Barajul Stânca-Costești, îngerul păzitor al Iașiului și al Botoșaniului: Un colț de rai creat de mâna omului

Una dintre cele mai mari construcții din Europa a fost făcută la câțiva kilometri de Iași. Chiar dacă puțini cunosc importanța sa, o manevră greșită ar putea șterge o bună parte din Iași de pe hartă. Au trecut aproape 40 de ani de când a fost construit, dar continuă sa uimească prin aspectul său în fiecare zi.

 

Obiectivul este un gigant al României


Tocmai in aceste perioade ploioase, ne dam seama de utilitatea acestei investitii. Aflat nu departe de Iasi, barajul de la Stanca Costesti i-a protejat in nenumarate randuri pe ieseni de inundatii. In ultima luna a plouat aproape zilnic. Este judetul Iasi in pericolul de a fi inundat? Unde sa incerci sa capeti un raspuns la aceasta intrebare, daca nu la Barajul de la Stanca Costesti? Obiectivul este un gigant al Romaniei si un simbol al Moldovei. Despre acest loc se pot spune multe, despre constructia sa, despre oamenii care au muncit pentru realizarea lui si mai ales despre legatura dintre tari si prietenia care s-a legat pentru totdeauna. Fiind un colos al Romaniei, este mandria Botosaniului si totodata sprijinul Iasului, depozitand si mentinand milioane de tone de apa pe raul Prut. În acest loc s-au legat prietenii pe viata, avand in vedere ca jumatate din baraj ne apartine noua, romanilor, iar cealalta jumatate, fratilor de peste Prut, conform bzi.ro

Construit in Epoca de Aur, in doar 5 ani

Daca am lua in considerare ritmul in care se construiesc astazi lucrurile, am putea spune ca acest baraj imens a fost contruit peste noapte, fiind construit in Epoca de Aur, in doar 5 ani. Probabil aceasta constructie va ramane vesnic in istorie, datorita faptului ca, atat romanii, cat si moldovenii au pus umarul la realizarea sa. Iata ca, dupa aproape 40 de ani de cand a fost dat in folosinta, este atat de util. Pentru realizarea lui a fost nevoie de milioane de tone de beton, de fier si mai ales de forta de munca. Peste 1.000 de romani au lucrat zilnic pentru jumatatea noastra de baraj si pentru retelele si mecanismele care il alcatuiesc. Barajul Stanca-Costesti ofera siguranta Botosaniului si Iasului, locuri de munca si imagini de neuitat. Un colt de rai a fost creat de mana omului, iar imaginile care pot fi astazi vazute la doi pasi de Iasi nu pot fi niciodata sterse din minte.

Mortii isi duc somnul de veci sub ape

O apa linistita, patrunzatoare, care din pacate ascunde si povesti nespuse. Pentru constructia lui, mai multe sate au fost pur si simplu inghitite. Oamenii au fost stramutati, mortii dezgropati, iar cladirile distruse. Cu toate acestea, nimeni nu stie cu adevarat ce se afla pe fundul imensului baraj. Mortii care nu au mai avut apartinatori au ramas de veghe pe fundul barajului, insa jertfa lor se regaseste in utilitatea barajului de astazi. Adancimea maxima a barajului este de 43 de metri, iar capacitatea totala de retentie este de 735 de milioane de metri cubi. Asta ar insemna ca ruperea acestuia ar provoca inundatii pana la Iasi, aproape de cartierul Tudor Vladimirescu. Chiar daca aceasta catastrofa ar fi posibila, o echipa condusa de directorul Vucovici Mircea vegheaza zi si noapte.

"Chiar daca ne-am confruntat cu precipitatii abundente, barajul Stanca-Costesti nu a fost afectat, in prezent cantitatea de apa fiind sub nivelul normal. In anii 2008 si 2010, barajul a atins cote istorice, insa anul acesta nu s-au inregistrat probleme. Zilnic, barajul este monitorizat, iar daca se inregistreaza probleme, se iau imediat masuri", a precizat Mircea Vucovici, directorul barajului.

"Îngerul păzitor al Iasului"

Practic, barajul Stanca-Costesti leaga Romania de Republica Moldova. Totul pare simplu, insa atat administratia, cat si personalul barajului este diferita. Totul se desparte prin "dunga rosie". Aceasta dunga separa cele doua tari, desparte barajul si mai ales desparte prietenii. Fiecare angajat al barajului, fie ca este roman, fie ca este moldovean, nu are voie sa o depaseasca, cu toate ca, in cazuri deosebite se mai fac si exceptii. Daca am vorbi despre utilitatea acestui baraj, am putea sa-l numim "ingerul pazitor al Iasului".