Senatul României a dezbătut zilele trecute Proiectele de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2017 privind unele măsuri bugetare în anul 2017, şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2017 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, se arată într-un comunicat de presă.
În realitate, aceste măsuri propuse de Executiv încalcă alte acte normative aflate în vigoare, respectiv se depăşesc anumite limite prevăzute de Legea 500/2002 privind finanţele publice, mai exact disciplina impusă prin acest document. Practic, ordonatorii de credite pot acum să angajeze cheltuieli peste limitele creditelor aprobate şi în alte scopuri pentru care ele au fost aprobate, fapt ce încalcă în mod evident anumite rigori fiscale aflate în vigoare. Legea de adoptare a OUG 9 mai reprezintă, de asemenea, o uriaşă capcană pentru primari, care vor fi supuşi unor riscuri iminente de a încălca legislaţia privitoare la cheltuirea banilor publici.
Totodată, OUG 9/2017 elimină obligativitatea Guvernul de a prezenta Parlamentului valorile estimative ale creditelor bugetare sau de angajament pentru următorii trei ani, fapt ce exclude forul legislativ de la rolul său consacrat de control în ceea ce priveşte derularea angajamentelor bugetare. Nu în ultimul rând, un asemenea mod de a gestiona cheltuirii banilor publici poate avea consecinţe extrem de grave asupra activităţii agenţilor economici care colaborează cu ordonatorii de credite. Astfel, societăţile româneşti, oricum confruntate cu probleme mari, nu vor mai avea în viitor nicio garanţie că îşi vor primi sumele contractate, pericolul de faliment al acestora va fi iminent şi generalizat, iar vinovaţii nu vor fi traşi la răspundere.
Personal şi în numele colegilor din Grupul senatorial PNL, nu agreez acest document, care nu a fost iniţiat în baza unei analize responsabile privitor la gestionarea cheltuielilor de personal, fapt ce ar putea atrage la sfârşitul exerciţiului bugetar o reorganizare în administraţie publică locală, în cazul în care se vor termina banii! În realitate, Strategia fiscal-bugetară a PSD este total lipsită de predictibilitate şi coerenţă, iar adoptarea acestei legi de aprobare a OUG 9/2017 ar putea arunca România într-un haos financiar de nedescris, în locul rigorii fiscale obligatorii privind cheltuirea banilor publici!
Aceeaşi situaţie s-a înregistrat şi la dezbaterea Proiectului de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2017. Actul normativ ar fi fost iniţiat în vederea eliminării unor neconcordanţe legislative existente, însă în realitate prin OUG 12/2017 sunt acordate anumite beneficii sociale pentru anumite categorii profesionale, cu dedicaţie, în timp ce pentru altele aceste drepturi se amână în mod discreţionar.
Partidul Naţional Liberal s-a pronunţat în repetate rânduri pentru corectarea inechităţilor în ceea ce priveşte veniturile bugetarilor prin adoptarea în regim de urgenţă a Legea salarizării unitare, un document complet, care să fie în măsură să clarifice diferenţele salariale existente în prezent între aceleaşi categorii de salariaţi.
Concluzionând, am asistat la o exprimare extrem de nocivă a actului de guvernare coordonat de PSD, prin elaborarea acestor Ordonanţe de Urgenţă la limita legalităţii, care ar putea arunca în aer stabilitatea bugetară a României. În liniştea conferită de majoritatea parlamentară, Guvernul PSD-ALDE îşi permite să sfideze atât populaţia ţării, cât şi forul legislativ, deoarece adoptarea acestor acte iniţiate de Executiv devine o formalitate simplă în Parlament, iar orice încercare de corecţie este sortită din start eşecului. Sunt sceptic că românii agreează acest stil de a guverna din Palatul Victoria, în timp ce structurii fundamentale a democraţiei, respectiv Legislativului, îi este practic şi teoretic refuzat dreptul la legiferare pe domeniile de interes major pentru populaţie! senator PNL Botoşani, Costel Șoptică