Miliarde topite la stat pe sucuri, cafele şi imagine

 

Au profit sau sunt pe pierderi, este criză sau nu este criză, societăţile de stat cheltuie sume importante de bani pentru protocol, reclamă şi publicitate. Culmea este că acest lucru se întîmplă uneori cu firme care desfăşoară activităţi pentru care nu prea au concurenţă. Cu toate acestea, de la an la an, bugetul pentru „spălarea imaginii” se măreşte.

Birou

Sucuri, cafele şi apă minerală de 10.000 $ la Termica

Cresc datoriile SC Termica SA, cresc şi cheltuielile cu protocolul. Botoşăneanul.ro a reuşit să intre în posesia unor date financiare oficiale în această privinţă din care reiese că în 2008 societatea a consumat fonduri de protocol de 12.232 de lei, iar anul trecut de 15.772 de lei. Sediu TermicaCumulat înseamnă cam 10.000 de dolari. Potrivit noului director general al unităţii Consiliului Local, banii se duc în general pe sucuri, cafele şi apă minerală, cu care sunt trataţi membrii diverselor delegaţii care vizitează societatea, dar şi oamenii din consiliul de administraţie. „Avem şi noi invitaţi. De exemplu, în urmă cu trei săptămâni am avut o delegaţie din Ucraina şi i-am dus la masă”, ne-a declarat Florin Sandu. Pentru anul în curs Termica şi-a prevăzut în buget 50.000 de lei la protocol. Directorul care a propus bugetul în care este prevăzută această sumă susţine însă că, probabil, nu va fi cheltuită în totalitate deoarece şi în anii precedenţi nu s-a consumat decît aproximativ un sfert din cît s-a alocat. „Suma anuală la protocol nu depăşeşte 100 de milioane de lei, în jur de 100 de milioane de lei, faceţi o împărţire pe fiecare lună şi o să vedeţi că este sub 10 milioane pe lei. Acum, dacă vreţi să vă spun ce a consumat X cînd a venit într-o delegaţie şi mi se pare normal să ai o discuţie cu aceştia … Sau cîte cafele au băut delegaţii, cred că intrăm în …”, a afirmat Ion Diaconu, fost director general al SC Termica SA.

Două miliarde de lei vechi cheltuite în doi ani cu imaginea

Cheltuielile de protocol sunt însă surclasate de cele de reclamă şi publicitate. Într-o adresă oficială primită de la SC Termica SA se arată că în urmă cu doi ani s-au cheltuit 47.249 de lei la acest capitol bugetar, pentru ca anul precedent să se ajungă la 61.250 lei. Contractele s-au perfectat prin cerere de oferte sau achiziţie directă, adică fără licitaţie deoarece au fost foarte multe firme cu care s-a încheiat angajamente şi deci valorile individuale de achiziţie publică s-au diminuat. În Botoşani nu mai există o altă Termica sau un alt CET, pe segmentul de termoficarea centralizată unitatea municipalităţii deţinînd monopolul. Ion DiaconuReprezentanţii acesteia consideră însă că, totuşi, acţionează într-un mediu concurenţial deoarece botoşănenii îşi pot monta centrală pe gaz. „Suntem o societate comercială care ne desfăşurăm activitatea într-un mediu concurenţial. Să nu uităm că cealaltă soluţie de încălzire a apartamentelor şi-a făcut destul de multă campanie şi cred că suntem obligaţi … Dacă am fi monopol, cum sunt cei de la Apa Grup, acolo nu ştiu în ce măsură se impune să-ţi faci publicitate, dar într-un mediu concurenţial suntem obligaţi să ne informăm zilnic clienţii în legătură cu toate demersurile făcute de noi, chiar şi cu ce se întîmplă în această perioadă, cu preluarea în contractare individuală de la începutul anului”, a mai afirmat Ion Diaconu (foto stînga). Furnizorul de gaz, adică E.ON Gaz România nu pare însă să aibă aceeaşi părere atît timp cît nu prea îşi face reclamă pe tema încălzirii apartamentelor prin intermediul microcentralelor pe gaz.

