Un armean care a trăit în Botoşani la începutul secolului XX, a fost unul dintre pionierii comerţului cu maşini şi utilaje agricole din România. Averea sa era fabuloasă, despre Carol Ankele spunându-se inclusiv că l-a împrumutat pe Hitler cu o sumă uriaşă, scrie Adevărul.
La începutul secolului XX, pe drumul ce lega Botoşaniul de Cernăuţi, două târguri importante din acea perioadă, gonea cu 40 de kilometri la oră primul automobil din Moldova. Era un Ford Model T, iar la volanul său se afla Carol Ankele, un armean bogat din Botoşani. Îl însoţea fratele său, Gogu, cei doi urmând să schimbe istoria transporturilor şi chiar a agriculturii din cea de-a doua provincie a regatului. Pentru Carol Ankele, automobilul, o nouă modă în regatul României, s-a transformat din pasiune în afacere, iar armeanul a devenit, în primii 30 de ani ai secolului XX, unul dintre cei mai importanţi negustori de maşini din zonă.
„Despre Carol Ankele putem spune că este omul care a motorizat Moldova. Până să apară el pe piaţă, majoritatea maşinilor erau aduse anevoios, direct din străinătate, de către proprietari. Totodată, majoritatea maşinilor erau în Capitală, la Bucureşti. Ankele a adus autoturismul şi în Moldova. Şi aici erau oameni cu bani şi el a satisfăcut această nevoie. A adus până şi utilaje agricole. Este unul dintre acei pionieri care au mecanizat agricultura. Contribuţia sa este fabuloasă. A avut şi primele ateliere de reparaţii. Era căutat de oameni din toată ţara pentru autoturismele pe care le aducea de la partenerii săi de afaceri din Germania“, precizează Florin Simion Egner, un specialist al istoriei comunităţii armene din Botoşani.
Dincolo de afacerile cu maşini, povestea vieţii lui Ankele este una fabuloasă, cu toate ingredientele unui roman: mărire şi decădere, averi uriaşe, legende urbane. Totul s-a încheiat nefericit, în primii ani ai comunismului. Încă din secolul al XIX-lea, încercând să fie în pas cu moda europeană, oamenii cu bani doreau neapărat automobile. Cererea era mare în „Belle Époque“, o perioadă de efervescenţă culturală, politică şi economică.
Dealerii auto lipseau cu desăvârşire, iar familiile înstărite făceau eforturi considerabile pentru a aduce maşini, în special de fabricaţie americană, din marile capitale ale Europei. Primul automobil a fost adus în România în 1898 cu mari sacrificii, tocmai din Londra, de la cea dintâi expoziţie de profil din lume. Cumpărătorul era medicul Thomas Tomescu, primul automobilist român. Furia plimbărilor pe patru roţi, cu cai putere sub capotă, a luat amploare la începutul secolului XX: Bucureştiul avea deja 12 automobile în anul 1901. În 1910, în regat erau înregistrate peste 800 de automobile. Majoritatea erau înmatriculate şi circulau în Bucureşti. În provincie, chiar şi membrii familiilor boiereşti sau burghezii bogaţi mergeau încă cu şarete sau trăsuri. Nu existau reprezentanţe sau magazine specializate în vânzarea automobilelor, dar exista cerere, iar Carol Ankele a satisfăcut-o.
„El a şi înclinat balanţa, fiind primul dealer auto din Moldova, a adus automobile la Iaşi, Suceava, Hârlău, Dorohoi, oraşe pe atunci importante şi potente din punct de vedere economic. A fost primul dealer auto din Moldova şi unul dintre primii din ţară. Până la el nu erau cunoscute magazine de unde să vii să-ţi cumperi automobil. Carol Ankele a speculat această nişă“, explică Simion Egner.