Muta o parte din pierderile uriase ale societatii in buzunarele abonatilor. Asta se intimpla cu noul regulament de furnizare a apei pe care Consiliul Judetean intentioneaza sa il adopte in ultima saptamina a acestei luni.
Acesta presupune facturarea la nivel de bloc si nu de apartament, asa cum ne-am obisnuit. Efectiv, oamenii una vor consuma si alta vor plati.
Iar datele statistice confirma din plin acest lucru.
Intr-o singura luna diferenta valorica dintre indecsii apometrelor si cei ai contorilor de bloc este de
200.000 de lei, adica doua miliarde de lei vechi. In momentul de fata pierderea este suportata de societate pentru ca facturarea se face la nivel de apartament. Odata cu intrarea in vigoare a noului regulament intreaga suma va fi impusa automat locatarilor. Astfel, printr-o simpla schimbare de normativ, fiecare abonat din municipiul Botosani va plati lunar, in medie, cu aproximativ 6 lei mai mult chiar daca el consuma tot atita apa ca si acum.
Reprezentantii furnizorului sustin ca acest lucru este normal intrucit diferenta dintre indecsii apometrelor si cei ai contorilor de bloc ar reiesi din apa pierduta la subsol, adica din perimetrul proprietatii locatarilor, din declararea falsa a consumului de apa si din consum fraudulos.
Asadar, facturarea ar urma sa se faca in functie de contorul de bloc. Ceea ce putina lume stie este insa ca aproape toate aceste aparate sint expirate din punct de vedere metrologic. Iar reprezentantii Serviciului Judetean de Metrologie Legala confirma pe deplin acest lucru.
Vasile Trofinov, sef SJML Botosani :
« Pentru ca Apa Grup sa poate factura trebuie ca aceste contoare de apa sa fie legale, deci verificate metrologic in termen, cu marcaj metrologic. Eu am facut o adresa anul trecut la Apa Grup sa ne precizeze mijloacele de masurare pe care le utilizeaza si starea lor de legalitate. Ei au trimis o evidenta, dar numai cu 100 – 150 de mijloace de masurare si ei au citeva mii »
Din cei 1.830 de contori montati la nivel de bloc, pina saptamina trecuta doar 50 erau reavizati metrologic.
Daca aparatele sint expirate metrologic inseamna ca nu putem sti daca acestea masoara corect sau nu consumul de apa.
Si asta in conditiile in care locatarilor, daca le sint expirate metrologic apometrele, li se facturareaza apa in sistem pausal.
De ce? Pentru ca asa spune legea.
Cind e vorba de contorii Apa Grup nu se mai face insa atita caz de lege.
Societatea abia a demarat actiunea de verificare metrologica a contorilor de bloc si ar urma sa o termine abia in vara. Ori noul regulament va fi supus aprobarii in luna februarie.
Albert Tanasa, purtator de cuvint SC Apa Grup SA
“In masura in care noul regulament va fi supus aprobarii CJ in sedinta ordinara din februarie, dupa primirea vizei de legalitate, chiar daca ar trebui sa intre in vigoare undeva prin luna martie, societatea Apa Grup va solicita prelungirea termenului de intrare in vigoare a noului regulament pina la finalizarea campaniei de verificare metrologicala a acestor contori la nivelul limitei de proprietate”
Schimbarea modului de facturare vine intr-o perioada in care pierderile societatii au atins un nivel aproape inimaginabil. Iar datele contabile ale unitatii confirma din plin acest lucru.
Astfel, in luna
NOIEMBRIE 2008, din acumularea Catamarasti
s-au furnizat 2,01 milioane metri
cubi
de apa. Din aceasta cantitate
s-au facturat doar
574.000 de metri
cubi. Adica, intr-o singura luna de zile, s-au pierdut aproape un milion si jumatate de metri cubi de apa. Iar ce s-a intimplat in acea luna nu constituie o exceptie. In
DECEMBRIE 2008 s-au livrat din acumularea Catamarasti
1,91 milioane de
metri
cubi de apa din care
s-au facturat numai
538.000 metri
cubi.
Practic, lunar se pierd aproape 1,5 milioane metri cubi de apa, ceea ce ar insemna o
pierdere anuala de circa
17 milioane metri
cubi.
