Un lanț german cu magazine în toată România, inclusiv la Botoșani, se află în mijlocul unui scandal național în urma unei decizii controversate de a monta garduri în interiorul unităților comerciale.
Kaufland este cel care a implementat măsura, la Botoșani fiind observate garduri metalice în ambele unități, atât cea de pe Bulevardul Mihai Eminescu, la ieșirea din oraș spre Iași cât și la cea din zona Gării.
Practic, în hipermarket s-au creat două culoare de acces, unul pentru persoanele vaccinate și celălalt pentru nevaccinați.
Prima categorie are acces la toate standurile din interior, în timp ce botoșănenilor care nu au fost imunizați li se interzice accesul la galeria de magazine.
De altfel, la magazinul din apropieera gării există și afișaj clar în acest sens.
Imaginile cu gardurile sunt virale pe rețelele sociale, printre utilizatorii din Botoșani.
„Nu credeam că voi vedea și la Botoșani asemenea fotografii... Prima oară când le-am văzut într-o postare a unui om serios, am zis că unii au găsit un motiv de a umili românii. Din păcate, același supermarket a «recidivat» amintind tuturor că segregarea medicală e în plin avânt, că sclavagismul a fost doar adormit și că nazismul nu mai e o amintire dureroasă.
Am ieșit de acolo în lacrimi, simțind că mă sufoc și mergând alene spre autobuz m-am gândit că „modelul” acesta ar putea fi preluat de instituțiile culturale, hoteliere și restaurante pe principiul «zile cu soț» și «zile fără soț». Spectacolele/filmele din zilele cu soț să fie destinate vaccinaților, celelalte nevaccinaților. La fel și în cazul restaurantelor. Cu hotelurile ar fi o problemă, acolo ar trebui marcate pe site-urile de profil rezervările cu roșu cele pentru nevaccinați, cu verde pentru vaccinați. Ar fi profitabil pentru toată lumea, ar înlătura senzația de discriminare-segregare și am trăi cu impresia că nu ne este lezată demnitatea. În plus, am putea face schimb de viruși în mod echitabil”,
și-a povestit experiența o botoșăneancă
Decizia pare să aparțină exclusiv reprezentanților hipermarketului, fără să fie trasată sau avizată de autoritățile sanitare.
„Am văzut că la nivel național s-a luat această măsură pentru a nu se mai cere certificatul verde. DSP nu a trasat o asemenea măsură, este decizia lor la nivel de București”,
Monica Adăscăliței, director DSP Botoșani
La nivel național, tot mai multe persoane solicită să se facă front comun și să fie sesizate instituții ale statului, printre care și Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC). La Botoșani nu a fost depusă vreo reclamație privitoare la acest lanț de magazine.
„Nu avem nicio sesizare și nu cred că găsim în legislația noastră o încălcare a drepturilor consumatorilor, vaccinați sau nevaccinați pentru noi toți sunt consumatori”,
Mirel Rogalschi, comisar șef adjunct CJPC
La rândul său, Asociația Pro Consumatori (APC) vorbește despre Zidul Berlinului în prezentarea gardurilor metalice din magazinele Kaufland și susține că a sesizat Ambasada Germaniei cu privire la această situație.
„Asociaţia Pro Consumatori (APC) a luat act cu îngrijorare de instalarea unor garduri metalice în incinta magazinelor Kaufland, care nu este o măsură necesară în vederea combaterii răspândirii virusului SARS-CoV-2. Amplasarea unor garduri metalice de peste 2 metri înălţime pe culoarul interior de acces în vederea delimitării magazinelor Kaufland de alte magazine din incinta acestora, cum ar fi farmacii, cofetării, în care este de asemenea permis accesul consumatorilor nevaccinaţi, doar ca măsură de prevenţie în vederea combaterii răspândirii virusului SARS-CoV-2, este o măsură abuzivă şi ofensatoare la adresa consumatorilor”.
Celălalt hipermarket din municipiu nu a apelat la o astfel de măsură.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL: