Scandal financiar la una dintre societățile municipalității. Aici, salariații riscă să rămână fără fonduri de salarii până la finele anului. În mod paradoxal, Consiliul de Administrație al acestei societăți, a aprobat mărirea salariilor. Între timp, abonații pleacă de-a valma. Sau nu.
Majorarea de salarii la SC Eltrans SA a fost făcută o dată prin februarie în cuantum de 7 puncte procentuale și a doua oară cu aplicabilitate de la data de 1 iulie 2015, în proporție de 8%. Ceea ce înseamnă un plus la salarii de 15%. De ce? Explică Victor Ivănescu, membru în CA: ”Trebuia să facem cumva o departajare între ei. Guvernul dă câte o hotărâre de asta dar nu se gândește, dar cu ceilalți ce fac? Bun, salariul minim pe economie, dar ceilalți?”.
Totuși, salariile nu au crescut doar la personalul de execuție, ci și la cel de conducere: „Normal că au crescut, dacă faci mărire de salariu, faci la toți, nu?”.
Majorarea salariilor înseamnă implicit un fond mai mare la acest capitol bugetar. Însă în contextul în care societatea Eltrans a rămas deja fără o bună parte dintre abonați și subvenția acordată de Primărie va fi mai mică. Ceea ce înseamnă un buget insuficient pentru lefuri.
”Sub nici o formă nu ne mai încadrăm. La noi aproape toți salariații sunt cu salariul minim pe economie și s-au mărit aici și s-a ajuns ca femeia de serviciu să câștige la fel ca un strungar cu zeci de ani de experiență. Și de aici a fost o stare de iritare și am fost nevoiți să facem această departajare. Dacă s-au mărit salariile, asta nu e o problemă pentru unitate că mie și lui Ivănescu ni s-au mărit salariile și nouă, am ajuns și noi la nivelul celorlalți. Dar tot suntem sub Modern Calor sau Locativa, nici măcar nu i-am ajuns. Sub nivelul lor suntem, chiar și cu mărirea asta pe care am făcut-o”, a declarat și Paul Șmit, directorul general al Eltrans.
Așadar, directorul societății s-a adresat Primăriei pentru a cere ajutor. Problema stringentă pare să fie pierderea unui număr însemnat de abonați. Iar oficial acest lucru s-ar cauza subvenționării societății Microbuzul.
”Am pierdut în jur de 2.000 de abonați pensionari. La finele primului semestru am avut 8.830 de pensionari și acum vom vedea câți vin la avizat. În anii anteriori în semestrul aveam până la luna iulie se adunau peste 10.000 de pensionari. Evident că ne afectează la venituri, și la subvenția plătită de Primărie. Primăria subvenționează cu anumită sumă și cu cât avem mai puțini pensionari cu atât factura noastră este mai mică. Nu ne așteptam să plece atât de mulți. Noi am previzionat bugetul cu 9.300 de pensionari și acum avem 8.300.”, a arătat Victor Ivănescu, directorul adjunct al societății.
Un abonament costă 65 de lei, iar Primăria decontează 25, ceea ce înseamnă 40% din valoarea totală. Iar ca soluție, conducerea Eltrans a cerut majorarea tarifului de la 25 poate chiar la 40 de lei și asta ar însemna o sumă mai mare la subvenție și încadrarea în bugetul de salarii.
Viceprimarul Cosmin Andrei confirmă discuțiile purtate de șefii de la Eltrans precum și faptul că a fost inițiat un proiect de hotărâre pentru mărirea cuantumului subvenției. Totuși:
”Eu am întrebat de ce și-au mărit salariile dacă au probleme financiare. Pentru că am înțeles că la Eltrans Consiliul de Administrație a aprobat mărirea salariilor. Atunci nu au avut nevoie de sprijinul nostru și nu au venit să ne consulte. Cu alte cuvinte, avem probleme financiare, ne plângem că o parte din călători folosesc maxi taxi dar noi ne mărim salariile și venim la Primărie că nu avem bani. Nu există aici o divergență de idei, mărirea de salarii nu trebuie să vină în urma unei eficiențe economice? Atunci nu au avut nevoie de sfatul nostru, proiectul va ajunge în CL care va vota în consecință”, a declarat viceprimarul Cosmin Andrei.
Concurența susține că diminuarea numărului de abonamente de la SC Eltrans SA nu prea are legătură cu acordarea acestor facilități și pentru călătoriile cu maxi-taxi. Potrivit directorului general de la SC Microbuzul SRL, societatea de transport electric a municipalității nu își mai actualizase în mod real baza de date. A fost obligată să facă acest lucru în 2015, când compartimentul de transport de la Primăria Botoșani a radiat întreaga evidență și a făcut una nouă. Astfel, SC Eltrans SA a reuşit să mai reînscrie sub 9.000 de abonaţi din cei peste 11.000 pe care îi avea, pe când SC Microbuzul SRL în jur de 3.000 de pensionari. Dumitru Bălan crede că doar în jur de 200 – 300 de pensionari au schimbat abonamentele de tramvai cu cele pentru microbuz, scăderea abonaţilor de la tramvai fiind cauzată în opinia sa de imposibilitatea de a mai trece decedaţi în rândul beneficiarilor.
„Ei au încasat subvenţie şi pentru morţi. Dacă murea unul nu-l mai ştergeau din baza de date şi primeau subvenţie în continuare. Aşa au mers ani la rândul”, afirmă Dumitru Bălan, patronul de la SC Microbuzul SRL.
Potrivit legii, pensionarii beneficiază de transport local gratuit, însă trebuie să opteze între cel cu tramvaiul şi cel cu microbuzul, neavând dreptul să cumuleze abonamentele. Astfel, Microbuzul ar fi câştigat abonaţi cu preponderenţă din Tulbureni, Luizoaia şi bulevardul Mihai Eminescu, zone neaccesibile tramvaiului.
Baza de date a municipalităţii botoşănene este una comună şi nu permite înscrierea aceleiaşi persoane la ambele societăţi.
„Am avut oameni care au vrut să-şi facă abonament la noi, am depus actele la Primărie, dar acolo ei figurau cu abonament la Eltrans. Când i-am întrebat mi-au spus că cei de la Eltrans refuzau să îi scoată din baza de date ca să primească subvenţie în continuare”, mai spune Dumitru Bălan.
Acesta nu a putut preciza cu exactitate care este cuantumul subvenţiei încasate în acest an de societatea pe care o conduce.
Gabriela ERDIC
Sergiu BĂLĂȘCĂU