O patroană tradiționalistă dezvăluie înșelătoria cozonacilor din unele cofetării: mâncăm de fapt pesmet cu aromă

Dacă aroma de nucă dintr-un cozonac este mult prea puternică, iar gustul este unul amărui, atunci să fim siguri că mâncăm un produs care are drept umplutură pesmet cu aromă de nucă „identic naturală”.

 

Stratagemă pentru optimizarea costurilor


Potrivit spuselor Gabrielei Mateiuc, deţinătoarea brandului „Cozonac Domnesc” - produs tradiţional moldovenesc atestat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) - o anumită parte a cozonacilor vânduţi prin cofetării (şi nu numai) conţin mai degrabă această combinaţie puternică din punct de vedere al mirosului (pesmet plus aromă de nucă), în detrimentul gustului oferit de utilizarea în umplutură a nucilor materie-primă. Iar explicaţia este simplă: optimizarea costurilor.


Femeia de afaceri susține însă că nu face însă rabat de la calitate şi că achiziţionează cea mai mare parte a materiei prime de la producători autohtoni.


„Noi nu avem teren agricol. Însă, în Botoşani sunt mori care macină grâu românesc. De acolo achiziţionăm făina. Nuca o cumpărăm de la producători particulari. Folosim doar nucă, nu pesmet, cum se adaugă, de obicei, în producţia din cofetării. Acolo se utilizează pesmet cu aromă de nucă. Vreau să vă spun că în această combinaţie, aroma de nucă este mai puternică decât în cazul utilizării nucilor în umplutura pentru cozonac, dar gustul este amar şi lasă de dorit”, a mărturisit botoşăneanca pentru Gandul.info.

 

”Sunt foarte uşor de păcălit, din păcate”


Gabriela Mateiuc a explicat că este necesară educarea consumatorului, astfel încât acesta să caute doar produse de calitate, să le afle originile (trasabilitatea) sau măcar să aleagă în cunoştinţă de cauză. Graba, multitudinea de oferte, dar şi, uneori, superficialitatea îl transformă pe cumpărătorul român în victimă sigură.


„Cred că trebuie întărite campaniile de informare a clienţilor. Din păcate, sunt mulţi care nu ştiu de unde, dar mai ales ce să cumpere. Sunt foarte uşor de păcălit, din păcate. Sunt grăbiţi, ocupaţi. Azi cumpără dintr-un loc, mâine din altul. În ceea ce mă priveşte, am întâlnit clienţi mai vechi care uitasaeră brandul cozonacului pe care îl vindem”, a adăugat Gabriela Mateiuc.

 

gabriela mateiuc

 

Drumul cozonacului tradițional a pornit din capitală spre nordul Moldovei


Botoşăneanca a intrat în afaceri comercializând făină de grâu, iar apoi s-a reorientat spre producţia de dulciuri.


„Am venit la un târg naţional de pâine, din Bucureşti, şi am constat că bucureştenii sunt dornici să se întoarcă la tradiţii, să cumpere produse făcute din ingrediente naturale. De aici a pornit drumul cu acest produs. Am început cu Cozonacul Domnesc. Clienţii ne cunosc, ne caută. Venim în fiecare week-end, parcurgem aproape 500 de kilometri de la Botoşani la Bucureşti, astfel încât locuitorii capitalei să se bucure de produsele tradiţionale moldoveneşti”, a conchis producătoarea de cozonac.


Potrivit unui studiu pilot realizat în perioada mai-iunie 2015 pe un eşantion format din 548 de subiecţi, majoritatea consumatorilor de produse tradiţionale sunt de gen feminin, cu vârstă cuprinsă între 22 şi 55 de ani, sunt căsătoriţi, au un copil şi sunt absolvenţi de liceu sau facultate.

 

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL

download from google play download from apple store