ATENȚIE! Ce să faci pentru a nu fi păcălit când duci mașina la service

Înainte de a duce mașina la reparat, ar trebui să vă informați cu privire la tarifele practicate de service și să solicitați un deviz estimativ al intervenției.

 

În urma a sute de reclamații primite de-a lungul mai multor ani, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a efectuat recent o serie de controale la service-uri auto din toată țara, descoperind mai multe practici comerciale incorecte, care afectează atât persoanele care-și duc mașina la reparat, cât și asigurătorii ce plătesc aceste intervenții.

 

Așa cum declara recent directorul general al ANPC, Paul Anghel, autoritatea a “demarat controale la service-urile din întreaga ţară, inclusiv în Bucureşti, la aproximativ 250 de unităţi, în urma sutelor de reclamaţii primite de la consumatori precum şi de la transporturi în cursul anilor 2019 şi 2020”.

 

Astfel, în urma controalelor făcute la service-uri, nu de puține ori, valoarea orei de manoperă afișate și cea din factura ce trebuie plătită de cel ce are mașina în service sau de către asiguratorul acestuia erau diferite, uneori, din această cauză, factura finală fiind și cu 1.000 de lei mai mare decât dacă s-ar fi folosit valoarea afișată.

 

O altă metodă prin care anumite service-uri “umflă” facturile este modificarea, în plus, a numărului de ore necesare pentru o anumită operațiune ce trebuie făcută asupra mașinii. De exemplu, la vopsirea unui reper se mai adăuga o oră la norma de ore pentru respectiva operațiune și astfel se mărea și valoarea facturii.

 

 

Ce ar trebui să facă proprietarii mașinilor

 

În aceste cazuri, așa cum recomandă și șeful ANPC, cei ce trebuie să-și ducă mașina în service ar trebui să se informeze în prealabil despre tarifele practicate de service-ul în care vor să repare mașina și să solicite un deviz estimativ al intervenției.

 

De altfel, potrivit acestuia, service-urile sunt obligate să afișeze prețurile (cu tot cu taxa pe valoarea adăugată) în zona de recepție și modul de calcul utilizat, respectiv ora fizică sau baremurile de timp/ ora tehnologică pentru reparaţii, furnizate de producătorul mașinii.

 

După cum explică Paul Anghel, citat de agerpres.ro, “dacă factura vi se pare excesivă ca valoare, solicitaţi o verificare, cu catalogul de operaţii tehnologice, cu ajutorul personalului. În cele mai multe cazuri, acesta se găseşte sub forma unui fişier informatic în programul de editare al facturii. De asemenea, solicitarea unui deviz vă ajută să estimaţi costurile şi nu vă angajează. Dacă devizul este semnat de ambele părţi, el se poate transforma astfel într-un contract comercial şi trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparaţie”.

 

 

Concret, devizul ar trebui să conțină, cel puțin:

 

-descrierea precisă a lucrărilor care se vor efectua;

-costul manoperei;

-lista pieselor de schimb necesare;

-termenul de reparaţie;

-durata de valabilitate a devizului.

 

Când vine vorba despre nota de comandă sau reparație, ce se completează atunci când mașina este lăsată în service, aceasta trebuie să aibă antetul firmei și trebuie să conțină:

 

-data;

-identitatea clientului;

-tipul/modelul autovehiculului şi kilometrajul;

-natura exactă a reparaţiilor de efectuat;

-costul probabil al acestor intervenţii;

-durata imobilizării autovehiculului.

 

De asemenea, în nota de comandă sau reparație e bine să fie consemnată atât starea mașinii (fără zgârieturi sau elemente deteriorate, altele decât cele ce fac obiectul reparației), cât și eventualele echipamente montate de proprietarul mașinii. În acest mod se pot evita posibilele discuții ce pot avea loc la recepția mașinii.

 

E foarte important ca nota de comandă să fie semnată de ambele părți, deoarece așa poate reprezenta o dovadă a cerințelor inițiale (reparație + vopsire ușă, înlocuire far etc.) și ajută la contestarea facturii finale.

 

La fel de important de știut pentru cei ce-și duc mașina la reparat într-un service este și faptul că acesta din urmă trebuie să-și informeze clientul dacă, pe parcursul reparației, găsește o piesă defectă sau care se poate defecta, punând astfel în pericol sănătatea sau chiar viața șoferului. În aceste cazuri, service-ul poate trece la înlocuirea pieselor pe care le-a găsit deteriorate sau defecte, dar numai după ce a obținut un acord din partea proprietarului.

 

Apoi, dacă mașina este furată sau deteriorată mai tare sau în alte zone decât atunci când s-a făcut recepția, toate costurile de aducere la starea inițială vor fi suportate de către service.

 

De cele mai multe ori, service-urile modifică unilateral acordul inițial cu proprietarul mașinii, prezentându-i acestuia argumente legate de faptul că oricum nu ar trebui să-l intereseze prețul reparației, deoarece asigurătorul plătește și că service-ul se ocupă de tot, clientul având singura obligație de a semna actele.

 

Șeful ANPC avertizează, prin intermediul agerpres.ro, că ”[facturile ”umflate” inclusiv cu ore de manoperă cu 500% mai mari decât preţurile practicate în mod normal afectează consumatorul din două perspective: una ar fi aceea a creşterii costurilor de asigurare în anul următor, în condiţiile creşterii poliţei de asigurare ca urmare a unor cheltuieli ocazionate de un eveniment asigurat, iar pe de altă parte există situaţii în care, din cauza diferenţelor uriaşe de costuri, inclusiv cu preţurile anumitor piese auto, până la valori de neacceptat pentru asigurator, consumatorul va fi incapabil să intervină în conflictul creat de o creştere nejustificată a unor costuri între service-ul auto şi compania de asigurări”.

 

DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store