Sucursala Regională Căi Ferate (SRCF) Iași va electrifica încă 44 de km de cale ferată, după ce, în ultima vreme, a anunțat mai multe investiții
Traseul vizat este Linia 509 Verești-Leorda-Botoșani care se află în subordinea SRCF Iași. Zilele trecute a fost lansată licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate. Regionala Iași are mai multe proiecte de modernizare a liniilor ferate din zona Moldovei, lansând astfel mai multe licitații în acest sens.
Din păcate, majoritatea trenurilor din România circulă cu locomotive Diesel, fapt ce ne situează la coada clasamentului în Uniunea Europeană, conform bzi.ro.
Firmele interesate de această licitație vor putea depune ofertele până la data de 24 martie 2025. Valoarea totală a contractului este de 13.112.000 lei, aproximativ 2,6 milioane de euro. Termenul-limită pentru finalizarea lucrărilor este de 28 de luni de la semnarea contractului. Investiția face parte din Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport și poate fi finanțat din Programul Transport (PT) 2021-2027. Recent, a fost lansată și licitația pentru studiul de fezabilitate pentru electrificarea liniei spre Bicaz.
„Contractantul va îndeplini, în cadrul contractului de prestări servicii sectorial, următoarele obiective: elaborarea Studiului de Fezabilitate în conformitate cu Anexa 4 la HG. nr. 907/29.11.2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice), cu scopul de a determina soluția optimă a investiției de electrificare; elaborarea documentației tehnice necesare întocmirii licitației pentru atribuirea contractului de consultanță execuție lucrări; elaborarea documentațiilor și asistența privind obținerea finanțării”, este stipulat în caietul de sarcini.
În urma lucrărilor, trenurile de călători vor circula cu o viteză de până la 120 de km pe oră. De asemenea, în acest sens, locomotivele pe motorină nu vor mai fi folosite. Un avantaj foarte mare va fi și faptul că nu va mai fi necesar să înlocuiască locomotivele de pe alte rute. De asemenea, și magistrala 600 Iași-Tecuci va fi modernizată.
„În urma investiției preconizate, se anticipează următoarele beneficii: Creșterea vitezei medii de circulație a trenurilor; Creșterea atractivității transportului feroviar pe secțiile de circulație vizate; Reducerea efectelor negative asupra mediului prin eliminarea gazelor cu efect de seră și a substanțelor poluante generate de tracțiunea diesel, contribuind astfel la țintele României de reducere a amprentei de carbon; Creșterea volumului de transport pe calea ferată; Creșterea veniturilor CFR din taxa de utilizare a infrastructurii; Creșterea competitivității economice a sectorului feroviar prin reducerea costurilor cu energia suportate de administratorul infrastructurii și operatorii de transport feroviar; Scăderea consumului de energie echivalent (diesel-electric), cu o pondere mai mare pe rutele cu declivitate medie și mare (peste 10‰); Creșterea capacității secțiilor de circulație datorită creșterii tonajelor transportate cu tracțiune electrică, dar și datorită accelerărilor și decelerărilor rapide specifice tracțiunii electrice; Asigurarea unor conexiuni mai rapide cu alte rute feroviare din zonă”, mai scrie în documentație.
Sucursala Regională de Căi Ferate Iași a anunțat că va electrifica calea ferată spre Botoșani. Lucrările vor fi finalizate după 2 ani jumătate, dacă nu vor fi probleme cu licitația.