Deși legea prevede un impozit de 10% asupra bacșișului, mulți români continuă să lase bacșiș în numerar, iar acest lucru face dificilă evidențierea și fiscalizarea acestuia.
Experții din domeniul fiscalității susțin că suma colectată de stat este mult mai mică decât ar trebui să fie, având în vedere că bacșișul este o practică larg răspândită, mai ales în sectorul horeca.
„Suma pare mică. 34 de milioane impozit, ţinând cont că e 10 la sută. Înseamnă venituri de peste 40 de milioane, la un bacşiş de 10 % înseamnă că doar 3,4 miliarde din vânzările din restaurante au avut bacşişul declarat şi impozitat. Pare cam puţin”, a explicat Gabriel Biriş, expert în fiscalitate.
Pe lângă dificultățile de fiscalizare, există și o schimbare de comportament a consumatorilor. Tot mai puțini clienți lasă bacșiș, iar acest lucru afectează veniturile angajaților din industria ospitalității. În prezent, majoritatea lucrătorilor din restaurante nu se mai bazează pe tips-uri, fiind remunerați cu salarii fixe.
„Cam două din cinci persoane lasă bacşiş. Din valoarea comenzii, clienţii ne lasă bacşiş cam 10%. Tips-ul s-ar duce către noi, către bucătari şi ne-ar ajuta şi pe noi foarte mult. Acum avem salarii fixe. Nu ne bazăm mai mult pe tips, ne bazăm pe salariu”, a explicat Sorin Tase, reprezentant restaurant.
Experții sugerează că statul ar putea colecta mai multe sume dacă impozitarea bacșișului ar fi extinsă și în alte sectoare, cum ar fi saloanele de înfrumusețare, livrările la domiciliu sau serviciile de taxi. Bacșișul este o practică frecventă și în aceste domenii, iar impozitarea lor ar contribui la creșterea veniturilor fiscale ale statului, conform bzi.ro.
„Bacşişuri avem şi la coafor, şi la livratori, la taxiuri. Avem bacşişuri în foarte multe locuri, că până la urmă ăsta-i obiceiul: să arăţi o mulţumire atunci când eşti bine servit”, a completat Gabriel Biriş.
Pentru a preveni evaziunea fiscală, autoritățile au emis 784 de sancțiuni unităților care nu au declarat bacșișul, încasând aproape 7 milioane de lei din amenzi. Totuși, aceste încasări nu sunt suficiente pentru a acoperi diferența uriașă dintre prognozele guvernamentale și veniturile efectiv colectate.
„Clienţii aleg să lase tips în funcţie de cum sunt serviţi, în funcţie de cum arată preparatele şi din punct de vedere estetic şi din punct de vedere al gustului şi cum se comportă şi ospătarii cu ei”, a subliniat Valentin Smarandache, manager.