Apa Grup inunda buzunarele

 

Muta o parte din pierderile uriase ale  societatii in buzunarele abonatilor. Asta se  intimpla cu noul regulament de furnizare a  apei pe care Consiliul Judetean intentioneaza  sa il adopte in ultima saptamina a acestei luni. Acesta presupune facturarea la nivel de  bloc si nu de apartament, asa cum  ne-am obisnuit.  Efectiv, oamenii una vor consuma si alta vor plati. Iar datele statistice confirma din plin acest  lucru. Intr-o singura luna diferenta valorica dintre  indecsii apometrelor si cei ai contorilor de bloc  este de 200.000 de lei, adica doua miliarde de lei  vechi. In momentul de fata pierderea este  suportata de societate pentru ca facturarea se  face la nivel de apartament. Odata cu  intrarea in vigoare a noului regulament  intreaga suma va fi impusa automat  locatarilor. Astfel, printr-o simpla schimbare de  normativ, fiecare abonat din municipiul Botosani va plati lunar, in medie, cu aproximativ 6 lei mai  mult chiar daca el consuma tot atita apa ca si acum. Reprezentantii furnizorului sustin ca  acest lucru este normal intrucit diferenta dintre  indecsii apometrelor si cei ai contorilor de bloc ar  reiesi din apa pierduta la subsol, adica din  perimetrul proprietatii locatarilor, din declararea  falsa a consumului de apa si din consum  fraudulos. Asadar, facturarea ar urma sa se faca in  functie de contorul de bloc. Ceea ce putina  lume stie este insa ca aproape toate aceste  aparate sint expirate din punct de vedere  metrologic. Iar reprezentantii Serviciului  Judetean de Metrologie Legala confirma pe  deplin acest lucru. Vasile Trofinov, sef SJML Botosani : « Pentru ca Apa Grup sa poate factura trebuie ca aceste contoare de apa sa fie legale, deci verificate metrologic in termen, cu marcaj metrologic. Eu am facut o adresa anul trecut la Apa Grup sa ne precizeze mijloacele de masurare pe care le utilizeaza si starea lor de legalitate. Ei au trimis o evidenta, dar numai cu 100 – 150 de mijloace de masurare si ei au citeva mii » Din cei 1.830 de contori montati la nivel de bloc,  pina saptamina trecuta doar 50 erau reavizati  metrologic. Daca aparatele sint expirate metrologic  inseamna ca nu putem sti daca acestea masoara  corect sau nu consumul de apa. Si asta in conditiile in care locatarilor, daca le  sint expirate metrologic apometrele, li se  facturareaza apa in sistem pausal. De ce? Pentru ca asa spune legea. Cind e vorba de contorii Apa Grup nu se mai face  insa atita caz de lege. Societatea abia a demarat actiunea de  verificare metrologica a contorilor de bloc si ar  urma sa o termine abia in vara. Ori noul regulament  va fi supus aprobarii in luna februarie. Albert Tanasa, purtator de cuvint SC  Apa Grup SA “In masura in care noul regulament va fi supus aprobarii CJ in sedinta ordinara din februarie, dupa primirea vizei de legalitate, chiar daca ar trebui sa intre in vigoare undeva prin luna martie, societatea Apa Grup va solicita prelungirea termenului de intrare in vigoare a noului regulament pina la finalizarea campaniei de verificare metrologicala a acestor contori la nivelul limitei de proprietate” Pierderile trec de 70 Schimbarea modului de facturare vine intr-o  perioada in care pierderile societatii au  atins un nivel aproape inimaginabil. Iar datele  contabile ale unitatii confirma din plin acest  lucru. Astfel, in luna NOIEMBRIE 2008, din  acumularea Catamarasti s-au furnizat 2,01  milioane metri cubi de apa. Din aceasta  cantitate s-au facturat doar 574.000 de metri  cubi. Adica, intr-o singura luna de zile, s-au pierdut  aproape un milion si jumatate de metri cubi de  apa. Iar ce s-a intimplat in acea luna nu constituie  o exceptie. In DECEMBRIE 2008 s-au  livrat din acumularea Catamarasti 1,91  milioane de metri cubi de apa din care s-au  facturat numai 538.000 metri cubi. Practic, lunar se pierd aproape 1,5 milioane  metri cubi de apa, ceea ce ar insemna o pierdere  anuala de circa 17 milioane metri cubi. Desi probabil ca, daca aceasta ar fi pierderea si  nu ar fi vorba de o chichita contabiliceasca, municipiul