Un cadru didactic din Botoșani își exprimă nemulțumirea despre eliminarea limbii latine din programa școlară

Noile planuri-cadru au stârnit nemulțumiri în rândul profesorilor. Profesorii denunță eliminarea limbii latine din programă, fiind și sceptici față de cum își vor alege elevii opționalele.

 

Dorica Coca este profesoară de limba latină la Colegiul Național „A.T. Laurian” din Botoșani și la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Botoșani. Este și doctor în filologie și are peste zece ani de experiență cu olimpicii naționali și internaționali, pe care-i pregătește la limba latină și la neogreacă.

 

„M-am uitat la Profilul absolventului de liceu, publicat în Monitorul Oficial, pe care ar trebui să-l aibă elevii care intră în clasa a IX-a, în 2025, adică acel absolvent care să știe să aplice în viața reală ceea ce învață în clasă, lucru testat și de PISA. Am constatat că ar fi foarte dificil să găsim o singură materie viabilă pentru a dezvolta, în doar cei patru ani de liceu, toate acele competențe. Unele materii formează absolventului o minte organizată, altele o gândire critică, altele un suflet plin de frumos, însă nicio materie nu poate forma toate aceste competențe. Latina reușește această performanță și tocmai aceasta se dorește a fi scoasă.

Studiul limbii, culturii și civilizației Romei antice este cel mai complet exercițiu pentru a forma absolventul ideal al anului 2029, prin multidisciplinaritate – gramatică, literatură, limbi moderne, istorie, geografie, economie, oratorie, biologie, sociologie, logică, filosofie, matematică, chiar și noțiuni teoretice de sport. Planurile-cadru de învățământ și programele școlare ar trebui să fie corelate cu cele 8 competențe din profilul absolventului pentru asigurarea coerenței constructului curricular care, luate pe rând, arată acest lucru. Așa cum romanii au construit cea mai eficientă și mai amplă rețea de drumuri din Antichitate și ne amintim celebra afirmație <>, tot așa toate direcțiile educației duc spre studiul limbii latine”, a declarat Dorica Coca pentru Newsweek.ro

 

Atât profesorii cât și elevii cu o pasiune pentru limba latină sunt dezamăgiți de noile modificări.

 

„Profesorii de latină sunt profund dezamăgiți, pentru faptul că latina nu mai apare în noile planuri-cadru, pentru liceu, dar și elevii sunt profund dezamăgiți, acei elevi pasionați care, an de an, participă, cu entuziasm, la olimpiade și concursuri județene, naționale și internaționale. Cei care participă, știu sigur de ce au ales latina, cât de mult își doresc să și-o perfecționeze și atunci, ajung la etape internaționale, obțin premii și acolo, reprezintă România, cu sau fără sprijinul Ministerului care le-a luat și această bucurie de a se duela în traducerea și interpretarea unui text din marii scriitori latini, cu alți pasionați din atâtea țări”  a mai declarat aceasta. 

 

După tensiunile din spațiul public, Ministrul Educației a spus că Limba latina „nu a fost niciodată în trunchiul comun, ci în curriculum diferențiat pentru profilul umanist”.