere încă mai era de lucru. La muncă nu se aflau însă decât 11 muncitori.
„Este ceva ieşit din comun să discutăm despre o investiţie atât de mică atât timp. Eu mă bucur că mai putem discuta şi în 2014 despre acest punct vamal pentru că a fost cât pe ce să fie şters de pe harta punctelor care urmează să fie deschise sau redeschise, că punctul acela a mai fost deschis în urmă cu ceva timp. În 2010 a avut loc o licitaţie în urma căreia a fost desemnat un câştigător. Acel câştigător se obliga ca, printre altele, în termen de 59 de zile – ţineţi minte bine ce vă spun, în 59 de zile – să dea gata acest contract”, a afirmat Dumitru Chelariu, primarul comunei Pomârla, pe teritoriul căreia s-a construit Vama Racovăţ.

Aproape 12 milioane lei cheltuiţi pentru un drum terminat în bălării

Edificator este faptul că drumul Racovăţ – Herţa, pe care a fost construită vama şi care ar trebui amenajat pentru trecerea autovehiculelor, este blocat cu un gard şi cu… bălării impresionante. Aceasta şi pentru că s-a reabilitat drumul Cristineşti – Baranca – Fundu Herţii – Racovăţ cu 11,7 milioane lei fără TVA prin Programul Operaţional Comun (POC) România – Ucraina – Republica Moldova finanţat de Uniunea Europeană, însă a rămas aproximativ jumătate de kilometru în litigiu. Cei la de la Consiliul Judeţean Botoşani susţin că respectivul tronson nu le aparţin, reprezentanţii Secţiei Drumri Naţionale spun acelaşi lucru, asemeni şi primarul de Pomârla. Astfel, chiar dacă ar fi gata Vama Racovăţ, drumul abia modernizat s-ar termina cu gropi şi pământ.

PSD-iştii au vorbit degeaba cu miniştrii

”Există intenția de a se deschide, nu știu este problema Finanțelor. Discuțiile cu Vâlcov (Darius Vâlcov, ministrul delegeat pentrz buget – n.r.) și cu Rovana Plumb (ministrul muncii – n.r.), au fost puncte pe care noi le-am ridicat și mai ales Vâlcov a spus că se va ocupa în mod special de acest lucru. Se dorește să se deschidă cât mai repede, nu știu. Acolo era o problemă mai veche, punerea de acord ale principiilor UE cu cele ale Ucrainei și acolo erau niște puncte divergente. S-ar putea noi să terminăm vama și să fie totul în regulă și să nu-i dea drumul din motive de negocieri sau puncte de vedere legate de trecerile de la Racovăț, deși când a fost deschis a fost ca punct de trecere pentru rubedeniile de-o parte și de alta”, a declarat prefectul Costică Macaleți, cu privire la Vama Racovăț.
Impactul economic pentru judeţ ar fi unul extraordinar în condiţiile în care, înainte de închidere, treceau zilnic 1.200 de persoane şi 350 de autovehicule, ajungându-se la cozi şi de un kilometru.
CITEŞTE ŞI:
EXCLUSIV: Vama Racovăţ, punct şi de la capăt cu sesizare penală
[[galerie-foto]]
CITEŞTE ŞI:
Directoare de la Vamă, prejudiciu de aproape 100.000 de euro la Racovăţ