Botosani ar fi pe cale sa se transforme  intr-o Venezie de Moldova, reprezentantii  Apa Grup sustin totusi ca majoritatea apei pierdute  se duce in ... pamint. Albert Tanasa, purtator de cuvint SC  Apa Grup SA « Pierderea inregistrata acum este de 70-71%. Cu mici fluctuatii de la o luna la alta. In aceste pierderi intra atit cele tehnologice, care sint majoritare in acest procent, deci pierderile de pe retea, cit si acele pierderi din condominii. Deci pierderile tehnologice sau cele de pe retea se refera la absolut toate pierderile care sint cauzate de acele avarii pe care zilnic societate le are » Cine deja suporta aceste pierderi nu este greu de  ghicit. Este vorba de abonati. Ei platesc  un  pret al apei calculat in functie de pierderile  unitatii. Albert Tanasa, purtator de cuvint SC  Apa Grup SA : “In calculul elementului de pret intra absolute toate elementele. Aceste pierderi tehnologice se regasesc intr-o oarecare masura si in acest tarif » Adoptarea noului regulament ar inseamna  o intoarcere in timp. Acest sistem a mai fost  practicat pina in anul 2004, cind la interventia  de atunci a presedintului Consiliului Judetean, in  ciuda opozitiei conducerii Apa Grup, s-a reusit sa  se treaca la facturarea pe apartament. Constantin Contac Constantin Contac, vicepresedinte CJ : “Legat de aceasta incercare de schimbare a modului de facturare la apa si renuntarea la facturarea de la apometrul din apartament eu consider ca nu e corecta, nu e legala. Parerea mea este ca cetateanul trebuie sa plateasca atit cit consuma. Nu poti sa il pui sa plateasca un consum colectiv daca el nu este de acord » Dar intoarcerea in timp e posibil sa nu se opreasca  doar aici. Asociatiile de proprietari ar putea  reintra la rindul lor in operatiunile de facturare  a apei. Ioan Balan, presedinte Asociatia  Sucevei 7 A + B : “Ceea ce nu va iesi, am inteles ca se va imparti in mod legal pe fiecare apartament, ceea ce nu mi se pare corect. E o chestie care nici in termen de cinci ani de zile nu se va rezolva. Ni s-a solicitat la un moment dat sa ne montam apometre, sa fie verificate metrologic, sa platim strcit nu ceea ce consumam. Asta ar fi o problema. Apoi, la cei care au subsolurile cu mari probleme, deci intra in limita de proprietate si e in jurisdictia asociatiilor si a locatarilor, aceia n-au decit sa plateasca pierderile care sint inregistrate. Dar ceea ce este pina la limita de proprietate n-are treaba cetateanul » Oamenii platesc si apa de ploaie Initiativa de schimbare a facturarii vine dupa o alta  implementata de mai multe vreme, prin care  botosanenii au ajuns sa plateasca inclusiv apa de  ploaie. Unii se roaga sa ploua, altii ar trebui sa se roage  sa nu ploua. Cei din urma sint abonatii  societatii Apa Grup. Si ar trebui sa fie fericiti cind  nu sint precipitatii pentru ca platesc mai putin  pentru apa si canalizare. Aproximativ 12% din valoarea facturilor emise  de Apa Grup reprezinta asa numita apa  meteorica. Indiferent ca abonatii stau la parter,  etajul 2 sau la ultimul etaj, in egala masura sint  nevoiti sa plateasca pentru ceea ce ploua. Motivul oficial invocat de reprezentantii societatii? Apa ajunge intr-un final in canalizare si orice om  plateste bani pentru furnizarea apei, dar si pentru serviciile de canalizare. Apa Grup are un contract incheiat cu Administratia  Nationala de Metrologie, care ii transmite lunar  cantitatea de precipitatii, iar mai departe  societatea o imparte pe consumatori in functie de  suprafata cladirilor si terenurilor pe care  acestia le detin. Fiecare plateste acelasi pret pe  metru patrat, iar dezavantajati sint cei cu  suprafate mai mari pentru ca astfel au mai mult de  achitat. Incasarea apei meteorice, despre care  reprezentantii Apa Grup sustin ca este obligatorie,  l-a enervat si pe presedintele CJ. Seful judetului a cerut conducerii Apa Grup sa  faca demersuri pentru a renunta la facturarea apei  meteorice, insa noul director general a  raspuns ca aceasta este prevazute de lege. Investigatie realizata in februarie 2009