Pentru aur şi platină: Cum acționează hoţii de catalizatoare pentru care, marți, au fost răscolite județele Moldovei – GALERIE FOTO

Dacă în alte ţări furtul de catalizatoare e o practică de câţiva ani, în România aceste tipuri de furturi sunt destul de recente. Iar inventivitatea hoţilor nu are limite.

 

Marţi dimineaţă, 82 de poliţişti din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Braşov, cu sprijinul a 54 de poliţişti din cadrul Inspectoratelor de Poliţie Judeţene Bacău, Vrancea, Botoşani şi Suceava, alături de luptători ai Serviciilor pentru Acţiuni Speciale, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Braşov, au efectuat 23 de percheziţii domiciliare, într-un dosar penal ce are ca obiect de cercetare săvârşirea infracţiunii de „furt calificat”.

 

„Percheziţiile s-au desfăşurat pe raza judeţelor Braşov, Bacău, Vrancea, Botoşani şi Suceava, la domiciliile şi sediile comerciale ale persoanelor bănuite de comitere de furturi de componente auto (catalizatoare). În urma percheziţiilor, au fost ridicate mijloace de probă şi se vor efectua activităţi procedurale, ce se impun, pentru stabilirea situaţiei de fapt. Totodată, poliţiştii au pus în aplicare 19 mandate de aducere, persoanele bănuite urmând a fi conduse la sediul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Braşov în vederea audierii”,

comisar Alina Ivan, purtător de cuvânt IPJ Braşov.

 

Potrivit imaginilor de la descinderile de ieri, puse la dispoziţie de IPJ Braşov, poliţiştii au găsit adevărate depozite de catalizatoare furate, fiind confiscaţi şi bani proveniţi din valorificare. Lucrau „profesionist”, aveau chiar şi cataloage de prezentare.

 

 

Piesa care se fură de ani de zile de pe maşinile din Europa

 

Pentru o anumită sumă de bani, aceştia nu se feresc să se bage sub maşina parcată, uneori chiar pe stradă, şi să îi taie catalizatorul cu flexul. Dosare pornite de la numărul de furturi reclamate au mai fost instrumentate anul trecut şi anul acesta la Cluj, Argeş, Arad, Olt, dar şi în alte judeţe, ceea ce arată că fenomenul ia amploare.

 

Pe reţelele de socializare, în special pe grupurile şoferilor, sunt povestite destule păţanii. „În ce ţară trăim! Te trezeşti că peste noapte maşina ta s-a îmbolnăvit. O duci pe platformă la mecanic ca să vezi motivul îmbolnăvirii. Stupoare... mecanicul constată lipsa catalizatorului! Peste noapte cineva a tăiat şi furat catalizatorul! Aşa ceva!!!”, e mesajul unei şoferiţe de pe Facebook/ Trafictube. „În momentul în care am pornit maşina, am sesizat că sună foarte tare, am coborât din ea, m-am uitat pe sub maşină, întrucât zgomotul venea de sub maşină, şi am văzut nişte ţevi care pur şi simplu atârnau”, e un alt mesaj.

 

 

Pentru ce şi cu cât se vând

 

Potrivit mecanicilor auto, hoţii ţintesc maşini mici şi vechi, de unde scot catalizatoarele.

 

Catalizatoarele sunt la mare căutare datorită metalelor preţioase pe care le conţin. Potrivit mecanicilor auto, aurul şi platina din aceste piese auto se pot valorifica rapid pe piaţa neagră. Pe lângă acestea, mai conţin şi argint, paladiu şi rodiu, motiv pentru care catalizatorul a ajuns „piesă - vedetă”. Preţul paladiului a crescut în ultima vreme, fiind deasupra celui al aurului, scrie bzb.ro.

 

Convertorul catalitic transformă poluanţii periculoşi în gaze inofensive. A fost o caracteristică necesară a sistemului de evacuare a vehiculelor încă din anii 1970 şi se afla lângă galeria de evacuare la majoritatea vehiculelor. Poate fi localizat cu uşurinţă de sub maşină.

 

Hoţii pot vinde aceste piese la fier vechi cu aproximativ 700-1.000 de lei bucată, în funcţie de dimensiune şi calitatea metalului din interior. Odată cu creşterea preţurilor metalelor creşte şi numărul de furturi.

 

Costul înlocuirii unui convertor catalitic oscilează de la 1.500 lei până la 5.000-6.000 de lei. Maşina nu va funcţiona corect fără catalizator şi nu este legal să conduci fără unul.

 

 

Cum se fură?

 

Este nevoie doar de un fierăstrău şi câteva minute pentru a fura un catalizator. În unele cazuri hoţii vor folosi o placă pentru a se băga sub vehicul sau dacă timpul le permite vor folosi un cric pentru a ridica maşina. Odată ce a ajuns sub maşină, hoţul taie conductele de ambele părţi ale catalizatorului pentru a-l scoate de pe maşină.

 

Hoţii tind însă să vizeze vehicule cu catalizatoare uşor accesibile, cum ar fi camionete sau SUV-uri. În general, caută zone mai retrase, fără iluminat puternic sau camere de luat vederi prin preajmă, dar au fost semnalate şi astfel de fapte comise în zone supravegheate video sau tranzitate. În comparaţie cu alte ţări, de unde a fost importat fenomenul, în România, hoţii nu sunt la fel de bine dotaţi cu echipamente şi nici la fel de operativi. De aceeaşi şi preferă să acţioneze la adăpostul întunericului, mai scrie sursa citată.

 

 

Cum îţi dai seama că lipseşte?

 

Imediat ce aţi pornit maşina vă veţi da seama că ceva este nu este în regulă după ce catalizatorul a fost furat. Cele mai comune 3 simptome ale catalizatorului lipsă sunt:

 

- se va auzi în zgomot puternic când porniţi maşina, un zgomot ca un troncănit şi acesta se va accentua odată cu apăsarea pedalei de acceleraţie;

- motorul va merge „în şuturi” şi când schimbaţi treptele de viteză motorul pare că se îneacă;

- dacă verificaţi sub maşină, veţi descoperi o mare gaură lăsată de dispariţia catalizatorului sau veţi observa conducte rupte aproape de galeria de evacuare.

 

DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store