O reclamă care îi consideră pe moldoveni ”exotici” a încins spiritele: ”Rasism smart city” / ”Le sare muștarul când cred că sunt luați la mișto sau se simt fraieriți”

Reprezentanţii companiei care au amplasat panoul au anunţat că îl vor da jos, în urma reacţiilor negative.

 

Un panou publicitar amplasat în apropiere de centrul oraşului Timişoara a stârnit reacţii pe reţelele sociale, din mesajul de pe panou reieşind că moldovenii sunt ”persoane exotice”.

 

”Diversitatea înseamnă să lucrăm cu cele mai exotice persoane. Moldovenii, de exemplu”, stă scris pe panoul publicitar care a devenit viral pe reţelele sociale (foto sus).

 

 

Cum sunt de fapt moldovenii

 

”Vreau să mut discuția un pic în altă direcție. Moldovenii sunt oameni buni la suflet și ospitalieri, îți dau și haina de pe ei dacă te pot ajuta, (hei, stau în Moldova și eu, deci știu ce zic), dar le sare muștarul când cred că sunt luați la mișto sau se simt fraieriți. Și explicațiile merg mult înapoi în timp, încă de pe vremea când Iașul nu a mai fost a doua capitală a României, i s-a luat totul.

Gândiți-vă că până la 1859 Iași și București erau la fel de bine dezvoltate. După Unire toate instituțiile s-au mutat la București, Iașului și moldovenilor li s-au promis multe,  dar nu au primit nimic, iar regiunea a rămas subdezvoltată până în prezent, deși potențial există.

Gândiți-vă că și în ultimii 30 de ani, după Revoluție, s-a menținut aceeași situație discriminatorie, Moldova e singura regiune care nu are și ea o amărâtă de autostradă, dacă ignorăm cei 16 kilometri din Bacău, finalizați anul ăsta. Nu vin nici investitori, nici aeroporturile nu se dezvoltă, iar salariile sunt mai mici decât în Muntenia sau Transilvania, pentru că sunt reacții în lanț ce pleacă de la subfinanțare, drumuri și lipsa investițiilor.

Zic astea doar ca să îi înțelegeți și pe moldoveni, de ce se aprind uneori cam repede. Oameni foarte ok, dar când ești fraierit timp de sute de ani de la centru ești un pic mai suspect când cineva zice ceva de regiunea ta, zic bine?”, citim o reacție pe mariussescu.ro.

 

”Rasism smart city - moldovenii exotici. Am trăit în mai toate regiunile ţării: Chişinău, Iaşi, Cluj, Timişoara - mai mult timp - ani. În altele temporar. Cu cât provincialismul e mai mare, cu atât complexele de superioritate sunt mai mari. Cluj şi mai nou Timişoara sunt topul acestor complexe. Cauze multiple. N-am chef acum. Dar între Funar şi Boc nu e o diferenţă atât de mare cât se crede - e de stilistică nu conţinut - dacism tehno smart city (nu fascism - e şi acela social la Pata Rât). Poftim noul exemplu: la angajări - exotismul. Timişoara - fruntea. Da basarabeni nu vreţi? Exotism extrem. Cât de provincial să fii? Şi aici avem clasa cool creativă - aiaiaia - rasism smart city”, a scris un internaut pe  Facebook.

 

 

”Regretăm dacă a fost provocat vreun rău”

 

Managerul de comunicare şi branding al companiei le-a răspuns celor care au comentat pe tema acestui panou, că reclama face parte dintr-o serie de şapte, bazate pe ideea de diversitate, scrie News.ro.

 

„Reclama asta face parte dintr-o serie de şapte variante diferite, care se bazează mult pe ideea de diversitate. În varianta originală veţi regăsi “bavarians”, în cea postată în Timişoara am ales moldovenii, în cea din Iaşi oltenii/ardelenii, în cea din Sibiu bănăţenii. Am ales să punctăm locaţiile noastre din fiecare regiune şi oamenii faini cu care lucrăm. Ideea de diversitate o veţi regăsi şi în celelalte panouri (print sau digital). Umorul e apanajul oamenilor inteligenţi cu care lucrăm şi vom lucra. Sunt moldoveancă şi mândră de originea mea”,

Alina Bratu, managerul de comunicare şi branding al companiei.

 

Ulterior, reprezentanţii companiei au anunţat prin Alina Bratu, tot într-un comentariu pe Reddit, că reclama va fi dată jos.

 

„Nu a fost intenţia noastră să insultăm oricare naţionalitate sau cultură. Scopul reclamei a fost să arătăm că diversitatea este importantă pentru noi, iar compania noastră este formată dintr-o echipă globală. Regretăm dacă a fost provocat vreun rău. Afişul va fi dat jos în următoarele zile”,

a mai postat Alina Bratu în numele companiei, în limba engleză.

 

 

DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store