Desi probabil ca, daca aceasta ar fi pierderea si nu ar fi vorba de o chichita contabiliceasca, municipiul Botosani ar fi pe cale sa se transforme intr-o Venezie de Moldova, reprezentantii Apa Grup sustin totusi ca majoritatea apei pierdute se duce in ... pamint.
Albert Tanasa, purtator de cuvint SC Apa Grup SA
« Pierderea inregistrata acum este de 70-71%. Cu mici fluctuatii de la o luna la alta. In aceste pierderi intra atit cele tehnologice, care sint majoritare in acest procent, deci pierderile de pe retea, cit si acele pierderi din condominii. Deci pierderile tehnologice sau cele de pe retea se refera la absolut toate pierderile care sint cauzate de acele avarii pe care zilnic societate le are »
Cine
deja suporta aceste pierderi nu este greu de ghicit. Este vorba de abonati. Ei platesc un pret al apei calculat in functie de pierderile unitatii.
Albert Tanasa, purtator de cuvint SC Apa Grup SA :
“In calculul elementului de pret intra absolute toate elementele. Aceste pierderi tehnologice se regasesc intr-o oarecare masura si in acest tarif »
Adoptarea noului regulament ar inseamna o intoarcere in timp. Acest sistem a mai fost practicat pina in anul 2004, cind la interventia de atunci a presedintului Consiliului Judetean, in ciuda opozitiei conducerii Apa Grup, s-a reusit sa se treaca la facturarea pe apartament.
Constantin Contac, vicepresedinte CJ :
“Legat de aceasta incercare de schimbare a modului de facturare la apa si renuntarea la facturarea de la apometrul din apartament eu consider ca nu e corecta, nu e legala. Parerea mea este ca cetateanul trebuie sa plateasca atit cit consuma. Nu poti sa il pui sa plateasca un consum colectiv daca el nu este de acord »
Dar intoarcerea in timp e posibil sa nu se opreasca doar aici. Asociatiile de proprietari ar putea reintra la rindul lor in operatiunile de facturare a apei.
Ioan Balan, presedinte Asociatia Sucevei 7 A + B :
“Ceea ce nu va iesi, am inteles ca se va imparti in mod legal pe fiecare apartament, ceea ce nu mi se pare corect. E o chestie care nici in termen de cinci ani de zile nu se va rezolva. Ni s-a solicitat la un moment dat sa ne montam apometre, sa fie verificate metrologic, sa platim strcit nu ceea ce consumam. Asta ar fi o problema. Apoi, la cei care au subsolurile cu mari probleme, deci intra in limita de proprietate si e in jurisdictia asociatiilor si a locatarilor, aceia n-au decit sa plateasca pierderile care sint inregistrate. Dar ceea ce este pina la limita de proprietate n-are treaba cetateanul »
Initiativa de schimbare a facturarii vine dupa o alta implementata de mai multe vreme, prin care botosanenii au ajuns sa plateasca inclusiv apa de ploaie.
Unii se roaga sa ploua, altii ar trebui sa se roage sa
nu ploua. Cei din urma sint abonatii societatii Apa Grup. Si ar trebui sa fie fericiti cind nu sint precipitatii pentru ca platesc mai putin pentru apa si canalizare.
Aproximativ 12% din valoarea facturilor emise de Apa Grup reprezinta asa numita apa meteorica. Indiferent ca abonatii stau la parter, etajul 2 sau la ultimul etaj, in egala masura sint nevoiti sa plateasca pentru ceea ce ploua.
Motivul oficial invocat de reprezentantii societatii?
Apa ajunge intr-un final in canalizare si orice om plateste bani pentru furnizarea apei,
dar si pentru serviciile de canalizare.
Apa Grup are un contract incheiat cu Administratia Nationala de Metrologie, care ii transmite lunar cantitatea de precipitatii, iar mai departe societatea o imparte pe consumatori in functie de suprafata cladirilor si terenurilor pe care acestia le detin. Fiecare plateste acelasi pret pe metru patrat, iar dezavantajati sint cei cu suprafate mai mari pentru ca astfel au mai mult de achitat.
Incasarea apei meteorice, despre care reprezentantii Apa Grup sustin ca este obligatorie, l-a enervat si pe presedintele CJ.
Seful judetului a cerut conducerii Apa Grup sa faca demersuri pentru a renunta la facturarea apei meteorice, insa noul director general a raspuns ca aceasta este prevazute de lege.
Investigatie realizata in februarie 2009