Documentul care aruncă în aer scandalul de la apă

 

Ameninţări mai mult sau mai puţin voalate cu demiterea, sporuri tăiate, angajaţi trimişi în concediu fără plată, procese, dispute aproape şedinţă de şedinţă la Consiliul Judeţean, toate acestea s-au întâmplat în ultimele trei luni la operatorul de apă şi canalizare. Şi totuşi, scandalul de la SC Nova Apaserv SA pare să fie unul declanşat şi întreţinut în mod artificial.


Un certificat fiscal eliberat de Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) vine în sprijinul acestei idei. Instituţia l-a trimis companiei pe 8 noiembrie 2011 şi vizează situaţia financiară a acesteia în raport cu statul la finele lunii octombrie, când scandalul de la unitate era deja în toi. Ei bine, în respectivul document scrie negru pe alb că Nova Apaserv are obligaţii de plată principale, adică aferente lunii curente de atunci, de 1,02 milioane de lei şi că nu are accesorii, adică nu înregistrează debite şi penalităţi. Mai mult, în privinţa taxei pe valoarea adăugată există o sumă de 16.618 lei pe care statul trebuie practic să o plătească societăţii. Cu alte cuvinte, unitatea nu are nici o obligaţie restantă la bugetul de stat. Şi de atunci de unde întreg scandalul? „Aş fi vrut şi eu să ştiu cine a lansat această idee să suntem în faliment, că avem datorii. Nu avem datorii nici la furnizori, nici la bugetul de stat, nici la bugetul local, ne-am onorat în termen obligaţiile la BERD pentru MUDP şi la SAMTID”, afirmă Daniela Jâtăraşu, directorul economic al SC Nova Apaserv SA. Potrivit acesteia, societatea a mers într-adevăr în minus câteva luni din acest an din cauza neactualizării tarifelor la rata inflaţiei.
"Din prima luna în care am aplicat tariful nou noi am ieşit pe profit"
Mai exact, până la 1 iulie 2011 preţurile nu au fost ajustate cu rata inflaţiei din perioada 1 ianuarie 2009 – 31 martie 2011 şi conform reprezentantei furnizorului de apă, imediat după ce a intrat în vigoare tariful mărit cu 15,52% s-a trecut pe plus. „Am făcut o simulare şi dacă aveam acoperire în tarif de la începutul anului, la nouă luni am fi avut un profit de 86.000 de lei. Din prima luna în care am aplicat tariful nou noi am ieşit pe profit”, mai spune Daniela Jâtăraşu. Aceasta susţine situaţia financiară bună  societăţii prin faptul că Ministerul Finanţelor Publice tocmai şi-a dat acordul de principiu pentru ca unitatea să efectueze un credit bancar de 7,2 milioane de euro necesar pentru asigurarea cotei de cofinanţare în aplicarea programului european de peste 100 de milioane euro tocmai câştigat pe POS Mediu. Pentru a se mai evita situaţii precum cele redate, împreună cu ANRSC s-a stabilit o strategie de aliniere a tarifelor la rata inflaţiei, acestea urmând să fie actualizate anual, astfel încât societatea să nu mai meargă pe pierderi nici măcar câteva luni.
Sergiu BĂLĂŞCĂU



CITEŞTE ŞI:
 Proces de proporţii la apă - 400 de angajaţi au dat conducerea în judecată
 Cei 7 „magnifici” politici de la Apă - oamenii care conduc din umbră Apaserv