ATENȚIE, botoșăneni: Administratorii de bloc NU au dreptul să ceară ACESTE documente

Cei care nu respectă prevederile legale riscă sancțiuni usturătoare.

 

Ce trebuie să știe cei care stau la bloc?

 

Asociațiile de proprietari și administratorii de bloc nu sunt sub nicio formă exceptați de la prevederile Regulamentului European privind protecția datelor (GDPR). În același timp, pot fi în orice moment controlați de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).

 

Cei care credeau că acele prevederi se aplică doar în cazul companiilor, s-au înșelat. Datele personale trebuie respectate și, în același timp, trebuie avut în permanență în vedere principiul minimizării datelor prelucrate până la nivelul strict necesar. Altfel, există riscul de amendă, scrie Playtech.

 

Ce se regăsește în ghidul pentru asociațiile de proprietari?

 

ANSPDCP a publicat în ultima săptămână un ghid pentru asociațiile de proprietari și a subliniat faptul că nu ar trebui să solicite copii după diverse documente ale locatarilor din clădirile administrate.

 

„În ceea ce privește înscrierea persoanelor în cartea de imobil, art. 94 din Norme prevede că aceasta se face în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în baza certificatului de naştere. Pentru înscrierea persoanelor în cartea de imobil nu pot fi solicitate fotocopii ale actelor de identitate, certificatelor de stare civilă sau titlurilor de proprietate, normele stabilind că acestea pot fi doar verificate vizual pentru conformitate”,

subliniază ANSPDCP în ghid.

 

Documentele juridice la care face referire actul normativ sunt Normele metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români.

 

Primele avertismente pe marginea acestui subiect au venit în 2019, când ANSPDCP a făcut câteva controale la asociațiile de proprietari și a identificat încălcări ale normelor de protecție a datelor. Cea mai problematică este solicitarea de copii după buletin pentru completarea cărții de imobil. Ca referință, solicitarea de copii ale actului de identitate înseamnă prelucrarea datelor din acel document, ceea ce, potrivit Legii nr. 190/2018, poate atrage obligația de a desemna un responsabil cu protecția datelor în multe situații.

 

(Sursa foto - Harta Blocurilor)