Creativitate și educație prin artă. Acestea ar fi cuvintele care însumează, la prima vedere, un proiect dedicat Nordului.
Dincolo de cuvinte, însă, dincolo de termenii deseori rigizi ai unor proiecte, se află un mesaj care face ca între intenție și faptă să se nască povestea. Iar Nordul e plin de povești reale, de întâmplări care ard în intensitate, asemenea unui foc de tabără din copilărie, de mai bine de șapte ani.
Creativitate și educație prin artă înseamnă în primul rând Atelierele Nordului. Proiect derulat de Asociația Nord și finanțat prin programul ”În Stare de Bine”, susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.
De ce ”În Stare de Bine”? Pentru că principala motivație a acestui proiect a fost aceea de a îmbunătăți starea de bine, creșterea încrederii în sine, implicarea socială, conștientizarea rolului în societate și, nu în ultimul rând, de a dezvolta expresia creativă.
De ce Botoșani? Pentru că, trebuie să recunoaștem, este unul dintre cele mai sărace județe din România. O sărăcie care are repercusiuni grave asupra comunității: lipsa locurilor de muncă, exodul populației, marginalizarea, excluziunea socială, factori care îi privează pe copii de sprijin familial, de oportunități educaționale, de posibilități de a participa la activități sportive, sociale, culturale.
Pentru a privi și dincolo de scopul și de intențiile propuse, pentru a afla ce impact are fapta reală în comunitate, vorbim cu Costinela Gavril, managerul proiectului ”Atelierele Nordului”.
-Costinela Gavril, sunteți managerul unui proiect pe cât de interesant pe atât de necesar. Și sunt convinsă că vom și argumenta acest lucru de-a lungul vorbirii noastre. Aș porni discuția așezând toată întâmplarea în contextul care ne cuprinde pe toți. Am tot auzit, în ultimii doi ani: ”stare de urgență”, ”stare de alertă”… și știm cu toții ce sentimente au declanșat în noi aceste cuvinte. Iată însă că, pentru câteva luni de zile, Nordul s-a aflat ”În Stare de Bine”. Cum s-a născut acest program și, mai ales, de ce în Nordul României, cu precădere Darabani, Botoșani?
-Proiectul ”Atelierele Nordului” s-a născut din dorința de a dezvolta în cadrul Asociației Nord un program de educație culturală și artistică adresat copiilor, prin care să venim cu o altfel de experiență de învățare față de cum sunt ei obișnuiți, oferind oportunități de dezvoltare prin participare culturală. Am ales să realizăm acest proiect în Nordul României pentru că asociația noastră vizează dezvoltarea acestei regiuni și ce pot să spun este că sunt recunoscătoare pentru oportunitatea de a fi facilitat implementarea acestui proiect al asociației, cu sprijinul și finanțarea Kaufland România și Fundației pentru Dezvoltarea Societății Civile prin programul “În stare de bine”. Acest proiect încurajează, prin activități creative, incluziunea socială și accesul la educație pentru copii din două orașe importante pentru noi, Darabani și Botoșani. Contribuind la îmbunătățirea calității vieții acestor copii, susținem și comunitatea din care ei fac parte.
-Creativitate și educație prin artă. Este fundamentul pe care au fost așezate Atelierele Nordului, proiectul derulat de Asociația Nord, prin programul ”În Stare de Bine”. Într-o societate măcinată de sărăcie, cum este cea a Nordului, ce anume v-a determinat să optați pentru creativitate și artă? Și, mai ales, cum contribuie acestea la ”starea de bine” a unei comunități?
-Misiunea noastră este de a contribui la dezvoltarea regiunii de Nord prin stimularea spiritului civic și proactiv al tinerilor din Nord, prin întărirea, pentru localnici, a sentimentului de apartenență la o comunitate vie și valoroasă și prin promovarea acestui spațiu ca nod cultural între cele trei frontiere (România, Republica Moldova, Ucraina).
Creativitatea și implicarea în activități artistice au un rol semnificativ în dezvoltarea emoțională, socială și cognitivă a copiilor, așa cum arată numeroase studii. Intenția noastră a fost aceea de a dezvolta un proiect care să susțină prezența artei în viața copiilor și care să cultive în comunitate atenția pentru starea de bine, abilitățile de colaborare și imaginația copiilor.
-Concret, în ce au constat Atelierele la ediția din 2021 și unde s-au derulat ele?
-Atelierele s-au concentrat pe abilități importante pentru a sprijini copiii în dezvoltarea lor spre a deveni indivizi de succes. Am organizat 15 ateliere creative pe diferite teme: arte vizuale, artele spectacolului, scriere și creativitate, patrimoniu (tur de istorie) și meșteșuguri, videomapping la care au participat peste 150 de copii - copii rămași acasă din orașul Darabani, copiilor aflați în situație de risc, copiilor romi din centrul istoric al Botoșaniului și comunităților din care aceștia fac parte.
Deoarece proiectul s-a aliniat cu tema ediției din 2021 a festivalului Zilele Nordului, am valorificat această oportunitate de promovare și conștientizare a problemelor abordate în proiect la nivelul publicului larg și am inclus o parte din ateliere în programul evenimentului, restul fiind organizate cu sprijinul și implicarea Asociației Comunităților Marginalizate, în Botoșani.
-Dezvăluiți-ne ceva din ”bucătăria” managerului de proiect. Ce a fost mai întâi: atelierul sau trainerul? S-a întâmplat să optați pentru un atelier (și) în funcție de un trainer cu care ați dorit să colaborați?
-Fiind un proiect de suflet pentru noi și considerând că aveam deja o imagine clară asupra problemelor și nevoilor copiilor din Nord, ne-am dorit să lucrăm cu o echipă de artiști cu experiență în proiecte axate pe comuniate și bunăstare, astfel că pe cei mai mulți dintre artiști i-am propus încă din etapa de planificare a proiectului. Totuși, pentru a ne adapta cât mai mult la nevoile beneficiarilor, două modele de ateliere creative au fost concepute după înregistrarea grupului țintă în funcție de interesele și nevoile manifestate.
-Ce impact credeți că au astfel de activități în comunitate (pe termen scurt, pe termen lung)?
-Prin structura atelierelor creative desfășurate am sprijinit îmbunătățirea capacității copiilor de a rezolva probleme, de a se simți confortabil să își asume riscuri și să înțeleagă importanța greșelii ca un catalizator pentru învățare. Scopul nostru nu a fost doar acela de a ajuta copiii să-și dezvolte abilitățile artistice, ci și încrederea și independența în propriul proces de a crea.
-Veți continua proiectele și la edițiile viitoare ale Asociației Nord?
-Ne propunem să continuăm proiectul și procesul de schimbare în comunitățile cărora ne adresăm prin transformarea acestei inițiative într-o activitate permanentă a asociației. Astfel că, obiectivul pe termen lung formulat în jurul acestui proiect, concret organizat pentru copii vulnerabili, marginalizați, aflați într-un context familial nefavorabil, este de a dezvolta tot mai multe modele de educație prin cultură și intervenții inovative, nu doar prin tematicile abordate în proiect, de a promova experiențe educative prin cultură cu scopul creșterii calității vieții printr-o diversitate de arii culturale și medii de expresie, cum at fi pictura, desenul, arta digitală, designul etc.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL: