Autoritatea care-l umple de bani pe fostul lider al PSD Botoșani, lovitură dură pentru șoferi

Ziarul Financiar este cel care lansează semnalul de alarmă cu privire la o serie de decizii luate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în a cărei structură de conducere se află și fostul președinte al PSD Botoșani, Gheorghe Marcu.

 

Rezolvăm disfuncţionalităţile de pe piaţa românească de asigurări şi problema preţului RCA sau permitem mutarea cheltuielilor de pe umerii transportatorilor, pe umerii persoanelor fizice? Cam deodată, ASF a înlocuit vechile aberaţii cu noi aberaţii, iar efectele de contagiune de pe piaţa de asigurări se resimt deja pe celelalte pieţe financiare.

 

După mai mult de un an de tensiuni puternice între transportatori, piaţa de asigurări şi ASF, preţurile RCA au fost modificate/micşorate în favoarea transportatorilor. Reducerile sunt substanţiale pentru anumite categorii de autovehicule. De pildă, prima medie RCA pentru autovehiculele de peste 16 tone în luna septembrie 2016 a fost de aproximativ 12.500 lei. După reanalizarea calculelor, prima RCA se reduce cu aproximativ 40%, ajungând la 7.534 lei. În această categorie există o expunere anuală, adică un număr de poliţe RCA vândute într-un an, de aproximativ 33.686.

 

Observăm, totodată, că pentru persoanele fizice cu vârsta cuprinsă între 31 - 40 de ani care deţin autovehicule cu capacitatea cilindrică între 1200 - 1400 cmc, a rezultat un cost de 610 lei. Pentru această categorie, prima RCA a crescut cu 31%, de la un cost iniţial al RCA de 466 lei. În cazul acestei categorii, există o expunere anuală, adică un număr de poliţe RCA vândute într-un an de aproximativ 165.590. Numărul de poliţe RCA vândute persoanelor fizice din această categorie este de aproape 5 ori mai mare decât numărul de poliţe RCA în cazul categoriei autovehiculelor de peste 16 tone.

 

În atare condiții, se cere Parlamentului declanşarea unei anchete parlamentare şi audierea preşedintelui ASF pentru a afla răspunsurile clare la întrebări cheie:

1. Care au fost argumentele tehnico-economice pentru care valoarea poliţei RCA a fost semnificativ majorată pentru persoanele fizice?

2. Asistăm la o balansare a cheltuielilor de pe umerii transportatorilor, pe umerii persoanelor fizice?

3. Cine protejează consumatorul de produse de asigurări de practicile abuzive, uneori chiar ilegale cum relevă anchetele şi procesele aflate pe rol, ale companiilor de asigurări?