În timp ce, însumat, în 2008 şi 2009 s-au consumat 108.499 lei pe reclamă şi publicitate, în bugetul Termica pe un singur an, 2010, s-au prevăzut 100.000 de lei la acest capitol. „Dacă ar fi după mine societăţile în pierdere nu ar trebui să cheltuie nici un leu, dar nici nu putem fi absurzi. Sunt situaţii în care sunt absolut necesare”, ne-a spus Ştefan Ţarcă, membru al consiliului de administraţie de la SC Termica SA. Banii nu se duc exclusiv în mass-media. De exemplu, la abonaţii pe care societatea i-a preluat în acest an în contractare directă, la factură li s-a ataşat şi un flyer cu informaţii despre societate. 

7 miliarde datorii, 70 de milioane la internet şi telefonie

Termica nu este însă singura unitate a Consiliului Local Botoşani care „investeşte” în protocol şi imagine, deşi are pierderi consistente. Acest lucru a fost moştenit şi de SC Conterm Construct SA, societate desprinsă din cea de termoficare. În cele opt luni de activitate pe care le-a avut în 2009 agentul economic a acumulat datorii de aproape 700.000 de lei şi a avut cheltuieli de aproape trei ori mai mari decît veniturile. Asta nu a împiedicat-o să găsească şi peste 7.000 de lei pentru telefonie şi internet şi încă o sumă, modică ce-i drept (836 de lei) pentru reclamă şi protocol. Conform bugetului pe acest an, cheltuielile în cauză ar urma să se majoreze.

Locativa a vrut să cheltuie peste un miliard pe reclamă, protocol şi publicitate

Nu a lipsit chiar mult ca Termica să aibă un concurent pe măsură la cheltuielile de acest tip. F.GorneaConform proiectului de buget pe anul precedent, pe care îl puteţi vedea şi în facsimil, SC Locativa SA şi-a prevăzut o sumă incredibilă în raport cu cifra de afaceri pentru reclamă şi publicitate. Este vorba de nici mai mult, nici mai puţin de 92.610 lei, repartizaţi iniţial pentru incubatorul de afaceri. Aceasta ar fi însemnat că peste 10% din veniturile incubatorului s-ar fi dus pe acest capitol. La protocol se prevăzuseră de asemenea 23.152 de lei. În final, în tot anul trecut, pe toate domeniile de activitate, societatea a cheltuit însă „numai” aproape 15.000 de lei la capitolele în cauză. Directorul societăţii susţine că, de obicei, banii se duc pe anunţuri privitoare la spaţiile libere pe care unitatea le deţine, vizate fiind în principal cele de la incubatorul de afaceri. „Dau cînd sunt goale, cînd nu, nu are nici un rost”, spune Florinel Gornea (foto dreapta) despre frecvenţa anunţurilor. Fiind un agent economic profitabil, Locativa şi-a permis anul trecut să cheltuie şi aproape 5.500 de lei cu sponsorizări.

Protocol Locativa

Cafele la secret

Trebuie spus că directorii unităţilor subordonate Consiliului Local au evitat să facă publice sumele consumate la capitolele în discuţie. Luna trecută aproape toate acestea au avut programate adunări generale ale acţionarilor în care s-au prezentat o mulţime de date financiare aferente anului precedent. Dintre ele lipseau tocmai cheltuielile de protocol, reclamă şi publicitate. Am reuşit totuşi să aflăm că, de exemplu, SC Urban Serv SA a investit peste 15.000 de lei pentru extinderea sistemului de supraveghere video din Piaţa Centrală. De cînd a fost montat cel inţial, adică vreo trei ani în urmă, nu se cunoaşte ca vreun valutist să fi fost amendat pentru că a fost prins cu ajutorul camerelor video montate în zonă.

În final trebuie menţinat şi faptul că societăţile comerciale menţionate trăiesc în bună parte cu bani de la bugetul de stat sau cel local. Termica primeşte subvenţii uriaşe, Conterm Construct a fost ajutată financiar cu cîteva sute de mii de lei de municipalitate, iar Urban Serv administrează pieţele şi cimitirele şi cheltuie taxa de salubrizare.

Sergiu BĂLĂŞCĂU